۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸

چین رکورد افزایش نرخ حمل بار کانتینری را در ۳۰ سال اخیر شکست

نرخ حمل‌و‌نقل کانتینر از چین به آمریکا به بالاترین سطح خود رسید به طوری‌که هر جعبه ۴۰ فوتی کانتینر با افزایش ۵۰۰ درصدی نسبت به سال قبل و با عبور از مرز ۲۰ هزار دلار به ۲۱ هزار دلار نزدیک شد.
کد خبر: ۹۰۵۸۸
چین رکورد افزایش نرخ حمل بار کانتینری را در ۳۰ سال اخیر شکست
به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از منابع خبری تسریع شیوع بیماری کووید ۱۹ از نوع دلتا ضمن آنکه حمل‌و‌نقل کانتینری را در برخی از نقاط جهان کند کرده، اما باعث افزایش عرضه در سطح جهانی شده است به همین جهت چین با استفاده از فرصت‌های به دست آمده ضمن افزایش ۵۰ درصدی نرخ ساخت هر جعبه کانتینر، نرخ حمل آن را به تمامی نقاط جهان از جمله آمریکا به شدت افزایش داده است.

بر اساس این گزارش "فیلیپ توماس" مشاور دریایی دری وری در این زمینه گفت: در حال حاضر وضعیت حمل و نقل کانتینری در جهان بسیار آشفته است و نرخ‌ها لحظه‌ای بالا می‌رود که در این باره چین نقش اصلی را دارد. درهمین حال عرضۀ کم جعبه‌های کانتینر از یک سو و کمبود کشتی‌های کانتینری از سوی دیگر نرخ حمل و نقل کالا با کانتینر را بین ۴ تا ۱۰ برابر افزایش داده است  این در حالی است که در ۳۰ سال گذشته چنین موردی را در حمل و نقل دریایی مشاهده نکرده‌ایم.

از سوی دیگر شرکت ردیابی حمل و نقل دریایی Freightos اعلام کرد: افزایش نرخ حمل بار از چین به آمریکا به حد بی‌سابقه‌ای رسیده و در حال حاضر لحظه‌ای افزایش می‌یابد به گونه‌ای که نرخ حمل کانتینر ۴۰ فوتی با افزایش ۵۰۰ درصدی به ۲۰، ۸۰۴ دلار رسیده است در حالی‌که این رقم در ۲۷ جولای سال جاری میلادی کمتر از ۱۱ هزار دلار بود این درحالی است که نرخ حمل کانتینر از چین به اروپا حدود ۱۴ هزار دلار می‌باشد.

"دینگ لی" رئیس انجمن بنادر چین در این ارتباط گفت: این جهش به دنبال افزایش موارد کووید ۱۹ دلتا در سایر کشور‌ها رخ داده که باعث شده چرخش مالی در بعضی بنادر طی یک هفته اخیر حرکت کُند به خود بگیرد. از سوی دیگر گزارش‌های واصله حاکی است افزایش نرخ کشتی‌های کانتینری باعث شده شرکت‌های حمل و نقل کانتینری خدمات خود را به نقاطی متمرکز کنند که مشتریان هزینه بالایی را تقبل می‌کنند.

"Tan Hua Joo" مشاور اجرایی و تحقیقاتی Linerlytica می‌گوید: شرایط در حال حاضر به گونه‌ای است که کشتی‌ها فقط در معاملاتی شرکت می‌کنند که سود‌آوری داشته باشد و در حال حاضر بیشترین کشتی‌ها به سمت آمریکا تغییر مسیر می‌دهند.

"جیسون چیانگ" مدیر مشاوران کشتیرانی Ocean با اشاره به اینکه انسداد کانال سوئز در ماه مارس نقش مهمی در بالا رفتن اجاره کشتی‌ها داشته است می‌گوید: اتفاقاتی که می‌افتد مانند انسداد کانال سوئز و شیوع کرونا دلتا و همچنین خشکسالی در برخی نقاط جهان خود به خود اجازۀ افزایش قیمت را به صاحبان کشتی می‌دهد.

وی افزود: سفارشات جدیدی که می‌تواند ۲۰ درصد از ظرفیت موجود را افزایش دهد، در دست اقدام است، اما متاسفانه این سفارشات در سال ۲۰۲۳ محقق می‌شود به همین جهت تا دو سال آینده شاهد افزایش جدی در عرضه کشتی‌های کانتینری نخواهیم بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار