۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰

پیشتازی چین در تحویل و دریافت سفارش ساخت کشتی

چین در تحویل کشتی‌های ساخته شده همچنین در دریافت سفارش ساخت، رتبه نخست را برعهده دارد و از دید تحلیلگران بیمکو همچنان با اقتدار پیش می‌رود.
کد خبر: ۹۵۱۴۴

پیشتازی چین در تحویل و دریافت سفارش ساخت کشتی

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از  سایت STAR CONCORD؛ «نیلز راسموسن» تحلیلگر ارشد حمل‌و‌نقل بیمکو پیرامون وضعیت کارخانه‌های کشتی سازی جهان و جایگاه سه کشور عمدۀ ساخت کشتی در جهان اعلام کرد: در سال ۲۰۲۲ میلادی کارخانه‌های کشتی‌سازی چین کشتی‌هایی به ظرفیت ۱۴.۶ میلیون تن ناخالص (CGT) تحویل داده‌اند که از دو کشور ژاپن و کره جنوبی به مراتب بالاتر است. به گونه‌ای که کره جنوبی در سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۷.۸ میلیون تُن کشتی و ژاپن ۴.۸ میلیون تُن (CGT) تحویل دادند.

«راسموسن» در ادامه یاد‌آور شد: ۲۰ سال پیش کارخانه‌های کشتی‌سازی چین سهم ۱۰ درصدی در بازار د‌اشتند، اما در طول سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ میلادی این کشور خود را به رتبه اول  ساخت  کشتی رساند.

وی در ادامه تأکید کرد: کارخانه‌های کشتی‌سازی چین در دریافت سفارش کشتی برای سال‌های آینده نسبت به  کشور‌های ژاپن و کره جنوبی پیشتاز هستند به گونه‌ای که در حال حاضرکشتی‌هایی با  ۱۰۹ میلیون تُن (CGT) برای تحویل در سال‌های آینده در دست ساخت دارند که ۴۵ درصد از سفارشات جهانی است. در حالی‌که یارد‌های کره جنوبی ۳۴ درصد و ژاپن ۱۰ درصد سفارش‌های ساحت کشتی را در اختیار دارند.  

این تحلیلگر د‌ر ادامه خاطر نشان ساخت: موفقیت کارخانه‌های کشتی‌سازی چینی از آنجاست که در ساخت کشتی‌های فله‌بر و کانتینری دارای بهترین مکان‌ها هستند.  البته چین سهم بزرگی در ساخت انواع کشتی‌های دیگر مانند کشتی‌های LNG، حمل خودرو و حتی تانکر دارد به گونه‌ای که شرکت‌های حمل گاز LNG سفارشات خود را به یارد‌های چینی تحویل می‌دهند.

اگرچه در حال حاضر کارخانه‌های کشتی‌سازی چینی ۱۵ درصد سفارش کشتی‌های LNG را در اختیار دارد، اما در‌صدد هستند به تدریج سفارش‌های خود را از این نوع کشتی‌ها افزایش دهد.

این تحلیلگر در پایان گفت: کشور‌های ویتنام و فیلیپین هم استعداد ساخت کشتی را دارند که در آینده می‌توانند رقیبی برای سازندگان کشتی باشند.

پیشتازی چین در تحویل و دریافت سفارش ساخت کشتی

                                         نمودار نشان دهنده سهم چین، کره جنوبی، ژاپن در ساخت کشتی طی سالهای 2000 تا 2022

ارسال نظرات
آخرین اخبار