به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از مؤسسه آلفالاینر، در سال ۲۰۲۲ میلادی نرخ حمل کانتینر از مبدأ چین به شدت آسیبپذیر بود؛ با این حال خطوط کشتیرانی MSC سوئیس، CMA CGM فرانسه، Evergreen تایوان در زمینه افزایش تناژ سال خوبی را پُشتِ سر گذاشتند که حتی از رقیب اصلی خود یعنی مرسک را نیز جلو زدند.
بر اساس این گزارش شرکت MSC به عنوان شرکت مطرح کانتینری جهان در سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۰.۷ درصد معادل TEU ۴۱۱۰۰۰ به ظرفیت ناوگان کانتینری افزودند که این رقم در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۳۲۱۵۰۰ TEU (۷.۵ درصد) رسید.
بدین ترتیب از دید تحلیلگران آلفالاینر شرکت MSC در سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی به عنوان توسعه طلبترین شرکت کانتینری جهان لقب گرفت.
سال ۲۰۲۲ میلادی اگرچه برای شرکت مرسک درآمدزا بود، اما این شرکت از نظر ظرفیتسازی نه تنها به ظرفیت خود اضافه نکرد بلکه ۱.۴ درصد یعنی ۶۱۷۰۵ TEU از ظرفیت خود از دست داد.
در سال ۲۰۲۲ میلادی شرکت Evergreen تایوان ۲۰ فروند کشتی جدید بزرگ تحویل گرفت و ۱۸۴۲۲۱ TEU حدود ۱۲.۵ درصد به ظرفیت خود افزود.
خط کشتیرانی فرانسه نیز با افزودن ۲۲۵۲۶۸ TEU حدود ۷.۱ درصد ناوگان خود را توسعه داد. این نکته را باید اضافه کرد افزایش تناژ شرکتهای برتر ناشی از خرید کشتیهای دست دوم، تحویل کشتیهای نو و اجارهای بوده است.
گزارش آلفالاینر حاکی است در حال حاضر ۱۲۴ کشتی کانتینری در کارخانجات کشتیسازی جهان در حال ساخت و یا در نوبت ساخت قرار دارند.
MSC به تنهایی ۱۴ کشتی بزرگ و ۲۲ کشتی متوسط برای تحویل در سال ۲۰۲۳ میلادی دارد.
در گزارش آلفالاینر آمده است اگر بخواهیم برنده و بازنده از بین ۱۲ شرکت برتر کانتینری انتخاب کنیم، MSC سوئیس برنده ماراتن تجارت دریایی جهان در سال ۲۰۲۲ میلادی میباشد و همچنان در صف اول ۱۰۰ شرکت کانتینری ایستاده است.