۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰
در حضور «توکایف» و «رئیسی» در سعدآباد؛

مقامات ایران و قزاقستان چند سند همکاری امضا کردند

مراسم امضای اسناد همکاری و یادداشت تفاهم بین تهران و آلماتی در حضور رؤسای جمهور و بین وزرای دو کشور در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد برگزار شد.
کد خبر: ۹۳۱۵۳

مقامات ایران و قزاقستان چند سند همکاری امضا کردند

به گزارش مانا، این سند همکاری‌ها در زمینه‌های توسعه حمل و نقل ترانزیتی، مبادلات علمی و فرهنگی، انرژی، کشاورزی فرهنگی، مبادلات تجاری - اقتصادی و دیگر زمینه‌هاست که بین وزیران ایران و قزاقستان و در حضور رؤسای جمهور به امضای طرفین رسید.

گفته می‌شود در این مراسم ۹ سند همکاری ۲۰ ساله به امضای هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و قزاقستان رسیده است.

قرار است پس از امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌ها، آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی و «قاسم ژومارت توکایف» رؤسای جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان در نشست مطبوعاتی مشترک حضور یابند.

قبل از مراسم امضای سند نیز آیت‌الله رئیسی و توکایف نشست دوجانبه خود را برگزار و درباره مسایل منطقه‌ای و موضوعات مورد علاقه خود گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

آیین استقبال رسمی رئیس‌ جمهور کشورمان از همتای قزاقستانی‌اش، صبح امروز (یکشنبه) با نواختن سرود ملی دو کشور در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد برگزار شد.

رئیس جمهور قزاقستان پس از شرکت در بیست‌وپنجمین مجمع اقتصادی بین‌المللی سن‌پترزبورگ در روسیه، پیش از ظهر امروز با دعوت رسمی آیت‌الله رئیسی در صدر هیئتی عالی رتبه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد. هیات حدود۴۰ نفره از تجار و بازرگانان قزاقستانی رئیس‌جمهورشان  را در این سفر همراهی می کنند.

توکایف دومین رئیس جمهوری قزاقستان پس از ۳۰ سال زمامداری «نورسلطان نظربایف» است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران و همتای قزاقستانی وی سال گذشته در حاشیه اجلاس همکاری‌های شانگهای در تاجیکستان با یکدیگر دیدار و گفت و کردند و دراین دیدار قرار شد تا همکاری‌های دو جانبه از جمله همکاری‌های ریلی افزایش یابد. بر این اساس روز گذشته و پیش از ورود توکایف به تهران، نخستین قطار کریدور جدید ریلی KITI (قزاقستان - ترکمنستان - ایران - ترکیه) وارد ایستگاه راه‌آهن تهران شد. این قطار حامل ۲۴ دستگاه واگن لبه‌کوتاه حامل ۴۸ کانتینر ۲۰ فوتی گوگرد به مقصد ترکیه و سپس اروپاست.

در دوره یک‌ساله ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی توجه به تقویت روابط ایران با همسایگان و کشورهای دوست فرامنطقه‌ای شتاب فزاینده‌ای گرفت و در این مدت رفت‌وآمدهایی بین مقامات عالی‌رتبه ایران و کشورهایی چون روسیه، قطر، عمان، تاجیکستان، ترکمنستان و ونزوئلا انجام شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار