۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵

بن‌بست در برنامه‌های کربن زدایی بنادر انگلیس

کمبود انرژی، برنامه‌های کشتیرانی سبز و کربن زدایی در بنادر انگلیس را در بن‌بست و هاله‌ای از ابهام قرار داده است.
کد خبر: ۹۳۲۴۱

بن‌بست در برنامه‌های کربن زدایی بنادر انگلیس

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ چندی پیش انجمن‌های تجاری بخش دریایی، انجمن بنادر بریتانیا، گروه بنادر بزرگ بریتانیا طی فراخوانی در زمینۀ تقویت زیر‌ساخت‌های شبکه انرژی بنادر به همه بنادر اعلام کردند نسبت به نیاز‌سنجی دسترسی به برنامه‌های کربن زدایی اطلاعات خود را منتشر کنند که در این  ارتباط مرکز تحقیقات اقتصاد و بازرگانی بریتانیا (CEBR) با انتشار داده‌های دریافتی از بنادر این کشور اعلام کرد در صورتیکه دولت بودجۀ لازم و آخرین تحولات را در زمینۀ تقویت زیرساخت‌های شبکه انرژی به بنادر افزایش ندهد برنامه‌های تحقیقاتی و پژوهش‌های مربوط به دستیابی به کشتیرانی سبز و کربن زدایی تحقق نخواهد یافت و به بن‌بست می‌رسد.

مرکز تحقیقات اقتصاد و بازرگانی در این گزارش با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۲۵ هزار نفر در بنادر سراسر بریتانیا شاغل هستند و به طور متوسط ۵۱ درصد بازدهی دارند، اما این بنادر از زیر‌ساخت‌های لازم و امکانات و تجهیزات برای اجرای طرح‌های کربن زدایی محروم هستند.

در این گزارش با اشاره به اینکه قرار است دولت ۱۰.۸ میلیارد پوند به اقتصاد دریایی بریتانیا کمک کند آمده است هر کدام از اپراتور‌های بندری هر ساله به طور متوسط به ۶۰۰ میلیون پوند سرمایه‌گذاری نیاز دارند که در صورت تخصیص این بودجه می‌توان امیدوار بود که بخشی از تجهیزات مربوط به سوخت صفر درصد و پایین آمدن میزان آلایندگی امیدوار بود.

در ادامه گزارش نیز تأکید شده است در حالی‌که بنادر بریتانیا در سال ۲۰۲۱ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون پوند  سرمایه گذاری کرده‌اند، یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون پوند مالیات پرداخت کرده‌اند.

کمبود ظرفیت برق در بنادر یکی از نقاط ضعف اجرای پروژه‌های جاه‌طلبانه در بنادر بریتانیا عنوان شده، زیرا  تحقیقات صنعتی نشان می‌دهد که در حال حاضر فقط  ۷۰ درصد بنادر کمبود برق ندارند و ۳۰ در‌صد دیگر با مشکلات عدیده انرژی مواجه هستند.

"ریچارد بالانتاین" مدیر اجرایی انجمن بنادر بریتانیا گفت: دولت باید یک برنامه مهم زیر‌ساخت‌های انرژی بنادر را به عنوان پروژه سریع به اجرا درآورد که در این ارتباط لازم است بودجۀ لازم به آن اختصاص یابد اگرچه ممکن است این اهداف بلند پروازانه به نظر برسد و محقق نشود، اما می‌توان امیدوار بود که در صورت  تخصیص بودجه و اجرا شاید به نتایج قابل لمسی برسیم در غیر اینصورت اقتصاد آبی درانگلیس که شامل حمل‌و‌نقل دریایی، ماهیگیری، گردشگری، انرژی دریایی و ... می‌باشد تا ۳۰ سال آینده، وضعیت مشخصی نخواهد داشت. در واقع بدون بودجه تمام برنامه‌های اجرایی زیرساختی زیر سوأل خواهد رفت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار