۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹

عراق در تدارک تکمیل بندر فاو برای رقابت با بندر جبل‌علی و کانال سوئز

عراق مصمم است با تکمیل پروژه بزرگ و جامع بندر فاو در آینده نزدیک بتواند با بندر جبل‌علی و کانال سوئز رقابت کرده و مسیر تجارت آسیا و اروپا را به آفریقا متصل کند.
کد خبر: ۹۵۵۹۲

عراق در تدارک تکمیل بندر فاو برای رقابت با بندر جبل‌علی و کانال سوئز

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از ترید ویندز؛ احداث مجموعه عظیم ترمینال کانتینری پایانه نفتی، تأسیسات فله خشک، اسکله‌های بزرگ، پالایشگاه، کارخانه فولاد، مراکز تجاری، آموزشی و موج شکن در بندر فاو  حدود ۱۰ سال است که در دست اجراست و در حال حاضر بخش‌های متعددی از این پروژه در حال تکمیل است، اما  تمامی پروژه‌های کوچک و  بزرگ در سال ۲۰۲۵ میلادی به نتیجه نهایی خواهد رسید.

بر اساس این گزارش با تحقق اهداف پیش‌بینی شده در این طرح نقشه جهانی تجارت آسیا -اروپا تغییر کرده و عراق از طریق دریا و خطوط راه آهن بندر فاو را به ترکیه و اروپا متصل خواهد کرد.

بدین ترتیب مسیر‌های تجارت از  عراق، هند، عربستان سعودی تا آفریقای شرقی پیش خواهد رفت.

در ادامه این گزارش آمده است یک موج شکن ۱۵ کیلومتری به عنوان بزرگترین و طولانی‌ترین موج‌شکن جهان مراحل تکمیلی را می‌گذراند. همچنین یک ترمینال کانتینری با ۱۵ اسکله و با ظرفیت ۳.۵ میلیون TEU کانتینر در دست احداث است. از سوی دیگر جاده ارتباطی ۵۸ کیلومتری بندر فاو را به ام‌القصر و بصره متصل خواهد کرد.

شرکت مهندسی و ساختمانی دوو کره جنوبی از اوایل سال ۲۰۱۳ میلادی با برنده شدن در مناقصه ۶۹۳ میلیون دلاری با ساخت موج‌شکن در بندر فاو شروع  به کار کرد و بالاخره در سال ۲۰۲۱ میلادی قرارداد ۲.۷ میلیارد دلاری را برای اجرای پروژه‌های مختلف منعقد کرد.

این گزارش حاکی است  در حال حاضر برنامه ریزان عراقی ترجیح می‌دهند از شرکت‌های مهندسی چینی به علت پایین بودن هزینه‌ها و دستمزد‌های  دریافتی نیز استفاده کنند.

کارشناسان و تحلیلگران اذعان دارند در صورت تکمیل پروژه  بندر فاو، عراق به راحتی می‌تواند با جبل‌علی و کانال سوئز رقابت کند؛ که این کار در دستور کار مقامات و مسئولان اجرایی و بندری قرار دارد.

در پایان این گزارش آمده است با احداث این پروژه عظیم مسیر‌های تجاری صنعت کشتیرانی‌‍ و لجستیک کالا از آسیا تا آفریقا وارد دوران جدیدی خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار