۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰

بازار اجارۀ کشتی‌های کوچک مدیریت می‌شود

بازار اجارۀ کشتی‌های کانتینری پس از هفته‌ها فعالیت کسل کننده که بیشتر ناشی از تقاضای ضعیف بود، به گفته کارشناسان در دو هفته گذشته بیدار شده و با شرایط پیشِ‌ رو می‌تواند مدیریت شود.
کد خبر: ۹۴۲۹۹

بازار اجارۀ کشتی‌های کوچک مدیریت می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از مؤسسه آلفا‌لاینر؛ در این میان کشتی‌های کوچک ۱۰۰۰ تا ۱۲۵۰ و ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ teu از وضعیت بهتری نسبت به کشتی‌های بزرگ برخوردار بودند.

در ادامه این گزارش آمده است بدون شک از ابتدای سال ۲۰۲۲ هم کشتی‌های کوچک و هم کشتی‌های بزرگتر جایگاه واقعی خود را در بخش اجاره از دست دادند و با کاهش مواجه شدند که بیش از همه کشتی‌های بزرگ  از محل پایین آمدن نرخ آسیب دیدند، اما کشتی‌های کوچک‌تر تا حدودی توانستند از مهلکه جان سالم به در ببرند.  حال با توجه به سقوط نرخ‌ها در بخش حمل‌و‌نقل کانتینر، ثبت نرخ روزانه ۱۴۰۰۰ دلار برای کشتی‌های کانتینری ۱۷۰۰ teu  و ۱۲۰۰۰ دلار برای کشتی‌های با ظرفیت ۱۰۰۰ teu قابل تأمل و توجه است.

آلفا‌لاینر در ادامه به بررسی وضعیت کشتی‌های بین ۴۰۰۰ تا ۵۲۹۹ teu پرداخته که در شش ماه اخیر نرخ‌های قراردادی آن‌ها تا حدودی در سطح ۲۰۰۰۰ دلار ثابت مانده است.

با توجه به شرایط پدید آمده در دو هفته اخیر به نظر می‌رسد روند منفی در نرخ‌های اجاره تا حدودی بهبود یابد چرا‌که امید به بازگشت به شرایط قبلی زودرس است و شرایط به شکل تیره و تار باقی نخواهد ماند.

در ادامه این گزارش آمده است بررسی شاخص‌های حمل‌و‌نقل شانگهای (SCFI) نشان می‌دهد روند حرکت شاخص‌ها که دو هفتۀ قبل پُر‌تنش‌تر بود با کاهش اندکی مواجه شده است برای مثال در دو هفتۀ اخیر شاخص ۱۶۹۷ واحد  فقط ۴.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

ذکر این نکته ضرور‌ی است که شاخص حمل‌و‌نقل شانگهای (SCFI) هم اکنون چهار برابر کمتر از شاخص ژانویه ۲۰۲۲ میلادی است که این رقم دو برابر کمتر از دوران قبل از کووید ۱۹ می‌باشد.

تحلیلگر آلفا‌لاینر نیز در ادامه می‌نویسد برخی از صاحب‌نظران بر این عقیده‌اند که یکی از مشکلات در ارتباط با نرخ‌ها مازاد ظرفیت کشتی‌های کانتینری است که در صورت کاهش ظرفیت ممکن است وضعیت حمل‌و‌نقل بهبود پیدا کند؟!

آنان برای مقابله با شرایط  مازادِ ظرفیت، اوراق کشتی‌ها را مطرح می‌کنند در حالی‌که نرخ اجاره در حال حاضر به اندازه‌ای نیست که صاحبان کشتی را به اوراق کشتی  وادار سازد؛ البته اپراتور‌ها می‌خواهند با این طرح از شر‌ِّ کشتی‌های قدیمی خلاص شوند.

این گزارش حاکی است همانگونه که قبلاً اشاره شد جایگاه کشتی‌های با ۳۰۰۰ تا ۳۸۰۰ teu در مدت دوهفته اخیر تا حدودی تثبیت شده است، زیرا علی‌رغم ضعیف شدن برخی نرخ‌ها این قبیل کشتی‌ها در حد ۲۰۰۰۰ دلار در روز  باقی مانده است.

به طور کلی ارزیابی قرارداد‌های بلند مدت نشان می‌دهد در ۱۲ ماه اخیر نرخ روزانه کشتی‌های۲۵۰۰ teu   به صورت نقدی تا ۱۹۰۰۰  دلار و برای قرارداد‌های بلندمدت تا ۲۲۰۰۰ دلار رسیده است.

همین کار یعنی کاهش اندک نرخ اجاره و سود آوری کشتی‌های کوچک برخی مالکان کشتی را تشویق به خرید کشتی کرده است.

در پایان این گزارش آمده است اگرچه نرخ‌های حمل‌و‌نقل کانتینری در بخش کشتی‌های کوچک نیز از ابتدای سال ۲۰۲۲ از بازار تأثیر پذیرفته است با این حال به طور متوسط نرخ‌ها بین ۱۲۰۰۰ تا ۲۳۰۰۰ دلار در خطوط آسیا برای کشتی‌های ۱۰۰۰ teu  به بالا در نوسان بوده است.

این نشان می‌دهد که قیمت‌ها بر اساس قرارداد‌های بلند مدت ماهانه تعیین شده است در این میان قرارداد‌های بلندمدت از وضعیت بهتری برخوردارند.

بدین ترتیب تحلیلگران نتیجه گیری کرده‌اند با توجه به تعطیلی پیشِ رو به مناسبت سال نو  میلادی نرخ‌ها از کاهش کمتری برخوردار شوند و شانس کشتی‌های کوچکتر همچنان در بازار حمل‌و‌نقل کانتینری حفظ خواهد شد.

آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهند طی دوهفته اخیر برای کشتی‌های ۱۰۰۰ teu قرارداد‌های بین ۱۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ دلار در روز منعقد  شده است.

 

بازار اجارۀ کشتی‌های کوچک مدیریت می‌شود
نوسان نرخ کشتی‌های کوچک بین سالهای 2005 تا 2021

ارسال نظرات
آخرین اخبار