۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳

تداوم قاچاق آبسنگ‌ها و ماهیان زینتی دریای عمان

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان، عدم وجود گارد ساحلی و امکانات و تجهیزات لازم و عدم نظارت کامل بر زیست‌گاه‌های حساس، قاچاق آب سنگ‌ها و ماهیان زینتی وابسته به آن‌ها برای استفاده در آکواریوم‌ها به دلیل نقص قانونی را از جمله معضلات مهم محیط زیست دریای عمان اعلام کرد.
کد خبر: ۹۱۵۹۸

تداوم قاچاق آبسنگ‌ها و ماهیان زینتی دریای عمان

وحید پورمردان در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه استان سیستان و بلوچستان با چالش‌های زیست محیطی متعددی روبه‌رو است، بیان داشت: از آن جمله می‌توان به مدیریت غیراصولی پسماند، عدم برخورداری اکثر شهر‌های استان از شبکه جمع‌آوری و تصفیه‌خانه فاضلاب شهری با وجود تنش آبی در استان و مشکلات گرد و غبار نام برد.

مدیر‌کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان در ادامه عدم تخصیص حق‌آبه بین‌المللی و رسمی تالاب هامون وعدم انطباق میزان ۶۰ میلیون متر‌مکعب حق‌آبه تالاب هامون از منابع آبی چاه نیمه‌ها با وسعت و معضلات کانون‌های گرد و غبار و نیاز آبی تالاب هامون را از دیگر چالش‌های مهم زیست محیطی استان اعلام کرد.

به گفته وی، عدم مدیریت صحیح منابع آبی تالاب هامون، عدم اصلاح الگوی کشت در استان، عدم ارائه طرح ظرفیت سنجی آمایش در جهت بررسی نوع و ظرفیت صنعت در منطقه آزاد چابهار، عدم مشخص بودن ظرفیت بارگذاری صنعت در منطقه آزاد و در‌خواست‌های مکرر متقاضیان برای استقرار صنایع در این محل بر اساس معافیت‌های مالیاتی از دیگر چالش‌های پیشِ روی محیط زیست سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود.

وی در ادامه اذعان داشت: عدم  وجود گارد ساحلی و امکانات و تجهیزات لازم و عدم نظارت کامل بر زیست گاه‌های حساس، قاچاق آب سنگ‌ها و ماهیان زینتی وابسته به آن‌ها برای استفاده در آکواریوم‌ها به دلیل نقص قانونی را از جمله معضلات مهم محیط زیست دریای عمان اعلام کرد.

پورمردان با اشاره به گستردگی و تعدد مخاطرات و مشکلات محیط زیست دریایی در جنوب استان، همچنین به  عدم تخصیص حق‌آبه تالاب جازموریان، برداشت‌های بی رویه از چاه‌های غیر‌مجاز حاشیه این تالاب، عدم راه اندازی سیستم تصفیه فاضلاب نواحی صنعتی شیلاتی ساحلی اشاره کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان در ادامه بیان داشت: یکی از اقدامات مهم در راستای حفاظت از محیط زیست استان، استفاده از ظرفیت پارک علم و فنّاوری استان در خصوص تولید و ایجاد تکنولوژی‌های بومی دانش بنیان در راستای کنترل کانون‌های گرد و غبار و مقابله با بیابان‌زایی در سطح استان به خصوص سیستان و جازموریان است.

وی اظهار کرد: در این راستا مقرر شده با استفاده از ظرفیت پارک علم و فنّاوری استان، اقدامات مشترکی به صورت پایلوت انجام شود که برنامه‌ای در قالب طرحی نوین برای اولین بار در کشور در زمینۀ مهار کانون گرد و غبار محسوب می‌شود.

این مقام مسئول در محیط زیست استان سیستان و بلوچستان، یادآور شد: این اقدام می‌تواند به عنوان مکمل سایر پروژه‌ها از جمله لایروبی‌ها، نهال کاری، قرق، مدیریت چرا و ... باشد که تاثیر بسیار زیادی در کاهش گرد و غبار استان داشته باشد.

به گفتۀ مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان، هم اکنون بخش فنّی طراحی و ساخت تجهیزات از سوی متخصصان پارک علم و فناوری استان در دست اقدام است که با توجه به پایلوت بودن پروژه و نیز ضرروت بومی سازی تکنولوژی مربوط، پیش‌بینی می‌شود این پروژه مشمول زمان شود.

پورمردان، تصریح کرد: در راستای تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی، به منظور حفاظت از محیط زیست و تضمین بهره مندی صحیح و مستمر از محیط زیست به نحوی که ضمن حفظ تعادل مناسبات زیستی موجبات توسعه پایدار را فراهم کند از توان صاحب نظران و سازمان‌های مردم نهاد در امکان سنجی اجرای تمام پروژه‌های توسعه ای، استفاده خواهد شد.

وی بیان داشت: همچنین ارزیابی ظرفیت قابل تحمل محیط در جهت بهره وری معقول و مستمر از منابع محیط زیست و نظارت مستمر بر بهره برداری از منابع محیط زیست، لحاظ خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار