به گزارش گروه بینالملل مانا، مؤسسه آلفالاینر با انتشار گزارشی ضمن اشاره به کاهش عرضه در بخش اجاره کشتیهای کانتینری یادآور شد: این کاهش در اکثر کشتیها امید را برای بالا رفتن نرخ اجاره افزایش میدهد.
در این گزارش آمده است هم اکنون نرخهای قراردادی اجاره علیرغم کاهش شاخص در بورس شانگهای تا حدودی از ثبات نسبی برخوردار است هر چند چهار برابر پایینتر از نرخهای اوج تاریخی خود در سال ۲۰۲۱ و اوایل ۲۰۲۲ میلادی میباشد.
بر اساس این گزارش اخبار ناگوار مربوط به بحران اوکراین، بحران انرژی در اروپا و کاهش تقاضا باعث شده تا نرخهای نقدی روند نزولی داشته باشد؛ اما نرخهای قراردادی بلندمدت تا حدودی ثابت مانده است.
تحلیلگر آلفالاینر در ادامه گزارش تأکید کرده است با توجه به اتفاقاتی که قرار است برای بخش کانتینر در بخش اجاره رخ دهد پسزمینه تیره و تاری باقی نمیماند؛ زیرا افزایش تقاضا توسط مصرف کنندگان در آستانه سال ۲۰۲۳ میلادی بر تقاضای کانتینر تأثیر خواهد گذاشت.
به نظر میرسد وضعیت بازار کانتینری هر روز نسبت به قبل بهتر به نظر برسد و ممکن است در نیمی از سال ۲۰۲۳ میلادی با رکوردهای خوبی در این بخش مواجه باشیم.
در ادامه این گزارش آمده است کشتیهایی که بین ۴۰۰۰ تا ۵۲۹۹ teu ظرفیت دارند از تقاضا برخوردارند و با نرخهای بین ۲۳ تا ۲۵ هزار در روز برای شش تا هفت ماه آینده موقعیت خود را حفظ میکنند. به طور کلی کشتیهای کوچکتر همچنان محبوبیت خود را به مراتب حفظ کردهاند.
در این راستا باید گفت نرخ اجاره بلند مدت یک کشتی ۴۲۵۶ tue مجهز به اسکرابر تا رقمی حدود ۳۱ هزار دلار قراردادهای بلند مدت بسته میشود. بدین ترتیب باید گفت هرچه ظرفیت کشتیها پایینتر میرود وضعیت اجاره آنها بهبود مییابد.
در قراردادهای بلندمدت برای کشتیهای ۳۰۰۰ تا ۳۸۰۰ teu تا حدود ۲۰ هزار دلار در روز اجاره تعیین میشود.
کشتیهای کانتینری ۸۵۰۰ teu در بین کشتیهای با سایز متوسط از شرایط نرخ اجاره مطلوبی برخوردارند چراکه از ابتدا تا نیمه اول نوامبر قرارداد برای ۱۲ ماه ۵۲ هزار دلار بسته میشود. برای کشتیهای ۵۶۰۰ teu نیز نرخ اجاره ۳۸ هزار دلار است.
کشتیهای ۲۰۰۰ تا ۲۶۹۹ teu هم از وضعیت خوبی برخوردارند به گونهای که دو کشتی ۲۵۴۶ teu اخیراً برای زمان بلندمدت ۱۴ تا ۱۶ ماهه به منظور حمل مواد غذایی و میوه با ۲۰ هزار دلار در روز قرارداد بسته شد؛ این قبیل کشتیها برای مدت شش ماهه بین ۱۷ تا ۱۸ هزار دلار در روز قرارداد میبندند.
وضعیت کشتیهای ۱۵۰۰ تا ۱۹۰۰ teu نیز بدون تغییر باقی میماند به گونهای که کشتی ۱۷۰۰ teu در حال حاضر حدود ۱۴ هزار دلار در روز قرارداد بسته میشود که این رقم برای مدت شش ماهه بسته شده است. برای کشتیهای ۱۸۰۰ و ۱۹۰۰ teu بین ۱۵ تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ دلار شش ماهه قرارداد بسته میشود.
در خطوط آسیایی کشتیهایی بین ۱۲۵۰ تا ۱۴۹۹ teu نیز از ثبات نرخ برخوردارند و در حال حاضر کشتی ۱۴۴۰ teu حدود ۱۴۵۰۰ دلار در روز قرارداد دارد. برای کشتیهای ۱۱۰۰ teu برای مدت شش ماه قرارداد، ۱۰۲۵۰ تا ۱۱۰۰۰ دلار تمدید میشود.
بر اساس این گزارش کشتیهای سایز ۱۰۰۰ teu به عنوان شلوغترین بخش حملونقل کانتینری قلمداد میشود که قراردادهای آنها بین چهار تا شش ماه ۹۵۰۰ دلار در روز تمدید شد؛ البته این رقم با نرخ ۲۵ هزار دلار سال پیش هنوز فاصله دارد.
نوسان نرخ روزانه اجاره کشتی های کانتینری براساس teu در مدت ده سال از 2012 تا 2022 میلادی
نرخ اجاره روزانه کشتیهای کانتینری بر اساس teu از اول تا 15 نوامبر 2022 میلادی بر اساس قراردادهای دوازده ماهه
جدول میزان اجاره کشتی بر اساس نام، خط کشتیرانی متعلقه و میزان اجاره بر اساس قراردادهای ماهانه از سال 2006 تا 2017 میلادی