۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰

کاهش صادرات نفت روسیه به اروپا و افزایش صدور آن به کشور‌های آفریقایی

پس از ممنوعیت واردات نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا جریان بازار نفتکش‌ها به معادله پر پیچ و خمی تبدیل شده به گونه‌ای که در فوریه سال ۲۰۲۲ بیشترین میزان نفت توسط اتحادیه اروپا و گروه G7 خریداری شد، اما در فوریه ۲۰۲۳ پس از تحریم نفتی روسیه کمترین میزان نفت روسیه به سمت اروپا و گروه G7 ارسال شده است.
کد خبر: ۹۵۴۱۴

کاهش صادرات نفت روسیه به اروپا و افزایش صدور آن به کشور‌های آفریقایی

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از ترید ویندز؛ کار‌گزار کشتی Gibson با انتشار گزارشی اعلام کرد علی‌رغم  تحریم‌های نفتی روسیه از دسامبر ۲۰۲۲ میلادی صادرات نفت روسیه همچنان به بازار‌های دور‌دست هدایت می‌شود.

بر اساس این گزارش در حال حاضر کشور‌های آفریقایی و مناطق شرق کانال سوئز به عنوان بزرگترین خریداران نفت روسیه در بازار‌های غیر اتحادیه اروپا هستند؛ در این ارتباط به نظر می‌رسد کشور‌های اطراف دریای مدیترانه مانند ترکیه با استفاده از معافیت‌ها نسبت به ارسال نفت به آمریکای لاتین اقدام می‌کنند.

بنا بر گزارش گیبسون صدور بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز توسط روسیه نشان می‌دهد که این کشور در دور زدن تحریم‌ها موفق بوده و بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۱۲۰ فروند کشتی متوسط و بزرگ همچنین ۲۱ فروند سوپر نفتکش در حال جابه‌جایی نفت روسیه در ماه فوریه بودند.

گزارشگران گیبسون نتیجه‌گیری می‌کنند احتمال دارد بخش عمده‌ای از نفت روسیه به کشور‌های خاور‌میانه صادر شوند، در صورت تحقق چنین حدس و گمان‌هایی بازار‌های صادراتی غرب باید در آینده شاهد رقابت بنزین خاور‌میانه با آمریکا و اروپا باشند.

این گزارش حاکی است داده‌های دریافتی از صادرات نفت روسیه در فوریه سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ میلادی نشان می‌دهد که روسیه در ارسال نفت به آمریکای لاتین موفقیت‌هایی کسب کرده است.

«نیکوس روسانوگلو» تحلیلگر ارشد نفتی نیز در این ارتباط معتقد است به هرحال روسیه پس از یک‌سال تجربه کسب شده در بازار‌های جهانی در حال حاضر به راحتی می‌‍تواند با تغییر نام تجاری، نام نفتکش‌ها و صادرات مجدد نسبت به فروش نفت در همه نقاط جهان اقدام کند. در این راستا این اروپاست که دستش از نفت روسیه کوتاه شده؛ هرچند ممکن است نسبت به خرید نفت روسیه از کانال‌های غیر‌رسمی و د‌لالان اقدام کند.
کاهش صادرات نفت روسیه به اروپا و افزایش صدور آن به کشور‌های آفریقایی

                                 نمودار کاهش نفت صارداتی روسیه  به اروپا و افزایش صدور آن به سایر کشورها از فوریه 2022 تا فوریه 2023

ارسال نظرات
آخرین اخبار