۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹

تغییرات در جایگاه برترین خطوط کشتیرانی دنیا

درسال ۲۰۲۰ میلادی رتبه خط کشتیرانی مرچنت هیوندایی کرۀ جنوبی از دهم به هشتم صعود کرد، از طرف دیگر رتبۀ خط کشتیرانی پی آی ال سنگاپور از نهم به دوازدهم سقوط کرد.
کد خبر: ۸۸۶۸۹
تغییرات در جایگاه برترین خطوط کشتیرانی دنیا
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا آلفالاینر نوشت: دو تغییر در جایگاه رتبه بندی ۱۲ خط کشتیرانی برتر جهان در سال ۲۰۲۰ رخ داد؛ از یک طرف، خط کشتیرانی مرچنت هیوندایی کره جنوبی پس از اینکه رشد ۸۵ درصدی ظرفیت ناوگان خود را به نمایش گذاشت، توانست از رتبه دهم به هشتم صعود کند. ازسوی دیگر، خط کشتیرانی پی آی ال سنگاپور پس از خروج از مسیرتجاری ترانس پاسیفیک، فروش شش فروند کشتی و کاهش ظرفیت ناوگان چاتری، روند کاهشی ۲۸.۹ درصدی ظرفیت ناوگان را تجربه کرد که منجر به سقوط از رتبه نهم به دوازدهم شد.

این گزارش ادامه داد: انتظار می‌رود در اوایل ۲۰۲۱، شاهد تغییر اساسی دیگری در رتبه بندی ۱۲ خط کشتیرانی برتر جهان باشیم، به طوری‌که کشتیرانی CMACGM فرانسه جایگاه سوم را از گروه کشتیرانی کاسکوی چین خواهد ربود. ظرفیت ناوگان کشتیرانی فرانسه در ماه پایانی ۲۰۲۰ از مرز سه میلیون TEU گذشت که تنها ۱۰ هزار و ۳۶۷ TEU ظرفیت از کشتیرانی کاسکو کمتراست. در پی تحویل پنج فروند کشتی کانتینری دیگر هر یک به ظرفیت ۲۳ هزار و ۱۱۲ TEU، مشخص است که کشتیرانی CMACGM بازار را از چنگ کشتیرانی کاسکو درخواهد آورد. ناگفته نماند کاسکو قراراست ۱۲ فروند کشتی کانتینربر جدید هر یک به ظرفیت ۲۳ هزار TEU را تحویل بگیرد که البته این اتفاق از تابستان ۲۰۲۳ رخ خواهد داد.

ناگفته نماند ظرفیت ناوگان خط کشتیرانی MSC سوئیس که در جایگاه دومین خط کشتیرانی برتر دنیا قرار دارد، تنها ۲۱۵ هزار TEU کمتر از ظرفیت ناوگان نخستین خط کشتیرانی برتردنیا- کشتیرانی مرسک دانمارک-است. اما با این وجود، دفتر سفارش ساخت کشتیرانی مرسک بر روی ۲۱ فروند با مجموع ظرفیت ۵۴ هزار و ۵۵۸ TEU می‌ایستد، در حالی‌که کشتیرانی MSC سفارش ساخت ۱۰ فروند کشتی با مجموع ظرفیت ۱۷۹ هزار و ۲۸۰ TEU داده است.

شایان ذکر است عواملی، چون تقاضای قابل توجه و پایدار کارگو، تعداد نسبتاً بالای شناور‌های در حال انتظار در اسکله برای پهلوگیری در بنادر متراکم، ظرفیت پایین تناژ آمادۀ بارگیری وهمچنین معضل کمبود کانتینر، دست به دست هم داده‌اند تا ظرفیت ناوگان جهانی کشتی‌های کانتینربر بیکار و غیرفعال پایین باقی بماند. در جدیدترین برآورد آلفالاینر، ناوگان بیکار و غیرفعال کشتی‌های کانتینربر با تعداد ۱۴۷ فروند و مجموع ظرفیت ۶۰۰ هزار و ۱۷۳ TEU، سهم ۲.۵ درصد از کل ناوگان کانتینربر جهان را به خود اختصاص می‌دهد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار