به گزارش گروه بینالملل مانا، بر اساس گزارشهای تحقیقاتی و مطالعاتی Clean Cargo که از اطلاعات دریافتی ۳۵۰۰ کشتی منتشر شده است، استانداردهای زیستمحیطی صنعت حمل و نقل دریایی از سال ۲۰۱۰ تا کنون رو به بهبودی است به گونهای که میزان میانگین انتشار SOX و CO۲ کشتی به ازای هر کیلومتر از ۵.۶ درصد به ۲.۵ درصد کاهش یافته است.
بر اساس این گزارش پیشرفت در کاهش انتشار گازهای گلخانهای توسط شرکتهای حملونقل در کلیۀ مسیرهای آسیا، خاورمیانه، هند، مدیترانه و دریای سیاه بیشتر است به گونهای که کاهش ۱۲ درصدی را در سال ۲۰۱۹ نشان میدهد.
در ادامۀ این گزارش آمده است که بررسیهای انجام شده در سال ۲۰۱۹ از کشتیهای ۱۷ شرکت کانتینری نشان میدهد میزان SOX و CO۲ در این کشتیها تا ۸۵ درصد کاهش را نشان میدهد.
در ادامۀ گزارش Clean Cargo آمده است استفاده از روغنهای موتور کشتی نیز با استانداردهای IMO مطابقت دارد و کاهش قابل توجهی را نشان میدهد.
از سوی دیگر نتایج بررسیها نشان میدهد استفاده از سوخت کم سولفور از یک طرف و گاز LNG، گرایش به سمت باتریهای هیبریدی و سوخت هیدروژنی باعث شده که میزان آلایندههای کشتیها به شدت کاهش یابد و نتایج به دست آمده کارنامۀ زیستمحیطی موفقیت آمیزی را از سوی شرکتهای حملونقل دریایی ارائه میدهد.
شایان ذکر است در پایان این گزارش اسامی شرکتهایی که کشتیهای آنها در تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است عبارتند از: A.P. Moller - Maersk CMA CGM Group، خطوط حمل و نقل COSCO، خط Evergreen ،Hapag-Lloyd ،Hyundai M.M. MSC، ONE و حمل و نقل دریایی یانگ مینگ.