۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷

تعادل در عرضه و تقاضا نویدی برای بهبود صنعت کشتیرانی در سال 2023

متعادل شدن عرضه و تقاضا در صنعت کشتیرانی در سال ۲۰۲۳ از دید کارشناسان نویدی برای بهبود شرایط این صنعت به شمار می‌رود که در سال ۲۰۲۲ با چالش‌هایی مواجه شد.
کد خبر: ۹۴۸۳۵

تعادل در عرضه و تقاضا  نویدی برای بهبود صنعت کشتیرانی در سال 2023

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، «BASIL KARATZAS» تحلیلگر و مشاور ارشد دریایی طی مقاله‌ای در سایت maritime-executive یاد‌آورشد: با بررسی تحولات صنعت دریایی در سال ۲۰۲۲ میلادی صاحبان کسب و کار دریایی به ویژه در بخش حمل‌و‌نقل دریایی باید تا حدودی راضی باشند، زیرا عملکرد بخش‌های مختلف از فراساحل تا کشتی‌های کروز، تانکر‌های نفتی و کشتی‌های LNG سود آور بودند اگرچه در بخش کانتینری و کشتی‌های فله‌بر در مقاطعی بازار بسیار ضعیف به نظر می‌رسید، اما در مجموع باید گفت که صنعت کشتیرانی در سال ۲۰۲۲ میلادی را‌ضی کننده بود.

در ادامه این مقاله آمده است حال سوال این است که سال ۲۰۲۳ چه ارمغانی برای حمل‌و‌نقل دریایی و صنعت کشتیرانی به همراه خواهد داشت و صنعت کشتیرانی با عبور از پیچ‌های تند و تیزی که در سال ۲۰۲۲ میلادی تجربه کرد در این سال در مسیر خود خواهد دید و چگونه از آن‌ها عبور خواهد کرد.

اینک در چنین شرایطی که دوره گذار از سال ۲۰۲۲ میلادی به سال ۲۰۲۳ میلادی نامگذاری می‌شود هیچکس گوی بلورین در اختیار ندارد و برای صنعتی مانند صنعت دریانوردی که از تجارت بین‌الملل، بازار‌های مالی، بازار انرژی و کالا و همچنین شرایط ژئوپلتیکی برخوردار است، نمی‌توان پیش‌بینی خیلی درستی انجام داد؛ اما به گفته وارن بافت» کارشناس اقتصادی می‌توان به روند حرکتی حمل‌و‌نقل دریایی در سال ۲۰۲۳ به طور گسترده نگاه کرد و پتانسیل‌های گسترده رو به بهبود را در نظر گرفت.

وی در ادامه می‌نویسد: در حال حاضر سفارشات ساخت کشتی که معوق مانده باشد در حمل‌و‌نقل دریایی تا حدودی اندک است و شرایط به نظر مطلوب می‌رسد و هیچ بخشی از حمل‌و‌نقل دریایی سفارشات معوق بیش از ۵ درصد از ناوگان خود ندارند که این رقم در پایین‌ترین سطوح دهه گذشته جای می‌گیرد؛ البته بخش‌هایی نیز وجود دارد که سفارش کشتی‌ها مانند تانکر‌های LNG، کشتی‌های کانتینری و تانکر‌های بزرگ نفتی تا ۳۰ درصد نیز افزایش می‌یابد که این کار زمینه سفارشات را برای سال  ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ میلادی فراهم می‌کند.

در این راستا باید گفت در مجموع برای سال ۲۰۲۳ میلادی می‌توان تعادل عرضه و تقاضا را در نظر گرفت و انتظار نمی‌رود که عرضه بر تقاضا غلبه کند.

به طور کلی معادله کلی در این ارتباط از دید برخی از کارشناسان متعادل شدن عرضه و تقاضا در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴میلادی است.

دیدگاه این تحلیلگر دریایی حاکی است رکود در کشور‌هایی مانند آمریکا و سایر کشور‌های توسعه یافته اروپایی دور از انتظار نیست در این کشور‌ها تورم در حال افزایش است و بانک‌های مرکزی این کشور‌ها به اقدامات پیشگیرانه عمل می‌کنند تا بتوانند از محیط تورمی خارج شوند که همین موارد بر صنعت دریایی آمریکا و اروپا تأثیر خود را خواهد گذاشت.

در مجموع با نگاه ویژه و دقیق  به صنعت دریایی در سال ۲۰۲۳میلادی به نظر می‌رسد اگر تورم کنترل نشده‌ای وجود داشته باشد می‌تواند بر حمل‌و‌نقل دریایی تأثیر‌گذار باشد، اما تا اینجای کار همه چیز به خوبی پیش می‌رود و نمی‌توان گفت که بازار خسته کننده‌ای برای حمل‌و‌نقل در سال ۲۰۲۳ میلادی انتظار می‌رود.

فراموش نکنیم در سال ۲۰۲۲ میلادی صنعت حمل‌و‌نقل دریایی توانست از یک بیماری همه‌گیر قرن خود را نجات دهد و بدون شک جمع کردن زنجیره‌های تأمین و لجستیک پس از شکست و آسیب سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی کار چندان آسانی نبود که در این زمینه باید بحران روسیه و اوکراین را نیز اضافه کرد که باعث شد قیمت مواد خام و کالا‌ها در سال گذشته افزایش یافته و باعث تورم بیشتر شود.

همانگونه که اشاره شد باید رویداد‌های ژئوپلیتیکی مانند تهاجم روسیه به اوکراین و آشفتگی در بازار انرژی و نگرانی مالی و پولی را برای سال ۲۰۲۳ میلادی اضافه کرد، از سوی دیگر نمی‌توان در مقاصد اقتصادی و حمل‌و‌نقل، چین را از بقیه جهان خارج کرد.

همانگونه که ضرب المثلی در این زمینه عنوان می‌شود (وقتی چین عطسه می‌کند دنیا سرما می‌خورد) در سال ۲۰۲۳ میلادی نیز  برای کشور چین  صدق می‌کند.

به همین جهت از دید کارشناسان برای روسیه و چین انتظار روشنی در مسیر اقتصادی و اجتماعی در سال ۲۰۲۳ میلادی وجود ندارد، اما سیاست‌های توسعه طلبانه چین و بحران  روسیه و اوکراین مسلماً بر حمل‌و‌نقل دریایی مؤثر خواهد بود.

«BASIL KARATZAS» در ادامه یاد‌آور شد: از دید برخی کارشناسان  چشم‌انداز ژئوپلیتیکی با دو اقتصاد حیاتی روسیه و چین همچنین اتحادیه اروپا و آمریکا ممکن است به  بشکۀ  باروت تشبیه شود که در یک لحظه  ممکن است بازار‌های تجارت دریایی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

البته نمی‌خواهیم نیمه خالی لیوان را ببینیم و نسبت به جنگ افروزی برخی کشور‌ها بدبین باشیم، اما ابهامات زیادی در سال ۲۰۲۳ میلادی نیز در چندین مرحله و سطح برای اقتصاد جهانی وجود دارد که تجارت دریایی و حمل‌و‌نقل از آن جدا نیستند؛ به بیان دقیق‌تر این‌هایی که گفته شد متغیر‌های دریایی نیستند، اما می‌توانند بازار‌های دریایی را به حرکت در‌آورند که متأسفانه با ایجاد چنین وضعیتی تعادل عرضه و تقاضا ممکن است به هم بخورد.

اما دید واقع بینانه‌تر تعادل در عرضه و تقاضا و بهبود زنجیره‌های تأمین و لجستیک کالا خواهد بود.

فراموش نکنیم در مقاطعی ممکن است نرخ حمل‌و‌نقل مرتبط با شرایط افزایش  یابد برای مثال همانگونه که در سال ۲۰۲۲ میلادی تانکر‌های LNG تا ۵۰۰ هزار دلار در روز اجاره داده می‌شود، شاید در سال ۲۰۲۳ هم  در برخی مقاطع با نوسان قیمت‌ها مواجه شویم.

در پایان این مقاله آمده است چند نوع دارایی دریایی در سال ۲۰۲۳میلادی از دید کارشناسی (۱۵ دقیقه شهرت خود را خواهند داشت) و ممکن است به تبع آنها نرخ حمل‌و‌نقل مرتبط با آنها افزایش یابد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار