۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵

تأثیر بحران روسیه و اوکراین بر بازار اجاره کشتی‌ها

اگرچه به گفتۀ کارشناسان بحران روسیه و اوکراین بر بازار اجارۀ کشتی‌های کانتینری بزرگ تأثیر زیادی نداشته اما این بحران توانسته تأثیر خود را بر کشتی‌های کوچک کانتینری بگذارد.
کد خبر: ۹۲۴۲۸

تأثیر بحران روسیه و اوکراین بر بازار اجاره کشتی‌ها


به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از مؤسسه آلفا لاینر بازار اجارۀ کشتی‌ها پیش از آنکه بحران روسیه و اوکراین رخ دهد با افزایش قابل توجهی مواجه بود، ولی هنوز در این مدت بحرانی قیمت‌ها خیلی تحت تاثیر شرایط قرار نگرفته است البته بر نرخ اجارۀ کشتی‌های کوچک تأثیر خود را داشته است از سوی دیگر افزایش نرخ سوخت کشتی‌ها  به ازای هر تُن ۱۰۰۰ دلار بدون شک تاثیر خود را بر بازار اجاره خواهد داشت.

در این میان تغییر مسیر کشتی‌ها به منظور دوری از مسیر‌های بحرانی باعث طولانی شدن مسیر و مسلماً افزایش اجاره در آینده خواهد بود، زیرا بسیاری از مالکان خطوط کشتیرانی از این موضوع به شدت رنج می‌برند.

برخی محموله‌های کانتینری در بنادر روسیه و اوکراین بلا‌تکلیف باقی مانده‌اند و قطع همکاری خطوط بزرگ کشتیرانی بدون تأثیر منفی نخواهد بود.

در این میان به نظر می‌رسد که کشتی‌های کوچکتر تحت تأثیر بیشتری از شرایط بازار خواهند بود و ممکن است اجاره روزانۀ آن‌ها بالاتر رود.

این گزارش حاکی است نرخ‌ها فعلاً بر اساس همان نرخ‌های پایانی ماه فوریه محاسبه می‌شود چرا‌که برخی از قرارداد‌های اجاره به مدت سه تا شش ماه و یک ساله بسته شده است.

نرخ اجارۀ برخی از کشتی‌ها به ویژه کشتی‌های TEU۵۸۰۰، TEU۵۶۰۰، TEU۴۰۰۰ و حتی ۱۰۰۰ TEU بر اساس جدول زیر کمی تغییر یافته‌اند.

                                                                                                           نرخ اجاره برخی کشتی‌های کانتینری کوچک از ژانویه تا ۸ مارس با قرارداد یک‌ساله
تأثیر بحران روسیه و اوکراین بر بازار اجاره کشتی‌ها

ارسال نظرات
آخرین اخبار