۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴

نقش کلیدی اما پُر‌خطر دریای سیاه برای تجارت دریایی

دریای سیاه نقش کلیدی در حمل‌و‌نقل غلات، نفت و کالا‌های تجاری دارد، اما وجود مین در این دریا آن را به یک منطقه پُر‌خطر برای تجارت دریایی تبدیل کرده است.
کد خبر: ۹۲۵۸۶

نقش کلیدی اما پُر‌خطر دریای سیاه برای تجارت دریایی

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ خبرگزاری رویترز اعلام کرد احتمال برخورد با مین‌های دریایی در منطقه دریای سیاه که به درستی مشخص نیست توسط روسیه یا اوکراین کار گذاشته شده، این منطقه را بسیار نا‌امن کرده در حالی‌که مسیر اصلی بسیاری از خطوط کشتیرانی جهانی است و متاسفانه در حال حاضر عبور از دریای سیاه یک ریسک خطر‌آفرین تلقی می‌شود.

در این گزارش آمده است دریای سیاه با کشور‌های روسیه، اوکراین، بلغارستان، گرجستان، رومانی و ترکیه مرز مشترک دارد که از زمان حمله روسیه به اوکراین به منطقه‌ی خطرناک تبدیل شده که در حال حاضر تجارت دریایی را مختل کرده است.

در این راستا اتحادیه بین‌المللی کارگران حمل‌و‌نقل ITF و گروه مشترک کارفرمایان دریایی در تلاشند تا راه‌هایی بیایند بلکه اطمینان حاصل کنند دریانوردان و کشتی‌ها بتوانند از مسیر دریای سیاه عبور امن  داشته باشند.

"دیوید هایندل" رئیس بخش دریانوردان ITF در این زمینه گفت: از تمامی دولت‌ها انتظار داریم و از آن‌ها می‌خواهیم  تمام توان خود را برای کاهش تهدید و ایمن کردن مسیر برای کشتی‌ها در دریای سیاه به کار گیرند، زیرا تجارت دریایی و دریانوردان نباید در این جنگ آسیب ببینند.

از سوی دیگر سخنگوی سازمان IMO در این ارتباط گفت: اطلاعات به دست آمده حاکی از تهدید آشکار کشتی‌ها و دریانوردان توسط مین‌های شناور و متحرک در دریای سیاه است.

مرکز کشتیرانی ناتو نیز تایید کرد اشیایی شبیه مین در دریای سیاه وجود دارد که تجارت دریایی را مختل و باید منطقه مورد نظر پاکسازی شود.

رویترز در پایان گزارش خود تأکید کرده در پی اعلام خبر وجود مین در دریای سیاه بیمه‌گران دریایی حق بیمه خود را به منظور عبور کشتی‌ها از این دریا به شدت افزایش داده‌اند.

غرق شدن یک کشتی در بندر اوکراین

مقامات اوکراینی اعلام کردند یک کشتی با پرچم جمهوری دومینیکن  دیروز در بندر ماریوپول اوکراین پس از اصابت موشک غرق شد.

وزارت کشور اوکراین طی بیانیه‌ای اعلام کرد این کشتی در جریان گلوله باران بندر ماریوپول توسط روسیه مورد اصابت قرار گرفت و موتورخانه آن آتش گرفته و یکی از خدمه آن زخمی شد. این کشتی دارای ۱۲ خدمه بود که توسط نیرو‌های اوکراینی نجات یافتند.

در ادامۀ این گزارش آمده این کشتی یکی از ۱۲ کشتی خارجی است که در بندر ماریوپول اوکراین به دام افتاده و زیر بمباران قرار دارند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار