۱۷ آبان ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۴

کانال سوئز در انتظار بازگشت خطوط کانتینری است

مسئولان اداره کانال سوئز (SCA) طی دیدار با نمایندگان ۲۰ خط کشتیرانی اصلی جهان، آنان را برای ترانزیت از این آبراه کلیدی که اروپا را از طریق دریای سرخ به آسیا متصل می‌کند، ترغیب کردند.
کد خبر: ۱۰۴۹۴۳

کانال سوئز در انتظار بازگشت خطوط کانتینری است

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از Marinelink؛ اداره کانال سوئز (SCA) از تمامی خطوط کشتیرانی دعوت کرده است تا سفر‌های آزمایشی خود را از طریق این آبراه انجام دهند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که خط کشتیرانی فرانسوی CMA CGM با دو سفر دریایی به سمت شرق از مسیر این آبراه و دریای سرخ، عملیات دریانوردی خود را از سر گرفت.

بر اساس این گزارش، اسامه ربیعی، رئیس اداره کانال سوئز، با نمایندگان ۲۰ خط کشتیرانی و چندین آژانس کشتیرانی دیدار و درباره تحولات منطقه دریای سرخ و باب‌المندب گفت‌و‌گو کرده است.

در این گزارش آمده است که در حالی که ترانزیت کشتی‌های با ظرفیت ۱۸،۰۰۰ TEU همچنان قابل توجه است، خط CMA CGM تنها شرکت بزرگ کانتینری است که در دو سال گذشته با حمایت نیروی دریایی فرانسه، به‌صورت موقت از طریق دریای سرخ و کانال سوئز به فعالیت خود ادامه داده است.

خطوط اصلی کانتینری و بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی دیگر در دو سال اخیر مسیر کشتی‌های خود را از دماغه امید نیک عبور داده‌اند تا از حملات شبه‌نظامیان حوثی در دریای سرخ جلوگیری کنند.

با ادامه صلح میان اسرائیل و حماس در غزه، شبه‌نظامیان حوثی یمن حمله به کشتی‌های تجاری در منطقه دریای سرخ را متوقف کرده‌اند.

در ادامه گزارش آمده است که دو کشتی کانتینری متعلق به شرکت فرانسوی CMA CGM اخیراً در مسیر سفر‌های خود به سمت شرق آسیا از کانال سوئز عبور کرده‌اند؛ با این حال گفته می‌شود CMA CGM هنوز هیچ کشتی باری از شمال اروپا را به سمت غرب در مسیر کانال سوئز تغییر مسیر نداده است و تنها در سفر‌های برگشتی انتخابی به سمت شرق از این مسیر استفاده می‌کند تا کشتی‌ها و کانتینر‌های خالی را پس از تأخیر‌های شدید اخیر در بنادر اروپایی به آسیا بازگرداند.

طارق زغلول، مدیرعامل CMA CGM Egypt & Sudan Cluster، در این زمینه گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم سفر‌های دریایی گروه ما از طریق کانال سوئز در آینده افزایش یابد.»

این مقام همچنین گزارش داد که شرکت MSC نیز به دنبال بازگشت به کانال سوئز در مسیر‌های برگشت به آسیاست. ایهاب فتحی، مدیر عملیات خط کشتیرانی MSC در منطقه کانال سوئز مصر، در این زمینه اظهار داشت: «با توجه به بهبود ثبات در منطقه، پیش‌بینی می‌کنیم بازگشت سریع کشتی‌های عازم جنوب در دوره پیش‌رو محقق شود.»

از سوی دیگر، هاپاگ لوید (Hapag-Lloyd) اعلام کرد که در حال رصد دقیق تحولات در دریای سرخ است، در حالی که مرسک (Maersk) تعهد خود به ادامه سرمایه‌گذاری در مصر را تأیید کرده است.

در پایان این گزارش آمده است که هرگونه بازگشت خطوط کشتیرانی به مسیر کوتاه‌تر کانال سوئز، حدود ۱۳۰ فروند کشتی معادل ۵.۹ درصد از ظرفیت جهانی حمل کانتینری را برای جابجایی آزاد خواهد کرد؛ امری که می‌تواند موجب اختلالات قابل توجه در بازار‌های حمل‌ونقل و اجاره کشتی‌ها شود.

شایان ذکر است، ماه اکتبر شاهد بیشترین تعداد عبور کشتی‌ها از این آبراه بود، به‌گونه‌ای که ۲۲۹ کشتی از کانال عبور کردند و روند بازگشت به مسیر سنتی سوئز را تقویت نمودند.

 

کانال سوئز در انتظار بازگشت خطوط کانتینری است

ارسال نظرات
آخرین اخبار