روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷

افزایش تقاضا در بازار اجاره کانتینر طی سال ۲۰۲۳

انتظار می‌رود بازار اجاره کانتینر در سال ۲۰۲۳ میلادی طی هفته‌های آینده پس از تعطیلات سال نوی چینی در قاره آسیا شاهد افزایش تقاضا در بخش اجاره کشتی‌های کانتینری باشد.
کد خبر: ۹۵۱۰۲

افزایش تقاضا در بازار اجاره کانتینر طی سال ۲۰۲۳

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، مؤسسه آلفا‌لاینر در تازه‌ترین گزارش هفتگی خود با اشاره به اینکه با ورود به سال ۲۰۲۳ میلادی تا کنون تغییر چشمگیری در پویایی بازار کانتینر رخ نداده، اما نرخ‌های اجاره در سطح مناسبی ثابت ماندند، پیش‌بینی کرد این دوره برای مدت طولانی‌تر‌ی تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی دوام بیاورد.

در ادامه این گزارش آمده است: با شروع سال جدید میلادی عرضه کشتی‌های جدید که در یارد‌های کشتی سازی آماده تحویل بودند، شروع شده و بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

بدین ترتیب در دوره تعطیلات سال نوی چینی اجاره کنندگان مستقر در اقیانوس اطلس توانستند به ثبات نرخ‌های اجاره کشتی‌های کانتینری بیشتر کمک کنند.

در این راستا باید خاطر نشان ساخت: اگرچه تحویل کشتی نو در سایز‌های بالا ادامه دارد؛ اما بازار اجاره صنعت کانتینری در اندازه‌های کوچک با کمبود کشتی مواجه می‌شود.

در این گزارش آمده است: ادامه جنگ در اوکراین ممکن است به حفظ قیمت فعلی انرژی کمک کند، اما در صورت تشدید تنش و چالش ممکن است تعادل موجود در حمل‌و‌نقل دریایی به هم بخورد، که امید است حمل‌و‌نقل دریایی با ادامه این تنش بازهم در نهایت به یک رکود عمیق فرو نرود؛ اما به نظر می‌رسد مصرف کنندگان در سال جدید میلادی همچنان تحت تأثیر تورم بی‌سابقه قرار خواهند داشت و قدرت خرید آنان بر اثر بالا رفتن نرخ‌ها کاهش خواهد یافت. همۀ این عوامل  در بازار اجاره کانتینر مؤثر خواهد بود؛ همانگونه که پیش از این اشاره شد کمبود کشتی در سایز‌های پایین به خوبی مشهود است با این وجود نرخ اجاره کشتی‌های کانتینری در سایز‌های پایین برای اجاره دهندگان مقرون به‌صرفه است. برای نمونه نرخ کشتی‌های کانتینر ۴۳۰۰ teu در بازار خاور‌میانه در حال حاضر حدود ۲۰ هزار دلار ثابت است که در بخش کشتی‌های ۳۰۰۰ تا ۳۸۰۰ teu نیز طی هفته ها‌ی اخیر شاهد نرخ اجاره ۲۰ هزار تا ۲۵ هزار دلار در روز برای دوره‌های کوتاه مدت با نرخ‌های نقدی بودیم.

از سوی دیگر کشتی‌هایی که ۱۵۰۰ تا ۱۹۰۰ teu ظرفیت دارند با نرخ‌های ۱۴۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ دلار در روز اجاره داده می‌شوند.  نرخ اجاره کشتی‌های ۸۵۰۰ teu بین ۲۴ ژانویه تا ۷ فوریه ۲۰۲۳ بدون تغییر روزانه ۴۲۰۰۰ دلار اجاره داده می‌شد، همچنین کشتی‌های ۵۶۰۰ teu نیز در این مدت بدون تغییر ۲۶۰۰۰ دلار اجاره داده می‌شد.  

کشتی‌هایی که ۱۷۰۰ teu ظرفیت دارند بین ۱۳۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ دلار اجاره داده می‌شود؛ بدین ترتیب هرچه سایز کشتی‌ها پایین‌تر  می‌رود نرخ‌های اجاره‌ای با ثبات‌تر به نظر می‌رسد.

در ادامه باید افزود: همانگونه که ابتدای گزارش عنوان شد به نظر می‌رسد روند افزایش عرضه به نفع دارندگان کشتی‌های کوچکتر باشد، چرا‌که نرخ اجاره یک کشتی ۱۱۰۰ teu در حال حاضر بین ۱۱۵۰۰ تا ۱۲۰۰۰ دلار متفاوت است و قرارداد‌های بلند مدت این سایز کشتی‌ها در منطقه کارائیب برای دوره یک ساله ۱۳ هزار دلار تمدید می‌شود.

تحلیلگران آلفا‌لاینر در پایان یاد‌آور شدند: از آن جاییکه داشتن کشتی‌های کوچکتر باعث می‌شود اپراتور‌ها و مالکان کشتی سود خوبی را علی‌رغم رکودی که در بازار حاکم است داشته باشند، به نظر می‌رسد مالکان نسبت به ساخت کشتی‌های کوچکتر در سال ۲۰۲۳ میلادی ترغیب بیشتری داشته باشند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار