۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴

شرکت کیهان شیران زرین همگام و پیشرو در اجرای برنامه های اقتصاد دریا محور در بندر چابهار

در سال‌های اخیر اقتصاد دریا محور و استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های دریا مورد توجه رهبر معظم انقلاب بوده است و بار‌ها بر آن تاکید فرموده اند.   شرایط اقلیمی و ژئوپلیتیک ایران در مسیر راهرو‌های ترانزیتی شمال- جنوب، ایران را با یک موقعیت متمایز در چهارراه ترانزیت جهانی قرار داده که می‌تواند با ارتقای این جایگاه در زمینه ترانزیت دریایی به یک قدرت جهانی تبدیل شود. به علاوه موقعیت ژئواستراتژیکی ایران در شمال تنگه هرمز و خلیج‌فارس، به دلیل اهمیت زیاد در مبادله بین‌المللی انرژی، ترانزیت دریایی ایران از جایگاه منحصر به فردی برخوردار ساخته است. طبق تحقیقات به عمل آمده به ازای ایجاد یک شغل در بخش اقتصاد دریا، چهار شغل جدید ایجاد می‌گردد که در مقایسه با سایر بخش‌ها بسیار قابل توجه است و از این حیث است که می‌توان اقتصاد دریایی واکنش‌گرا نامید؛ چرا‌که به عنوان محرک و پیشران قوی وکم‌نظیر در به‌کارگیری و به کاراندازی صنایع و اشتغال در دریا‌ها و سواحل تلقی می‌شود. همان‌طورکه گفته شد؛ صنایع دریایی شاخه‌ای از صنایع است که در چارچوب فرآوری و تولید محصولات متکی بر دریا و سواحل آن تعریف می‌شود. در همین راستا بخش‌های مختلف در فعالیت‌های اقتصادی و دریایی در سال‌های اخیر مشارکت و حضور تحسین برانگیزی داشته اند که می‌توان به شرکت خدمات دریایی و بندری کیهان شیران زرین اشاره کرد. در همین زمینه با ایرج فقیری مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و بندری کیهان شیران زرین در خصوص فعالیت‌ها و عملکرد و برنامه هایشان گفتگویی داشتیم.  
کد خبر: ۹۵۵۸۰

شرکت کیهان شیران زرین همگام و پیشرو در اجرای برنامه های اقتصاد دریا محور در بندر چابهار

 

ابتدا در مورد شرکت کیهان شیران زرین و فعالیت های این شرکت توضیح بفرمایید.

شرکت کیهان شیران زرین از ابتدای دی ماه سال 1399 به عنوان مجری عملیاتی شرکت IPGL هندوستان در بندر شهید بهشتی چابهار شروع به فعالیت نمود و با حضور در این بندر به پشتوانه نیروهای متخصص و با تجربه موفق به ثبت رکوردهای بی‌سابقه عملیاتی در عرصه غلات و مواد معدنی در این بندر گردید. از مهمترین امکانات شرکت خدمات دریایی و بندری کیهان شیران زرین در حوزه بندری، بهره‌برداری از نیروهای متخصص و متعهد و بومی در این بندر می باشد که با تکیه بر توان تخصصی و بهره برداری از تجربه عملیاتی در سایر بنادر ایران، متعهد به ایجاد رونق اقتصادی و پیشرفت بندر چابهار داشته و همواره تلاش فراوان در جهت ایجاد بندری پویا و تغییر جایگاه این بندر در رنکینگ‌های بین المللی داشته و برای این مهم لحظه ای از حرکت نمی‌ایستد. 

 اقتصاد دريا محور از ديدگاه شما چيست و چه ارزش و اعتباري براي اقتصاد كشور و تاثير در توليد ناخالص داخلي دارد؟

اقتصاد دریامحور استفاده پایدار از ظرفیت منابع و گستره‌های آبی اعم از اقیانوس‌ها، دریاها، دریاچه ها و جزایر برای رشد اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال و درنهایت افزایش تولید ناخالص داخلی تعریف می گردد. امروزه دریا سهم بزرگی از اقتصاد را به خود اختصاص داده است. توسعه اقتصاد دریامحور افزایش تولید ناخالص داخلی را به دنبال دارد. اقتصاد دریامحور، راهبردی اساسی، توسعه‌ای و کنشگرا و در نهایت، تحول آفرین است. اقتصاد دریا محور از جمله مهمترین مصداق‌های اقتصاد مقاومتی است بنابراین رویکرد اقتصاد دریا محور می‌تواند افق‌های تازه‌ای را پیش روی کشور برای برون‌رفت از اقتصاد متکی به نفت ایجاد کند و توسعه حمل‌ونقل دریایی و توجه به موضوعات ایمنی و امنیت، توسعه لجستیک بندری و خصوصی‌سازی در راستای اقتصاد مقاومتی در کنار توجه به حفاظت از محیط‌زیست می‌تواند زمینه‌ساز و متضمن توسعه پایدار کشور شود.

نقش شركت  خدمات دریایی و بندری کیهان شيران ‌زرين در اقتصاد دریا محور چیست و آثار آن را چگونه ارزیابی می کنید؟

شرکت کیهان شیران  زرین به عنوان یکی از بزرگترین اپراتورهای عملیاتی در بنادر کشور با تلاش فراوان و تسریع در انجام عملیات ایمن مطابق با نرم های عملیاتی تخلیه و بارگیری می تواند سهم مهمی در افزایش تردد شناورها و جلوگیری از توقف  و انتقال کالاها در گستره آبی  و آبراه‌ها به جای سایر راه‌های جایگزین حمل کالا داشته باشد، که این موضوع بر اساس نرم های تعریف شده جهانی قابل اندازه گیری و بررسی است.

 

شرکت کیهان شیران زرین همگام و پیشرو در اجرای برنامه های اقتصاد دریا محور در بندر چابهار

 در مقايسه با رقباي داخلي و خارجي، ظرفيت و توان رقابت و رقابت‌پذيري شرکت کیهان شيران‌زرين را بررسي فرماييد.(مزيت‌هاي نسبي و قابليت‌هاي منحصر به فرد شركت چه مواردي هستند؟)

شرکت کیهان شیران زرین با تکیه بر دانش و تجارب نیروهای متعهد و متخصص خود و با کسب رکوردهای بی نظیر عملیاتی می‌تواند مطابق با سیاست‌های سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به سایر رقبا در راستای شکوفایی اقتصاد دریا محور و رشد تولید ناخالص ملی نقش مهمی را ایفا نموده و همواره مشتاقانه در تمام طرح های سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی در بنادر حضور داشته  وآمادگی لازم جهت سرمایه گذاری در بنادر را دارد.

مهم‌ترين فعاليت‌هاي شركت شيران‌ زرين و ركوردهايي كه به ثبت‌رسانده در سال 1401 توضیح دهید.

از ابتدای سال 1401  در حدود 2،149،931 تُن عملیات فله خشک داشته‌ایم که اکثر حاوی غلات بوده است  و موفق شدیم در بین بنادر رتبه سوم را به دست آوریم. همچنین حجم عملیات کانتینری در سال 1401 حدود  TEU  8272 کانتینر بوده است که نسبت به سال گذشته که TEU  1478 کانتینر بوده  رشد 6 برابری داشته ،امید است که حجم عملیات کانتینری در سال 1402  با توجه به راه اندازی خط مستقیم کشتیرانی از چین به چابهار به TEU20000 کانتینر برسد. در سال 1401 با بازاریابی که انجام شد،حدود 70000 تُن برنج از  کشور پاکستان  وارد بندر چابهار شد که خوشبختانه به طور میانگین باعث اشتغال زایی 100 نفری در این بندر شده است. برقراری خط چین به چابهار به طور متوسط هر 10 روز  برای اولین بار در این بندر اتفاق افتاد که تحویل دهی کالا را از 45 روز به 2 هفته کاهش داده است .

حجم عملیات سالیانه(تن)

سال

1،169،647

1399

2،325،818

1400

2،149،931

1401

حجم عملیات فله خشک در بندر شهید بهشتی چابهار  طی سه سال گذشته(تُن)

حجم عملیات کانتینری در بندر شهید بهشتی چابهار طی سه سال گذشته(TEU )

حجم عملیات سالیانه    (TEU)  

سال

8،121

1399

1،478

1400

8،272

1401

 

مهمترین رکورد‌های عملیاتی ثبت شده توسط شرکت کیهان شیران زرین در چابهار:

-بارگیری 20هزار تُن مواد معدنی در سال 1401  در یک روز

-تخلیه 14 هزار تُن کالاهای  اساسی در یک  روز از یک کشتی

-ثبت رکورد تخلیه وبارگیری 55 هزارتن کالا در یک روز بر روی سه کشتی

- تخلیه و خروج 13 هزار تن کالای غلات به صورت حمل یکسره 

-  تخلیه و بارگیری TEU  1144 کانتینر از کشتی در یک روز

-از مهمترین اقدامات صورت گرفته در بندر شهید بهشتی چابهار ثبت رکورد تخلیه و حمل کالا به صورت جامبوبگ در این بندر به صورت روزانه 4200 تن می باشد.

-ثبت رکورد بی سابقه 23500 تن کالای فله مواد معدنی در بارگیری شناور فله بر در 24 ساعت که این رکورد در هیچ یک از بنادر ایران تاکنون انجام نشده است.

-انجام عملیات به طور همزمان بر روی6 فروند شناور

در راستای توسعه منابع انسانی چه دوره ای آموزشی برای پرسنل در نظر گرفته‌اید؟

  • برگزاری همایش کنوانسیون های csc با مدیریت شرکت کیهان شیران زرین در سالن اجتماعات سازمان بنادر که علاوه  بر پرسنل تمامی پیمان کاران بندر نیز شرکت داشتند
  • برگزاری همایش سه روزه مدیریت ریسک 2 با مدیریت شرکت کیهان شیران زرین برای تمامی پرسنل بام شرکت های فعال در بندر
  • برگزاری دوره آموزشی کار با کانتینر
  • در راستای ارتباط هر چه بهتر پرسنل مرتبط با پیمان کار دوره آموزشی زبان انگلیسی برگزار شد.
  • همچنین دوره های آموزشی دیگر از جمله  انبارداری ، قانون کار و تامین اجتماعی و استاندارد آموزشی 10015 نیز برگزار شد.
  • برگزاری دوره الزامات ایمنی، بهداشت و محیط زیست
  • برگزاری دوره اپراتوری تجهیزات

برنامه های پیشِ روی شرکت کیهان شیران زرین برای سال 1402 و برنامه‌های راهبردی بلند مدت را تشریح فرمایید.

 شرکت کیهان شیران زرین در راستای رونق اقتصادی و رشد و شکوفایی بنادر کشور همواره پیشتاز بوده و آماده سرمایه گذاری در طرح های بزرگ سازمان بنادر و دریانوردی را دارد که از جمله  می توان به طرح های پشتیبانی در خرید تجهیزات استراتژیک بندری،ساخت سیلوهای نگهداری غلات،انبارهای سرپوشیده، ساخت و بهره برداری از محوطه های لجستیک و سایر طرح های مد نظر سازمان بنادر و دریانوردی اشاره نمود.

 وجهه بين‌المللي  شرکت کیهان شيران زرين  را بررسي فرماييد.

با توجه به همکاری شرکت کیهان شیران زرین با اپراتور هندی مستقر در بندر شهید بهشتی این شرکت در جایگاه بین‌المللی قرار گرفته و این جایگاه با ثبت رکوردهای عملیاتی نمود بیشتر پیدا کرده و امید است با حضور در بنادر بین المللی این جایگاه پر رنگ تر گردد.

 در حوزه مسئوليت‌های اجتماعي شرکت کیهان شيران زرين چه فعاليت‌هايي داشته و برنامه اين شركت براي سال آينده چيست؟

یکی از اهداف اصلی ورود شرکت کیهان شیران زرین در بندر شهید بهشتی چابهار ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال زایی در منطقه بوده که خدارا شکر با تلاش فراوان تاکنون به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم موفق به ایجاد اشتغال برای  ۱۵۰ نفر شده‌ایم.  همچنین اهداء بسته های معیشتی ، کمک‌های مومنانه و انسان دوستانه در بین اقشار مختلف کم در‌آمد ظرف سال گذشته مداوم در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.

 نقش شرکت کیهان  شيران زرين در رشد و توسعه بندر چابهار را تشريح فرماييد.

 شرکت خدمات دریایی و بندری کیهان شیران زرین به منظور تسریع در روند رشد بندر شهید بهشتی چابهار و جذب سرمایه گذاران و شرکت های صادر کننده در منطقه با توجه به نیاز این بندر در ابتدای طرح های خود اقدام به خرید 30 دستگاه کانتینر یخچالی جهت حمل مواد غذایی و میوه نمود که در راستای جذب صادر کنندگان، قیمت اجاره و واگذاری کانتینرهای این شرکت به نازلترین قیمت در بین بنادر فعال کشور به شمار می رود.

همچنین با توجه به  نبود خط منظم کشتیرانی جهت جابه‌جایی و تسریع در انتقال کالا و اطمینان خاطر صاحبان کالا و تجار در ارسال به موقع محموله‌ها با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی و کشتیرانی جمهوری اسلامی اقدام به راه اندازی سرویس‌های منظم حمل دریایی در مسیرهای مختلف و بنادر کشورهای هندوستان‌، امارات و چین به صورت مستقیم نموده و به منظور جذب و ترغیب بیشتر صاحبان کالا و تجار فعال در این بندر علاوه بر تخفیف های ارائه شده مصوب سازمان بنادر تخفیف‌های مناسبی را در هیئت مدیره این شرکت مصوب و ابلاغ نمود تا ثابت نماید که همواره در جهت پیشرفت و همکاری در بنادر کشور ثابت قدم و پیشتاز است که این امر هم اکنون باعث افزایش قابل توجه حجم عملیات کانتینری این بندر شده است.

از دیگر اقدامات این شرکت‌، تجهیز ناوگان حمل‌و‌نقل داخلی در بندر چابهار و تهیه کشنده جهت حمل کانتینر و کالا در بندر شهید بهشتی و انبارهای منطقه آزاد بوده است. 

همچنین به منظور توسعه و مدرن شدن جایگاه بندر شهید بهشتی چابهار، اقدام به راه اندازی سیستم نرم افزار کاملاً ایرانی  با تکیه بر توان و تخصص فرزندان انقلابی و متعهد خود، برابر با سایر نرم افزارهای مورد استفاده در بنادر معتبر دنیا نموده که این نرم افزار نقش خاصی در ثبت سیستماتیک و آنلاین اطلاعات و کالاهای ورودی و خروجی این بندر دارد.

از دیگر طرح ها و اقدامات شرکت کیهان شیران زرین، قصد سرمایه گذاری در ساخت سیلوی 1000تُنی غلات در این بندر بوده که با توجه به حجم بالای ورودی غلات در این بندر نقش زیادی در نگهداری و انباشت سالم و بهداشتی کالاهای اساسی و سلامت هموطنان عزیزمان دارد.

سرمایه گذاری خرید و افزایش حجم کانتینر‌های خشک و یخچالی جهت واگذاری به صاحبان کالا و سرمایه گذاران اقتصادی به منظور حمل و نقل ایمن و متناسب با سایر بنادر روز دنیا را در برنامه داریم. شرکت کیهان شیران زرین در بندر شهید بهشتی چابهار اقدام به شناسایی موانع و مشکلات این بندر نموده و در راستای شکوفایی و رشد اقتصادی اقدام به برنامه ریزی و شناسایی و جذب سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی این منطقه نمود.این شرکت در برنامه های آتی خود قصد ایجاد سرویس منظم حمل و نقل ریلی در این بندر را داشته و در این خصوص مذاکرات متعدد و موفقی را انجام داده که ان شاءالله به زودی شاهد ایجاد سرویس منظم حمل و نقل کانتینری در این بندر خواهیم بود.

سخن پاياني

جا دارد اشاره کنم، از مهمترین ویژگی های بندر شهید بهشتی چابهار موقعیت استراتژیک و قرارگیری در کنار آب‌های آزاد بین‌المللی است که به واسطه نزدیکی به کشورهای افغانستان، پاکستان و هندوستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس، جایگاه ویژه ای در اتصال کریدور شمال به جنوب و اتصال کشورهای آسیای میانه به دریای آزاد دارد.

این بندر به واسطه قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شرق به غرب موقعیت ویژه ای برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران در ترانزیت و ترانشیپ کالای منطقه داشته و به واسطه همین نزدیکی و موقعیت خاص آن با حضور صاحبان کالا و فعالان اقتصادی می تواند نقش بسزایی در ورود کالاهای اساسی  به کشور  را داشته باشد. با توجه به حضور مستمر کشور هند در منطقه‌، چابهار می‌تواند به عنوان بندرهاب منطقه نقش بسزایی در راهیابی هندوستان به آسیای میانه و افغانستان و کلید اتصال دریای خزر به آبهای آزاد و اقیانوس هند داشته باشد. به همین منظور این بندر نیازمند سرمایه گذاری و ورود تجهیزات مدرن عملیات تخلیه و بارگیری کانتینری شامل جرثقیل‌های گنتری کرین و ترانس تینر بوده که به واسطه وجود تجهیزات مدرن عملیاتی‌، قدمی در ارتقاء این بندر در انجام فرایندهای حمل و نقل سریع و ایمن کالا برداشته شود.همچنین با توجه به موقعیت خاص این بندر در منطقه نیازمند است، تمهیدات خاصی در تسریع ،تکمیل و آماده سازی بسترهای مناسب حمل و نقل ریلی و جاده ای در اتصال به این بندر اندیشیده شود تا شاهد حضور مستمر صاحبان کالا و فعالان اقتصادی در این بندر باشیم. از دیگر نیاز‌های توسعه و رشد این بندر، سرمایه گذاری و استفاده بهینه از ناوگان حمل و نقل دریایی ملی است.

شرکت کیهان شیران زرین همگام و پیشرو در اجرای برنامه های اقتصاد دریا محور در بندر چابهار

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار