۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶

سال پُر‌رونق دیگری برای بازار نفتکش‌ها در راه است

بازار نفتکش‌ها در سال ۲۰۲۲ با حمله روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌ها ضمن بالا رفتن نرخ‌ها، منافع از دست رفته خود در سال ۲۰۲۱ را دوباره به دست آورد، بر اساس پیش‌بینی تحلیلگران این بازار سال ۲۰۲۳ را نیز به خوبی و در شرایط مثبت همراه با رونق پُشت‌ سر خواهد گذاشت.
کد خبر: ۹۴۷۵۰

سال پُر‌رونق دیگری برای بازار نفتکش‌ها در راه است

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از  خبرگزاری بلومبرگ؛ بازار نفتکش‌ها در سال ۲۰۲۲ میلادی با موجی از  افزایش قیمت‌ها مواجه شد و  از سایر بخش‌های حمل‌ونقل دریایی پیش افتاد  که نه تنها  بحران روسیه و اوکراین نتوانست بر  آن تأثیر منفی بگذارد بلکه باعث افزایش سریع قیمت‌ها شد.

«تیم اسمیت» تحلیلگر دریایی در این زمینه می‌گوید: در سال ۲۰۲۲ میلادی رشد کلی تجارت‌دریایی برای تانکر‌ها دو برابر شد و شاخص نرخ‌ها غیر  از شرایط استثنایی کمتر پایین آمد و بیشتر صعودی بود؛ این کار درآمد خوبی را برای مالکان و اپراتور‌ها به همراه داشت که انتظار می‌رود امسال نیز  این بخش به رشد خود ادامه دهد. البته به شرطی که همه‌گیری مجدد کرونا نتواند مانعی برای رشد تجارت‌دریایی به خصوص تجارت نفتی باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال ۲۰۲۲ میلادی تهاجم روسیه به اوکراین باعث افزایش قیمت حمل نفت شد، خاطر نشان ساخت: در پی شروع بحران روسیه- اوکراین شاهد تغییر سریع جریان تجاری به ویژه در بخش نفتکش‌ها در واکنش به تحریم‌های روسیه بودیم و این کار باعث شد که با طولانی شدن مسیر‌های دریایی درآمد کلانی عاید مالکان نفتکش‌ها شود.

وی در ادامه تأکید کرد: اکنون که وارد سال ۲۰۲۳ میلادی می‌شویم وضعیت تجارت‌دریایی همچنان در حال تغییر است و تحریم‌های کامل بر ممنوعیت‌های نفت خام  از  روسیه به  اروپا اعمال شده است، اگرچه این کار باعث پایین آمدن قیمت نفت در دریای سیاه شده است، اما نرخ حمل مواد نفتی تغییر چندانی نداشته است؛ بنابراین ایجاد اختلال در بازار تجارت نفتی دور از انتظار نیست، اما درصورتی‌که  وضعیت به همین شکل فعلی باشد سال ۲۰۲۳ میلادی هم  برای تانکر‌های نفتی با رونق توأم  خواهد بود.

وی در پایان گفت: همانگونه که اشاره شد انتظار تعدیل نرخ‌های لحظه‌ای را داریم که با نوساناتی همراه شود، اما چشم‌انداز رشد بازار نفتکش‌ها در سال ۲۰۲۳ میلادی  مثبت و  رو به رونق است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار