به گزارش مانا به نقل از روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مهندس محمدرضا مدرسخیابانی در سفر به بندر بوشهر با مهندس علی زارعی مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران دیدار و گفتگو کرد.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با اشاره به اینکه مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در شرایط جنگ اقتصادی لیدری خدمات حمل و نقل دریایی در کشور را بر عهده دارد؛ گفت: این شرکت به عنوان ناوگان ملی، مأموریت و مسئولیت حمل و نقل کالاهای وارداتی و صادراتی کشور را به انجام میرساند به همین دلیل، همواره در برابر آماج تحریمهای دشمنان قرار داریم.
مهندس مدرس خیابانی، با بیان این مطلب که عملکرد مطلوب گروه کشتیرانی در حیات و توسعه اقتصاد کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است افزود: به همین علت همواره باید خود را حفظ کرده و شرکت و ساختارهای آن را ارتقاء دهیم.
وی با اشاره به توانمندیهای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: مجموعه گروه کشتیرانی ۳۰ درصد بازار حمل و نقل دریایی کشور را در اختیار دارد که این مهم با توجه به داراییهای ملکیتی مانند ۱۴۰ فروند شناور با ظرفیت ۵ میلیون ۲۰۰ هزار تن DWT میسر شده است.
نائب رئیس هیئت مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، با بیان این مطلب که این مجموعه در بنادر شمال و جنوب کشور فعال است، توسعه ناوگان را در مناطق شمالی و جنوبی کشور ضروری دانست و تأکید کرد: در حال حاضر نیز توسعه کشتیهای فراساحل و خدمات مهندسی را دنبال میکنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به توافقنامه ساخت دو شناور ۳۸ هزار تنی در داخل پرداخت و تصریح کرد: متأسفانه این توافقنامه تقریباً دو سالی است که به علت مشکلات در تأمین مالی پروژه عملیاتی نشده است، که مقرر شد هر چه سریعتر منابع مالی آن تأمین گردد.
مهندس مدرس خیابانی ادامه داد: در حوزه شمال کشور نیز امیدواریم این توانمندی وجود داشته باشد که برای ساخت شناورها با مانع منابع یا تسهیلات بانکی مواجه نشویم.
مدیرعامل گروه کشتیرانی افزود: آنچه مسلم است برای توسعه ناوگان با استفاده از توانمندیهای داخلی باید موضوع تأمین منابع مالی به صورت یک اصل اساسی تعیین تکلیف شود.
وی در پایان سخنان خود ضمن تأکید بر مرتفع سازی بحث منابع مالی برای تولید شناور با استفاده از توانمندی داخلی، بهره مندی از فنّاوریهای روز دنیا را در این امر مهم ارزیابی کرد و گفت: هیچ سازنده کشتی، عملاً صفر تا صد ساخت یک شناور را نمیتواند بدون مشارکت به انجام برساند، بنابراین آنچه مسلم است باید با برقراری ارتباط با سازندگان اصلی و عمده تجهیزات و قطعات کشتی این مهم عملیاتی شود.
در ادامه نشست مشترک مدیران ارشد شرکت صدرا و گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مهندس علی زارعی مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) به درک ضرورت توسعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (کشتیرانی دریای خزر) در شمال کشور از سوی شرکت صدرا تأکید کرد و گفت: با هماهنگیهای انجام شده در این خصوص، تفاهم نامهای به امضا رسیده است که امیدواریم با یاری خداوند و حمایت مدیریت ارشد گروه کشتیرانی، تا پایان آذرماه جاری تبدیل به قرارداد شود.
وی با اشاره به اینکه شرکت صدرا همکاریهای متنوع و خوبی را با سازندگان مرتبط با کشتی سازی در خارج از کشور آغاز کرده است، به دغدغههای مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ساخت شناور منطبق بر استانداردهای جهانی پرداخت و گفت: متأسفانه عوامل بسیاری از جمله تحریم بر ایجاد برخی موانع و مشکلات در مسیر تولید اثر داشتهاند، اما بر این واقعیت که زمان، مسئله بسیار مهمی در روند کاری کشتیرانی هاست واقف هستیم.
وی ادامه داد: چنانچه قراردادی بین این شرکت و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منعقد شود و در تأمین مباحث مالی هم دچار مشکل نشویم و با توجه به اینکه پتانسیل خوبی در مجموعه قرارگاه به عنوان سهامدار عمده شرکت صدرا وجود دارد دغدغه تأمین قطعات و خدمات مهندسی را نخواهیم داشت.
گفتنی است در جلسه یاد شده، مهندس محبی معاون توسعه ناوگان کشتیرانی و کاپیتان احمدی زاده مدیرعامل کشتیرانی والفجر در خصوص توسعه ناوگان مطالبی را بیان کردند.
سپس، مهندس مدرس خیابانی به اتفاق هیئت همراه ضمن بازدید از محل یاردهای شرکت صدرا، از پروژه بندری نگین سازمان بنادر، دپوی کانتینر خالی کشتیرانی جنوب-خط ایران، زمین ۱۰ هکتاری و مجتمع مسکونی متعلق به مؤسسه آموزشی کشتیرانی بازدید نمود.
شایان ذکر است در ابتدای ورود به جزیره صدرا، مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه بر سر مزار شهیدان در مجموعه صدرا حضور یافتند و با قرائت فاتحه، به مقام شامخ ایشان ادای احترام نمودند.
بازدید از سازمان بنادر و اسکلهها و جلسه با مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، بازدید از مؤسسه آموزشی کشتیرانی و دیدار و گفتگو با دانشجویان این مؤسسه از دیگر برنامههای بازدید یک روزه مدیرعامل گروه کشتیرانی و هیئت همراه بود.