۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰

استفاده از تانکر‌های نفتی برای حمل کانتینر

سودآوری حمل‌ونقل کانتینری صاحبان شرکت‌های نفتی را به وسوسه انداخته تا با تغییر کاربری نفتکش‌ها از آنها به عنوان وسیله ای برای حمل کانتینر استفاده کنند که این کار با عکس‌العمل کارشناسان مواجه شده است.
کد خبر: ۹۲۱۶۴

استفاده از تانکر‌های نفتی برای حمل کانتینر

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ یک شرکت کشتیرانی نفتی در پی افزایش نرخ‌های حمل‌و‌نقل کانتینری و کاهش سود‌آوری تانکر‌های نفتی تصمیم گرفته از نفتکش‌ها برای حمل کانتینر استفاده کند.

شرکت نفتی Concordia Maritime اعلام کرد با توجه به کاهش درآمد تانکر‌های نفتی امکان‌سنجی تبدیل چند نفتکش جهت حمل کانتینر را مورد بحث و بررسی کارشناسا‌نه قرار داده تا از ضرر و زیان ناشی از کاهش قیمت نفت و پایین بودن نرخ حمل آن جلوگیری کند.

در این ارتباط Concordia Maritime با شرکت Stena Perros که یک شرکت آلمانی در طراحی کشتی است قراردادی را برای تطبیق شرایط این نفتکش‌ها با کشتی‌های کانتینری منعقد کرده است.

بر اساس ارزیابی‌های اولیه نفتکش‌های شرکت Concordia Maritime امکان تبدیل به شناور‌های کانتینر‌ی با ظرفیت حدود ۲۱۰۰ TEU را دارد.

در اطلاعیه این شرکت آمده است این تصمیم توسط مسئولان شرکت با توجه به سود‌آوری بخش کانتینری و پایین بودن درآمد روزانۀ نفتکش‌ها گرفته شده که امکان‌سنجی طراحی و تبدیل نفتکش‌ها به حمل‌و‌نقل کانتینری در ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۲ به نتیجه خواهد رسید در صورتی‌که به نتایج مثبتی دست یافتیم با کارخانه‌های ساخت نفتکش‌ها و اجاره کنندگان وارد گفتگو خواهیم شد تا نسبت به تبدیل نفتکش‌ها به حمل‌و‌نقل کانتینر به تعداد بیشتر اقدام کنیم.

یکی از مسئولان این شرکت اعلام کرده تصمیم دارد در مرحله اول از ۹ نفتکش خود که ۶۲۵ هزار DWT ظرفیت دارند برای حمل کانتینر استفاده کند.

وی گفت: به علت بازار ضعیف نفتکش‌ها و چالش‌های مربوط به ضرر و زیان تانکر‌ها در سال ۲۰۲۱ تصمیم به فروش نفتکش‌ها گرفتیم، اما متاسفانه از مدتی که این تصمیم اعلام شد تا زمانی‌که خریدار پیدا شد قیمت نفتکش‌ها حدود ۳۰ میلیون دلار کاهش یافت و شرکت با زیان بیش از حدی مواجه شد به همین جهت از فروش نفتکش‌ها منصرف شده و تصمیم گرفتیم آن‌ها را به کشتی‌هایی جهت حمل کانتینر تبدیل کنیم این طرح نیاز به تایید مؤسسات رده بندی دارد که در این ارتباط قرار است موسسه DNV نسبت به تأیید طراحی‌های انجام شده و امکانات تبدیل این نفتکش‌ها به کانتینر را مورد بررسی قرار دهد. در این راستا تقویت موتور‌های تانکر‌ها نیز مدنظر قرار دارد.

شایان ذکر است شرکت Concordia Maritime یک شرکت بین‌المللی است که مواد نفتی شیمیایی و روغن‌های گیاهی حمل می‌کند. این شرکت در سال ۱۹۸۴ در استکهلم ثبت شده است.

انتقاد یک کارشناس

تبدیل تانکر‌های نفتی به شناور‌های قابل حمل کانتینر اعتراض و انتقاد کارشناسان را در پی دارد. "مورن اسواش" کارشناس ارشد مطالعات و تحقیقات دریایی در گفتگو با سایت کانتینر نیوز در این زمینه گفت: مسلماً سازوکار ساخت هر شناوری بر اساس نوع کاربری تعیین می‌شود. در واقع هر شناوری بر اساس نیاز بخش‌های مختلف بازار تجارت سفارش داده می‌شود. با نگاهی به تاریخچه صنعت کشتیرانی هر شناور برای استفاده در یک بُعد کاری و حمل یک نوع کالا ساخته شده و وارد عرصه تجارت دریایی می‌شود. این وضعیت تا زمان اسکراپ شدن شناور ادامه دارد. این شرایط تاکنون بر صنعت کشتیرانی حاکم بوده و تخطی از آن به هیچ عنوان پذیر‌فته نیست، زیرا تصمیم گیرندگان، استاندارد‌ها و قوانین بین‌المللی و در رأس آن قوانین سازمان بین‌المللی در‌یانوردی را زیر پا می‌گذارند.

وی افزود: اگرچه شرکت Concordia Maritime اعلام کرده که تائیدیه مؤسسات رده بندی را دریافت خواهد کرد، اما نمی‌تواند پاسخ‌گوی قوانین بین‌المللی باشد. البته در سال ۲۰۲۱ برخی از شرکت‌های حمل فله در اقدامی جاه طلبانه با توجه به کمبود کشتی‌های کانتینری و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها نسبت به حمل کانتینر اقدام کردند که همان زمان نیز با مقاومت کارشناسان و اساتید این صنعت قرار گرفتند که بعد‌ها این موج سواری فروکش کرد.

وی یاد‌آورشد: اعتقاد کارشناسان بر این است که حمل کانتینر با کشتی‌های فله‌بر به مراتب بهتر از حمل آن با تانکر‌های نفتی است که به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

ارسال نظرات
آخرین اخبار