۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸

عربستان، قطر و عمان رقبای جدید فجیره در بازار بانکرینگ

بندر فجیره در امارات، سومین هاب بزرگ سوخت‌رسانی در سطح جهان، با ورود شرکت‌های جدیدی از کشور‌های عربستان گرفته تا قطر و مصر، با رقابت فزاینده‌ای برای تامین سوخت‌های دریایی در منطقه مواجه است.
کد خبر: ۹۲۴۵۱

عربستان، قطر و عمان  رقبای جدید فجیره در بازار بانکرینگ


به گزارش گروه بین الملل مانا؛ "Colin Holloway" مدیر فنی شرکت Cockett Marine Oil در همایش بانکرینگ در خاورمیانه در تاریخ ۹ مارس، بیان کرده است که قطر در حال حاضر سوخت‌رسانی به کشتی‌های حمل LNG خود را آغاز کرده و احتمالاً اکنون دومین هاب بزرگ سوخت‌رسانی، بعد از فجیره، در منطقه خاورمیانه است.

مصر نیز اخیراً دو مجوز سوخت‌رسانی برای کانال سوئز و دو مجوز برای سوخت‌رسانی در بنادر را برای سه شرکت خود صادر کرده است تا بتوانند در بازاری که در آن سالانه به ۲۰ هزار کشتی سرویس داده می‌شود رقابت کنند. این در حالی است که سالانه ده هزار فروند کشتی در فجیره سوخت‌گیری می‌کنند.

این منطقه، از نظر تعداد بازیگران جدیدی که وارد عرصه رقابت در صنعت سوخت‌رسانی شده‌اند، داغ‌ترین بازار در جهان محسوب می‌شود. این بازیگران از سال ۲۰۲۱ بسیار فعال شده‌اند.

فجیره که در ماه ژانویه ۶۵۱، ۴۳۰ مترمکعب سوخت برای کشتی‌ها تامین کرده است، در حال افزایش ظرفیت خود می‌باشد.

شرکت Global Energy مستقر در سنگاپور، پس از پیوستن به شرکت Montfort Trading در ماه سپتامبر ۲۰۲۱، در ماه فوریه، در رتبه دوازدهم در میان شرکت‌های دارای مجوز در زمینه تامین سوخت کشتی قرار گرفت.

عربستان سعودی نیز در بنادر ینبع و جده، در دریای سرخ، در حال سوخت‌رسانی به کشتی‌ها است. شرکت Minerna Bunkering که با وزارت انرژی و تجارت آرامکو کار می‎‌کند، گفته است: ارائه سوخت دریایی در هر دو بندر را از تاریخ ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱، آغاز کرده است.

بحرین نیز سوخت گازوئیل دریایی را برای شرکت‌های حمل دریایی تامین می‌کند. جیبوتی نیز در حال ارائه سوخت کم سولفور در این بازار است. جبل علی در دوبی نیز حدود ۵۰ هزار متر مکعب در ماه سوخت برای کشتی‌ها تامین می‌کند. در همین حال رأس‌الخیمه در امارات، نفت کوره تامین می‌کند و  بندر دقم در عمان نیز یک بارج سوخت‌رسان برای تامین‌کنندگان دارد.

این رقابت میان تامین‌کنندگان سوخت، از سوی مالکان کشتی‌ها، که با افزایش هزینه‌ها در منطقه مواجه هستند، مورد استقبال قرار گرفته است.

قیمت سوخت با سولفور کم،   که در تاریخ ۸ مارس در فجیره تحویل شده به ۱۰۰۳ دلار به ازای هر تن رسید که بالاترین قیمت از ژوئیه سال ۲۰۱۹ تاکنون بوده است. قیمت‌ها از ۱۰ ژانویه به بالاترین حد خود رسیده و در هفتم ماه مارس مرز ۱۰۰۰ دلار را رد کرد.  

افزایش قیمت سوخت فجیره

سوخت تحویلی در فجیره در حال حاضر از سوخت سنگاپور گرانتر است. تفاوت متوسط قیمت سوخت کم سولفور ۵ درصد در سنگاپور و فجیره در مدت زمان اول تا  هشتم مارس، ۱۸.۳۳ دلار به ازای هر تن بود. در حالی که این اختلاف قیمت در ماه فوریه ۶.۵۶ دلار بوده است.

قیمت سوخت تحویلی در سنگاپور معمولاً از قیمت سوخت فجیره بیشتر بوده، ولی داده‌ها نشان می‌دهد که در هشتم ماه مارس قیمت سوخت در سنگاپور ۲۰ دلار به ازای هر تن کمتر از قیمت سوخت فجیره بوده است و پیش‌بینی می‌شود در مدت زمان باقی مانده از ماه مارس، موجودی سوخت در فجیره با محدودیت مواجه شود.

با وجود تفاوت قیمت سوخت میان سنگاپور و فجیره، شرکت‌های تامین‌کننده سوخت در هاب سوخت‌رسانی خاورمیانه هنوز هم شاهد انحراف تقاضای سوخت به سمت سنگاپور نبوده‌اند. ولی می‌توان انتظار چنین تغییر جهتی را داشت.

منبع: S&P Global Commodity Insights

ارسال نظرات
آخرین اخبار