۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰

پیش‌بینی روز‌های سخت برای ناوگان جهانی نفتکش‌ در سال ۲۰۲۲

اگرچه ۱۵ هزار نفتکش در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ با افزایش درآمد مواجه شدند، اما ورود ویروس جدید کرونا از آفریقای جنوبی شوک جدیدی را به بازار حمل و نقل به‌ویژه حمل و نقل فرآورده‌های نفتی وارد ساخت به گونه‌ای که کارشناسان پیش بینی می‌کنند روز‌های سختی در سال ۲۰۲۲ در انتظار بازار جهانی نفتکش‌هاست.
کد خبر: ۹۱۹۳۱

پیش‌بینی روز‌های سخت برای ناوگان جهانی نفتکش‌ در سال ۲۰۲۲

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ بر اساس گزارش منتشر شده از سوی لویدز‌لیست در ماه‌ها‌ی پایانی سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی کارشناسان بر این اساس بود که زمستان سرد و افزایش سفر‌های زمینی و هوایی بین‌المللی به بهبودی ناوگان جهانی نفتکش‌ها منجر خواهد شد، اما با گسترش نوع جدید ویروس اُمیکرون بازار حمل‌و‌نقل کشتی‌های نفتکش متزلزل شده و تقریباً از مسیر درآمد‌زایی خارج شد‌ه است.

این گزارش حاکی است ارزیابی کارشناسان لویدز‌لیست از ماه ژوئیه تا سپتامبر سال ۲۰۲۱ بیش از  ۱۱ شرکت بزرگ نفتکش جهان با زیان بیش از ۴۰۰ میلیون دلار مواجه شدند و در مجموع به طور متوسط میانگین زیان شرکت‌های حمل فرآورده‌های نفتی در ۹ ماهه سال ۲۰۲۱ به بیش از یک میلیارد دلار رسید.

اینک در شرایط فعلی تقاضای جهانی برای محصولات پالایش شده نفتی به ویژه سوخت‌های حمل‌و‌نقل محدود شده و متاسفانه نرخ حمل و نقل فرآورده‌های نفتی توسط نفتکش‌ها در ۱۵ ماه گذشته کمتر از هزینه‌های عملیاتی بوده است.

بر این اساس همانگونه که اشاره شد اگرچه حمل نفت خام و محصولات تصفیه شده و مواد شیمیایی در ماه نوامبر رو به صعود گذاشت و مالکان کشتی‌های نفتکش را خوشحال کرد، اما متاسفانه ورود نوع جدید کووید ۱۹ آب پاکی را روی دست مالکان نفتکش‌ها ریخت.

بر اساس ارزیابی کارشناسان قیمت نفت به دلیل ترس از ورود نوع جدید کووید ۱۹ با کاهش تقاضا حدود ۲۰ درصد پایین آمده و در این میان واردات برخی از کشور‌ها به نفت خام با کاهش مواجه شد برای مثال از ماه جولای تا سپتامبر ۲۰۲۱ میزان واردات نفت خام چین حداقل ۱۳ درصد نسبت به مدت مشابه قبل از آن کاهش یافت.

از سوی دیگر ویروس دلتا نیز از مصرف سوخت حمل‌و‌نقلی کاست به عنوان نمونه حمل سوخت هواپیما که بیشترین نوع مصرف فرآورده‌های نفتی را تشکیل می‌دهد با ورود ویروس دلتا ۶۲ درصد پایین آمد.

از سوی دیگر ارزیابی کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی در این میان حاکی است به نظر می‌رسد کاهش تقاضای نفت و سایر فرآورده‌های نفتی همچنین نرخ سوخت هواپیما در ادامه روند همه گیری ویروس کرونا همچنان ادامه  داشته باشد.

در ادامه این گزارش آمده است در سال ۲۰۲۲ از یک سو  با تحویل نفتکش‌هایی که در سال‌های  قبل سفارش داده شده  و از سوی دیگر با افزایش تقاضای نفت خام برخی سود‌های پیش‌بینی شده جبران شود، اما این درحالی است که هر لحظه ممکن است فعل و انفعلات بازار با اوج گیر‌ی اُمیکرون به هم بریزد.

در این راستا یکی از نکاتی که در رابطه با کشتی‌های نفتکش مطرح است عدم رعایت قانون ۲۰۲۰ از سوی برخی نفتکش‌ها است که در سال ۲۰۲۱  اعلام شد ۲۵ درصد از نفتکش‌ها هنوز قانون را اعایت  نکرده  و تلاشی برای کاهش کربن به عمل نمی‌آورند.

در این ارتباط تخمین زده می‌شود که ۷۵ درصد ناوگان نفتکش‌های جهانی برای جلوگیری از انتشار کربنِ بیشتر باید با سرعت کمتری حرکت کنند.

در پایان این گزارش آمده است عدم رعایت قانون ۲۰۲۰ توسط نفکش‌ها باید در سال جدید میلادی توسط مؤسسات رده‌بندی مورد بررسی قرار گیرد، زیرا یک چالش لجستیکی اساسی است و باید برای آن چاره جویی کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار