۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰

کاهش ۲۵ درصدی انتشار گاز‌های گلخانه‌ای با رسوب زدایی از بدنۀ کشتی‌ها

تمیز و پاک بودن بدنه کشتی از لایه‌های نازک لجن تا ۲۵ درصد انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد. در این ارتباط مدیریت رسوب زیستی برای مقابله با این نوع آلودگی‌ها از سوی کارشناسان مطرح می‌شود.
کد خبر: ۹۱۳۲۶

کاهش ۲۵ درصدی انتشار گاز‌های گلخانه‌ای با رسوب زدایی از بدنۀ کشتی‌ها
کاهش ۲۵ درصدی انتشار گاز‌های گلخانه‌ای با رسوب زدایی از بدنۀ کشتی‌ها

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ مطالعات انجام شده توسط اتحادیۀ جهانی صنعت (GIA) و مؤسسه بیمکو که در بیست و ششمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (COP ۲۶)  توسط کارشناسان و محققان  مطرح شد، نشان می‌دهد تمیز نگه داشتن بدنۀ کشتی‌ها از لایه‌های نازک لجن انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد.

بر اساس مطالعات انجام شده هنگام تردد کشتی‌ها در دریا لایه‌های نازکی به ضخامت نیم میلیمتر حدود ۵۰ درصد از سطح بدنه کشتی را می‌پوشاند که به افزایش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای منجر می‌شود.

بر این اساس رسوب زیستی میکرو ارگانیسم ها، گیاهان، جلبک‌ها و جانوران  ریزِ دریایی روی سطوح کشتی یکی از مهم‌ترین عواملی است که  علاوه بر آلودگی زیست محیطی بر کارآیی کشتی‌ها  نیز تأثیر می‌گذارد.

از سوی دیگر بدنۀ صاف و تمیز و عاری از رسوب زیستی در صنعت کشتیرانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

این گزارش حاکی است مطالعات انجام شده توسط سازمان‌های مردم نهاد و مؤسسات رده بندی و در رأس آن مؤسسه بیمکو حاکی است در بررسی عوامل منجر به انتشار گاز‌های گلخانه‌ای  یک لایۀ سبک لجن، دوده و جانوران کوچک ذره‌بینی  بر روی یک کشتی کانتینری می‌تواند حتی تا ۵۵ درصد به انتشار گاز‌های گلخانه‌ای منجر شود.

در این ارتباط برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در صنعت دریایی سازمان بین‌المللی دریانوردی IMO الزامات قانونی را برای طراحی کشتی و شاخص‌های عملکرد عملیاتی کشتی‌ها الزام‌آور کرده است که باید توسط سازندگان کشتی، اپراتورها، مالکان و اجاره کنندگان رعایت شود. هدف از اجرای این پروژه آن است که اطمینان حاصل شود اپراتور‌های کشتی گزینه‌های بهبود کارآیی کشتی‌ها را در مدت زمان فعالیت کشتی‌ها منظور می‌کنند و برای تمیزی بدنۀ کشتی تلاش می‌کنند.

در پایان این گزارش نتیجه گیری شده است به منظور کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در بدنۀ کشتی‌ها مدیریت رسوب زیستی راه حل مناسبی برای مهار تغییرات آب و هوایی و حفظ تنوع زیستی اقیانوس‌ها به شمار می‌رود که به تایید سازمان بین‌المللی دریانوردی هم رسیده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار