۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸

آغاز مذاکره با عراقی‌ها در بغداد برای ساخت راه‌ آهن شلمچه-بصره

معاون وزیر راه و شهرسازی جزئیات مذاکره با عراقی‌ها در سفر امروز به بغداد درباره پروژه راه آهن شلمچه- بصره را تشریح کرد.
کد خبر: ۹۱۷۴۷

آغاز مذاکره با عراقی‌ها در بغداد برای ساخت راه‌ آهن شلمچه-بصره

به گزارش مانا، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور که در تکمیل کریدور‌های ترانزیتی نقش استراتژیک برای ایران دارد، راه‌آهن شلمچه- بصره است که با تکمیل این حلقه مفقوده امکان اتصال ریلی تا کشور‌های شرق مدیترانه و بندر لاذقیه سوریه فراهم می‌شود و اتصال ریلی ایران به عراق می‌تواند منجر حضور قوی‌تر ایران در بازار کشور‌های همسایه شود و از سوی دیگر با اجرای این پروژه، می‌توان بار کشور پاکستان، چین یا کشور‌های اسیای میانه را از طریق بندر چابهار یا شمال شرق کشور و سرخس به راه آهن عراق رساند و از این طریق به دریای مدیترانه و بنادر سوریه انتقال داد.

در حال حاضر در این مسیر راه آهن خرمشهر – شلمچه به طول ۱۷ کیلومتر تکمیل شده و همچنین در خاک عراق از بصره تا کربلا خط آهن وجود دارد و برای اتصال شلمچه به بصره و از آنجا تا کریلا باید ۳۲ کیلومتر خط آهن به اجرا برسد که ایران در سال‌های گذشته در مذاکره با عراقی‌ها سرمایه گذاری و ساخت این پروژه را برعهده گرفته است.

در کنار مزیت‌های ترانزیتی این راه آهن برای ایران، اتصال به کربلا از طریق راه اهن شلمچه- بصره سفر ریلی به کربلا و اتصال ریلی کربلا تا مشهد می‌تواند باعث افزایش جابه جایی زائران دو کشور شود.   امروز یک هیئت ایرانی که در رأس آن وزیر راه و شهرسازی قرار دارد، وارد عراق شد که مهم‌ترین موضوع این سفر ادامه مذاکرات برای ساخت راه آهن شلمچه –بصره است.    

خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل درباره آخرین وضعیت راه آهن شلمچه –بصره اظهار داشت: ا‌ین مسیر ریلی یکی از خطوط استراتژیک ریلی کشور محسوب می‌شود و تکمیل آن مورد تاکید دولت و حاکمیت و از پروژه‌های اولویت‌دار در بین پروژه‌های عمرانی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در داخل کشورمان شلمچه به شبکه ریلی ایران متصل است و ریل تا نقطه صفر مرزی رسیده است، گفت: قرارداد سرمایه گذاری این پروژه در ایران انجام شده است و باید در ادامه با عراق برنامه‌ریزی‌های لازم برای انجام پروژه انجام شود که این امر موضوع سفر امروز به عراق است.   

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اماده سازی اراضی در خاک ایران و عراق ادامه داد: فاز اول اراضی برای تجهیز کارگاه‌ها در ایران را از منطقه آزاد اروند تحویل گرفته‌ایم و عراق باید زمین محل پروژه را در اختیار ما قرار دهد تا پیمانکار و سرمایه گذار ایرانی وارد خاک عراق شوند و پروژه را آغاز کنند.      

خادمی با بیان اینکه در سفر به بغداد درباره این موضوعات مذاکره و توافق خواهیم کرد، گفت: پس از تحویل اراضی در خاک عراق، پیمانکار ایرانی باید اقدامات مطالعاتی و نقشه برداری را انجام دهد و پس از آن عملیات اجرایی پروژه آغاز خواهد شد.  

وی تاکید کرد: سال گذشته بنیاد مستضعفان به عنوان سرمایه‌گذار از این پروژه کنار رفت و پس از شرکت «فدک» به عنوان سرمایه گذار انتخاب شد و در این مرحله طرف عراقی باید سرمایه گذار معرفی شده از سوی ایران را بپذیرد و قرارداد‌های مربوطه با این سرمایه‌گذار منعقد شود و پس از آن اراضی را به سرمایه‌گذار تحویل دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره نحوه برگشت سرمایه در این پروژه اظهار داشت: طبق توافقات اولیه برگشت سرمایه برای شرکت فدک از طریق جابه جایی بار و مسافر در یک مدت زمان مشخص خواهد بود. / ایلنا

ارسال نظرات
آخرین اخبار