به گزارش مانا؛ سامان رضایی درباره بخش دوم چهارمین نشست کمیته سه جانبه مقاوله نامه کار دریایی MLC که از ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برگزار و پس از ۱۰ روز کار فشرده در مقر دائمی سازمان بین المللی کار در ژنو (سوئیس) به اتمام رسید، اظهار داشت: این نشست به صورت ترکیبی با وجود نمایندگان کشورها، دریانوردان، شرکتهای کشتیرانی جهان و حضور سایر اعضا به صورت مجازی برگزار شد.
وی ادامه داد: در این اجلاس مهم به ۱۲ مورد اصلاحیه که حاصل بخش اول این اجلاس در سپتامبر ۲۰۲۱ بود، پرداخته شد و نهایتاً هشت اصلاحیه تصویب و دو اصلاحیه به اجلاس آتی در سال ۲۰۲۵ موکول شد.
دبیر انجمن صنفی دریانوردان خاطرنشان کرد: نماینده انجمن صنفی دریانوردان به عنوان عضو ارشد فدراسیون بین المللی حملونقل در بالاترین سطح این اجلاس، به عنوان یکی از ۱۵ دارنده حق رای از سوی ۱,۵ میلیون دریانورد شاغل در جهان در مذاکرات و رای گیری شرکت کرد.
رضایی افزود: بنده به عنوان تنها ایرانی فعال در این اجلاس بینالمللی مهم که تصمیمات آن تبعات و تعهدات مهمی را برای کشورهای جهان از جمله ایران در پی خواهد داشت، شرکت کردم و هماهنگی بسیار خوبی با هیات کارشناسی سازمان بنادر صورت گرفت و از همکاری این سازمان به صورت مداوم بهره برده شد.
وی درباره مصوبات این اجلاس، اعلام کرد: در اولین اصلاحیه در متن بند ۱ (ب) استاندارد A۴,۳ تحت عنوان "حفاظت از ایمنی و بهداشت و پیشگیری از حوادث"، وجود تجهیزات حفاظت فردی با اندازه مناسب برای تمامی سایزها و جثهها روی کشتی ضروری شد.
دبیر انجمن صنفی دریانوردان افزود: اصلاحیه دوم مربوط به استاندارد A۳,۲ تحت عنوان "غذا و پذیرایی" بود که بر اساس بند ۲ (الف) و (ب)، منابع غذا و آب آشامیدنی با توجه به تعداد دریانوردان در کشتی، الزامات مذهبی و اعمال فرهنگی انها در رابطه با غذا، مدت و ماهیت سفر باید از نظر کمیت و تغذیه مناسب به صورت رایگان به دریانوردان ارائه شود.
رضایی درباره اصلاحیه سوم، خاطرنشان کرد: با توجه به درج بند ۹ به استاندارد A۲,۵.۱ با عنوان "بازگشت به وطن"، اعضا باید بازگشت سریع دریانوردانی که در بندر رها شده تلقی می شوند، تسهیل کنند و در این خصوص به وظایف و تعهدات کشورهای صاحب پرچم و کشورهای تأمینکننده نیروی کار و بنادری که دریانورد در قلمرو آن ها رها شده، تاکید گردیده است.
وی در مورد اصلاحیه چهارم، توضیح داد: با توجه به موارد متعدد عدم دسترسی دریانوردان به خدمات درمانی در بنادر که در دوره شیوع کرونا شاهد آن بودیم با درج بندهای ۵ و ۶ در استاندارد A۴,۱، کشورهای عضو به صورت مشخصتر مکلف به ارایه خدمات مراقبتی درمانی در بنادر، انتقال جسد و یا خاکستر دریانورد فوت شده به وطن شدند.
دبیر انجمن صنفی دریانوردان با اشاره به اینکه بر اساس اصلاحیه پنجم اصلاحاتی در عبارات مندرج با عنوان متعهد با نام مالککشتی یا مالک ثبت شده در مقرارت ۲.۵ و ۴.۲ صورت گرفت، گفت: در اصلاحیه ششم با اصلاحات صورت گرفته در استانداردA۳.۱ دسترسی اینترنت و استفاده از شبکههای اجتماعی برای دریانوردان روی کشتی الزامی شد.
رضایی با اشاره به اصلاحیه نهم، در رابطه با استانداردA۱,۴ ، اظهار داشت: استخدام دریانوردان با تاکید بر سیستم جبران خسارت و بیمه در فرآیند استخدامی و تعهدات طرفین در قرارداد، در کنوانسیون اعمال شد.
وی در پایان به اصلاحیه یازدهم اشاره کرد و افزود: پیرو اصلاحات صورت گرفته در استاندارد A۴,۳ تحت عنوان "حفاظت از ایمنی و بهداشت و پیشگیری از حوادث"، ثبت مرگ و میر تمامی دریانوردان شاغل روی کشتی ها توسط کشور صاحب پرچم و گزارش سالانه به ILO الزامی است و در عین حال کیفیت ثبت این داده ها مشخص شد.
باید خاطرنشان کرد این اصلاحات هنوز قطعی نیست و باید در اجلاس آتی کنفرانس کنوانسیون کار دریایی مطرح و رای گیری شود و به تصویب برسد.