۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶
رفع چالش مصرف سوخت در شناورها؛

نظارت جامع بر اطلاعات کشتی از پل فرماندهی تا «خن» کشتی

یکی از شرکت‌های فنّاور مستقر در دانشگاه صنعتی شریف سامانه یکپارچه نظارت و تحلیل آنلاین کشتی‌ها را ارائه کرده که کاربرد آن در صنعت کشتیرانی موجب کاهش مصرف سوخت در کشتی‌ها شده و همچنین امکان نظارت یکپارچه بر اطلاعات شناور از پل فرماندهی تا «خن» کشتی را فراهم می‌کند.
کد خبر: ۹۴۹۲۹

نظارت جامع بر اطلاعات کشتی از پل فرماندهی تا «خن» کشتی

به گزارش مانا، مهدی خراسانچی از محققان این طرح  با اشاره به پایش مصرف سوخت و بهینه سازی سوخت کشتی‌ها با عنوان "Ship Insight" را از محصولات این شرکت ذکر کرد و گفت: با استفاده از این سامانه هر لحظه می‌توان همه جزئیات کشتی را به صورت آنلاین مشاهده کرد، ضمن آنکه این سامانه اطلاعات مربوط به ناوبری و شرایط جوی، میزان سوخت شناور، داده‌های موتور اصلی، ژنراتورها، پمپ‌ها، ماشین آلات و نیز میزان بار وارده و ساعت کارکرد کشتی را ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: سرویسی که ما در این شرکت توسعه دادیم، قرار است بر روی کشتی‌ها نصب شود؛ چرا‌که یکی از دغدغه‌های کشتیرانی میزان مصرف سوخت است.

خراسانچی، مشتری‌های این سرویس را شرکت‌های کشتیرانی و شرکت ملی نفت دانست و ادامه داد: یکی از خدماتی که این سامانه یکپارچه نظارت و تحلیل آنلاین کشتی ارائه می‌دهد، بهینه‌سازی مسیر حرکت کشتی‌ها در سفر‌های مختلف است.

خراسانچی در این باره توضیح داد: به عنوان نمونه برای طی کردن مسیر ایران تا هندوستان با کشتی، مسیر‌های مختلفی وجود دارد، ولی این مسیر‌ها بسته به اینکه کدام مسیر کمترین میزان هزینه مصرف سوخت را می‌طلبد و یا کمترین زمان رسیدن به مقصد، قابل انتخاب است و این سامانه قادر به ارائه این خدمات است.

این محقق اضافه کرد: یکی از مهمترین ویژگی محصول تولیدی ما این است که بدون نصب سنسورهای جدیدی، می‌تواند با استفاده از ابزارآلات و سنسور‌های موجود در کشتی، داده‌های مربوط به کشتی را به سرور سامانه ارائه دهد و با پردازش و تحلیل این داده‌ها و ارسال آن به اپراتور، امکان پردازش وضعیت کشتی به صورت آنلاین برای کاربر فراهم خواهد شد.

به گفته وی، این سامانه متناسب با تجهیزات شناور‌ها بازطراحی شده و از هزینه هنگفت ۶۰ هزار دلاری خرید مجموعه‌ای از سنسور‌های جدید صرفه‌جویی کرده است، ضمن آنکه دیگر کاربران با تحلیل داده‌های ارسالی می‌توانند بهترین مسیر را انتخاب کند.

خراسانچی با تأکید بر اینکه خدمه کشتی به صورت آنلاین به این داده‌ها دسترسی دارند، خاطر نشان کرد: علاوه بر آن خدمه کشتی‌ها می‌توانند بر بستر اینترنت، با سایت این سامانه که مستقر در تهران است، ارتباط برقرار کنند.

این فنّاور با اشاره به روند تجاری سازی این محصول، اظهار کرد: این سامانه به مدت ۱۰ ماه است که بر روی کشتی‌های جمهوری اسلامی ایران تست شده و کارشناسان فنّی کشتیرانی از عملکرد این محصول رضایت داشتند.

خراسانچی، "پایش آنلاین وضعیت عملکرد کشتی"، "تحلیل وضعیت عملکردی کشتی با استفاده از هوش مصنوعی"، "تهیه گزارش‌های دیجیتال روزانه از داده‌های کشتی" و "بهینه‌سازی سفر" را از قابلیت‌های این سامانه نام برد و خاطر نشان کرد: با استفاده از این سامانه، می‌توان مسیری با کمترین مدت زمان رسیدن و یا کمترین میزان مصرف سوخت را انتخاب کرد.

این محقق تاکید کرد: الگوریتم بهینه‌سازی سفر می‌تواند با هدف دستیابی به خواست کاربر، همزمان مسیر و سرعت را برای کشتی بهینه‌سازی کند. بهینه‌سازی سفر، مطابق خواست کاربر قابل تغییر است و می‌تواند کوتاه‌ترین مسیر، سریع‌ترین مسیر و کمترین هزینه سوخت و یا کمترین هزینه سفر را به کاربران معرفی کند.

وی با اشاره به مزیت لاگ‌های دیجیتالی و گزارش سازه‌ای این سامانه، گفت: خدمه کشتی‌ها می‌توانند تمامی داده‌های دستی خود را که به صورت دوره‌ای ثبت می‌کردند، در یک سیستم متمرکز و دیجیتالی وارد کنند؛ ضمن آنکه همه گزارش‌های الزامی و قانونی را تحویل بگیرند. این سرویس در حذف ورود داده‌های تکراری و ساخت اتومات گزارش‌ها و در نهایت صرفه‌جویی در زمان مؤثر است.  

   

ارسال نظرات
آخرین اخبار