۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳

بازار اجاره نوید‌بخش کشتی‌های کوچک و متوسط کانتینری

علی‌رغم کاهش تقاضا در خصوص کشتی‌های سایز بزرگ کانتینری در برخی نقاط جهان بازار اجاره کشتی‌های کوچک و متوسط اجاره‌ای با توجه به روند افزایشی در هفته‌های اخیر از روز‌های نوید‌بخش خبر می‌دهد.
کد خبر: ۹۵۵۵۴

بازار اجاره نوید‌بخش کشتی‌های کوچک و متوسط کانتینری

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ مؤسسه آلفا‌لاینر در تازه‌ترین گزارش منتشر شده اعلام کرد تقاضای بالا در بخش کشتی‌های کانتینری  کوچک و متوسط باعث شلوغی این بازار شده است.

تحلیلگران این مؤسسه در گزارش خود می‌نویسند، روند صعودی اجاره کشتی‌های سایز ۱۷۰۰ تا ۱۹۰۰ teu در حال افزایش است و نرخ‌ها در کوتاه مدت بر اساس تحلیل کارشناسان این مؤسسه با افزایش مواجه خواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده است کشتی‌های کوچک و متوسط کانتینری از محبوبیت خاصی برخوردارند که بیشترین سایز مورد تقاضا توسط مشتریان در اندازه‌هایی بین ۷۵۰۰ تا ۱۱۰۰۰ teu ظرفیت دارند.

این گزارش حاکی است بررسی‌های انجام شده پیرامون اجاره کشتی‌های ۱۰۰۰ تا ۸۵۰۰ teu از ۷ مارس ۲۰۲۲ تا ۲۱ مارس ۲۰۲۳ میلادی نشان می‌دهد که  نرخ‌های اجاره این قبیل کشتی‌ها نه تنها کاهش نیافته بلکه با افزایش  نیز مواجه شده است.

کشتی‌های سایز ۱۰۰۰ teu در مدت یک‌سال همچنان برمدار نرخ روزانۀ اجاره ۱۲۵۰۰ دلار باقی مانده، اما کشتی‌های ۴۰۰۰ teu  در یک‌سال گذشته از ۱۹۰۰۰ دلار به ۲۰۵۰۰ دلار رسیده است.

همچنین کشتی‌های ۵۶۰۰ teu با ۱۰۰۰ دلار افزایش روزانه از ۲۶۰۰۰ دلار به ۲۷۰۰۰ دلار رسیده است.

کشتی‌های ۸۵۰۰ teu نیز در حد ۳۹۰۰۰ دلار در مدت یک‌سال باقی مانده است.

مهم‌ترین نکته‌ای که پیرامون بازار اجاره کشتی‌های کانتینری سایز کوچک و متوسط باید اشاره کرد آن است که قرارداد‌های مدت‌دار در این بخش منعقد می‌شود.

این در حالی است که پیش از این اعلام شد برخی مالکان برای کشتی‌های سایز بزرگ حاضر به انعقاد قرارداد‌های طولانی‌مدت نیستند و ترجیح می‌دهند از نرخ‌های نقدی استفاده کنند.

بر این اساس برخی قرارداد‌ها در اندازه کشتی ها‌ی کوچک و متوسط از ۱۰۰۰ تا ۸۵۰۰ teu بین یک‌سال، دوسال و سه سال تمدید شده است.  بر‌ای مثال شرکت "وان" سه کشتی ۶۰۰۰ teu را به مدت ۱۲ ماه به نرخ روزانه ۲۶۰۰۰ دلار اجاره داده است.

در ادامه این گزارش تأکید شده است در سه ماه گذشته با توجه به مقبولیت کشتی‌های سایز کوچک و متوسط در بین دست‌اندرکاران حمل‌و‌نقل دریایی بر حجم تعمیرات این نوع کشتی‌ها نیز افزوده شده است و مالکان ترجیح می‌دهند نسبت به تعمیر و نوسازی کشتی‌ها اقدام کنند.

همانگونه که اشاره شد کشتی‌های ۱۵۰۰ تا ۱۹۰۰ teu در دو هفته گذشته شلوغترین بازار را به خود اختصاص دادند؛ به گونه‌ای که برخی مشتریان برای کشتی‌های ۱۷۰۰ teu به نرخ روزانه ۱۴۰۰۰ دلار رایزنی می‌کردند.

در پایان این گزارش آمده است باتوجه به اینکه بازار اجاره کشتی‌های کانتینری سایز کوچک و متوسط نوید‌بخش بوده؛ مناسب‌ترین نرخ‌ها در  بازار آسیا و اقیانوس اطلس در هفته‌های اخیر مشاهده شده است. در این راستا در این  مسیر‌ها کوچکترین کشتی کانتینری با ۶۳۹ teu به نرخ ۱۱۶۵۰ دلار اجاره داده شده است.  

بازار اجاره نوید‌بخش کشتی‌های کوچک و متوسط کانتینری

                                            جدول نرخ اجاره کشتی‌های کوچک و متوسط کانتینری از ۷ مارس ۲۰۲۲ تا ۲۱ مارس ۲۰۲۳

بازار اجاره نوید‌بخش کشتی‌های کوچک و متوسط کانتینری

                               نمودار نرخ اجاره کشتی‌های کوچک و متوسط کانتینری از ۱۰۰۰ teu تا ۸۵۰۰ teu بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۳

ارسال نظرات
آخرین اخبار