۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸

وضعیت اقتصادی رو به رشد هند و چین و ضرورت بهره گیری از آنها در چابهار

وضعیت اقتصادی رو به رشد هند و چین و ضرورت بهره گیری از  آنها در چابهار
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ضرورت بهره گیری از فرصت فعالیت دو کشور هند و چین در چابهار را بررسی کرد.
کد خبر: ۹۱۶۱۴

وضعیت اقتصادی رو به رشد دو کشور هند و چین و ضرورت بهره گیری از فرصت فعالیت این دو کشور در چابهار

به گزارش مانا ، بهروز آقایی  مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در گزارشی تحلیلی روند رو به رشد وضعیت اقتصادی دو کشور هند و چین و ضرورت بهره گیری از فرصت فعالیت این دو کشور در چابهار را بررسی کرد.

 بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: کشور هند در سال میلادی گذشته نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار و کشور چین در سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار با ۱۱ کشور پسکرانه بندر چابهار مبادلات تجاری داشته است.

وی گفت: در سال میلادی گذشته؛ ۶۰ درصد از کل جابه‌جایی کالا در دنیا در بنادر کشور چین انجام شده، بزرگترین بنادر کانتینری دنیا، بزرگترین خطوط کشتیرانی کانتینری دنیا و بزرگترین پورت اپراتور‌های بندری دنیا متعلق به کشور چین هستند.

آقایی با اشاره به فاصله قابل توجه بنادر کشور چین از منظر «ضریب دسترسی به شبکه جهانی حمل و نقل دریایی» گفت: دو کشور هند و چین با استراتژی بلند پروازانه «شناسایی مسیر تردد تجاری و تثبیت حضور» به دنبال ایجاد مزیت‌های رقابتی تجاری از طریق کاهش هزینه و زمان انتقال کالا هستند.

وی گفت: با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان منازعه ایدئولوژیک بین دو ابرقدرت، دنیای بعد از جنگ سرد، نظاره‌گر ظهور قدرت‌های جدیدی بود که تلاش می‌کردند، با موج جهانی‌شدن خود را با دنیای جدید وفق داده و تبدیل به ابرقدرت‌های اقتصادی دنیا گردند. یکی از این کشور‌ها هند می‌باشد. علاوه بر هند، چین نیز با حمایت از کسب و کار‌های کوچک و استفاده از مزیت نیروی کار فراوان و انجام اصلاحات اقتصادی در مسیر صنعتی شدن و در حال تبدیل به اقتصاد برتر دنیاست.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به انجام اصلاحات اقتصادی هند در پشت سر گذاشتن فقر، عقب‌ماندگی و بحران‌های اقتصادی دوران جنگ سرد افزود: هند در نهایت توانست به مرحله‌ای از رشد برسد که به یکی از قدرت‌های بزرگ جهان تبدیل شود. با انجام اصلاحات اقتصادی در هند در سال ۱۹۹۱ این کشور به چهارمین اقتصاد رو به رشد جهان و دومین اقتصاد در حال رشد از نظر سرعت رشد اقتصادی تبدیل شد. علاوه بر این‌ها از نظر تولید صنعتی در رتبه یازدهم و از نظر برخورداری از نیروی انسانی ماهر و تحصیل‌کرده در ردیف سوم جهان قرار دارد.

آقایی گفت: تا قبل از سال ۲۰۱۹ و همه‌گیری ویروس کرونا، هند با داشتن نرخ رشد سالانه ۷.۸ درصدی و برخورداری از بیشترین جمعیت کارگران ماهر انگلیسی‌زبان در میان کشور‌های بریکس (BRIC countries of BRICS) که شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی هستند، به‌عنوان موتور اقتصادی قوی و صادرکننده بزرگ خدمات، شناخته شده است، به‌طوری‌که طبق پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۵۰ هند در کنار چین از دیگر کشور‌های دنیا پیشی خواهد گرفت.

وی در خصوص روند صادرات و واردات هند بیان کرد: صادرات این کشور در سال ۲۰۱۵ برابر با ۲۶۲.۲۹ میلیارد دلار و واردات آن در همان سال برابر با ۳۸۱ میلیارد دلار بوده است. صادرات و واردات این کشور به‌طور مداوم تا سال ۲۰۱۸ در حال افزایش بوده به طوری‌که در پایان سال ۲۰۱۸ میزان صادرات آن برابر با ۳۳۰ میلیارد دلار و میزان واردات آن برابر با ۵۱۴ میلیارد دلار بوده است. پس از آن سال با همه‌گیری ویروس کرونا، اقتصاد و تجارت هند نیز همانند سایر کشور‌های دنیا تحت تأثیر این پاندمی کاهش یافت به‌طوری‌که در پایان سال ۲۰۲۰ میزان صادرات این کشور به ۲۹۱.۸ میلیارد دلار و میزان واردات آن به ۳۹۴.۴ میلیارد دلار کاهش یافت.

آقایی گفت: از نظر میزان تجارت در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰ میلیارد دلار صادرات و ۹ میلیارد دلار واردات با یازده کشور ایران، روسیه، ترکیه، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، آذربایجان و گرجستان بوده است که بندر چابهار به عنوان بندر ارتباطی بین مقاصد و مبادی انتقال کالا به هند نقش مهمی خواهد داشت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره وضعیت اقتصادی کشور چین در سال ۲۰۱۹ گفت: این کشور در مجموع ۲۴۹۸.۵ میلیارد دلار صادرات و ۲۰۶۹ میلیارد دلار واردات داشته است که از این میزان حدود ۱۰۵ میلیارد دلار صادرات (۴.۱۹ درصد از کل) و ۹۸.۴ میلیارد دلار واردات (۴.۷۵ درصد از کل) با ۱۱ کشور ذکر شده در بخش قبلی بوده است.
وی اضافه کرد: بر خلاف باور عمومی و اقدامات سنتی چین و هند، کشور هند با صادرات انواع کالا‌ها به ارزش تقریبی ۱۸ میلیارد دلار به چین، رتبه بیست و چهارم در صادرات و با واردات انواع کالا‌ها به ارزش تقریبی ۷۵ میلیارد دلار از چین، در واردات از چین رتبه هفتم را دارا می‌باشد.
آقایی با اشاره به طرح‌های قابل توجه کشور چین در زمینه حمل و نقل دریایی و مدیریت سرمایه گذاری و راهبری ترمینال‌های بندری دنیا؛ توسعه غیر فیزیکی بندر چابهار و اتصال آن به شبکه جهانی حمل و نقل دریایی با رویکرد افزایش ضریب دسترسی و کاهش هزینه و زمان انتقال کالا از طریق همکاری و مشارکت با بخش تجارت دریایی چین را فرصت بسیار مناسب در شرایط کنونی سیاسی و اقتصادی دنیا برشمرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از رقابت نسبی دو اقتصاد بزرگ چین و هند در راستای استراتژی‌های شناسایی و نفوذ بازار‌های جدید به عنوان یک فرصت برای بندر چابهار یاد کرد و افزود: اقدامات لازم برای تسهیل تجارت، اتصال به شبکه حمل و نقل دریایی و حضور بازیگران بزرگ حمل و نقل و راهبری بنادر شرط لازم برای استفاده از ظرفیت‌های بندر چابهار خواهد بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار