۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴

مشکلات بیمه کردن کشتی‌های حمل غلات از اوکراین

ایجاد کریدور امن در دریای سیاه به منظور حمل غلات با چالش‌های بیمه‌ای مواجه است. اگرچه برخی بیمه‌گران برای بیمه کردن محموله‌ها اعلام آمادگی کردند، اما دستیابی به یک توافق بیمه‌ای برای این کار مشکلات خاص خود را دارد.
کد خبر: ۹۳۴۸۱

 

مشکلات بیمه کردن کشتی‌های حمل غلات از اوکراین

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، لویدز‌لیست در گزارشی  بحران غله از طریق اوکراین و نقش بیمه کردن کشتی‌های حامل غلات را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.

بر اساس این گزارش "نیل رابرتز" تحلیلگر و کارشناس ریسک جنگی لویدز‌لیست در این گزارش تحلیلی  یاد‌آور شده است هنوز موانع بیمه‌ای حمل غلات از طریق کریدور امن بر‌طرف نشده است.

در این مقاله آمده است با توجه به اینکه حدود ۲۵ میلیون تُن غله آماده حمل از بنادر اوکراین است به همین جهت مدیریت کردن حمل چنین محموله‌هایی که اعتماد سیاسی همه طرف‌ها را در بر می‌گیرد نیاز به برنامه ریزی دارد.

به عقیدۀ وی توافق برای حمل‌و‌نقل ایمن غلات به خارج از اوکراین از طریق دریا یک توافق فوق‌العاده و بی‌سابقه به شمار می‌رود، اما بحث یک یا دو کشتی مطرح نیست بلکه محموله‌هایی قرار است با کشتی حمل شود که بدون بیمه کردن آن‌ها کار به مراتب مشکل‌تر خواهد شد.

در این میان یافتن بیمه‌گرانی که خطرات احتمالی را به جان بخرند و محموله‌ها را به خوبی هدایت کنند کار چندان آسانی نیست.

از سوی دیگر تأمین کارکنان، سوخت مورد نیاز برای انجام عملیات و بیمه کردن کشتی‌ها آن هم در یک شرایط جنگی یک شبه انجام نمی‌شود و مهم‌تر از همه بیمه‌گران هنوز نحوۀ بیمه کردن و قبول چنین ریسکی را همراه با جزئیات مورد نیاز آن را برای ارسال محموله‌ها اعلام نکرده‌اند.

از دیگاه "نیل رابرتز" برنامۀ جهانی غذای سازمان ملل ابتدا درصدد حمل غلات به کشور‌های آفریقای جنوبی است که در حال حاضر واردات مواد غذایی به آن‌ها با مشکل زیادی مواجه است که همین کار نیز دیدگاه کارگزاران بیمه را در ارسال محموله‌ها  دچار تردید می‌کند و هر آن ممکن است که کارگزاران  بیمه از تصمیمات اتخاذ شده صرف‌نظر کنند.

این تحلیلگر در ادامه می‌نویسد تعدادی از کارگزاران بیمه علاقمند به پذیرفتن ریسک حمل غلات هستند، اما وجود مین‌های شناور در منطقه ممکن است به صرف نظر کردن آن‌ها از این کار کمک کند.

هم اکنون بیش از ۸۰ کشتی در اوکراین گیر افتاده‌اند که بسیاری از آن‌ها دارای محموله‌های غلات هستند که باید از بنادر اوکراین خارج شوند تا نوبت به کشتی‌های جدید برسد.

وی در پایان تأکید می‌کند  به هر حال سرگردانی کشتی‌ها زنجیرۀ تأمین جهانی را به مراتب بدتر کرده و تحریم‌های گستردۀ غرب علیه روسیه باعث افزایش تورم در قیمت مواد غذایی به ویژه غلات شده است و هر کارگزار بیمه‌ای که بتواند ریسک بیمه‌ای را بپذیرد در واقع از خود گذشتگی کرده است که قابل تقدیر است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار