۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
بیمکو هشدار داد:

نیازی به افزایش کشتی‌های کانتینری اولتراماکس نیست!

نیازی به افزایش کشتی‌های کانتینری اولتراماکس نیست!
ظرفیت ناوگان کشتی‌های کانتینری اولتراماکس رو به افزایش است، درحالی‌که به دلیل تقاضای اندک و جابه‌جایی پایین، باید انتظار روند معکوسی را داشت.
کد خبر: ۸۴۷۶۱
به گزارش گروه بین الملل مانا بیمکو در جدیدترین تحلیل بازار کانتینری نوشت: رشد حجم جابه‌جایی کانتینری در سه ماهه دوم سال جاری میلادی روند افزایشی جزئی را تجربه کرده است. طی هفت ماه نخست سال جاری میلادی رشد حجم جابه‌جایی به ۱.۲ درصد رسید، درحالی‌که در سه ماهه نخست سال تنها ۰.۸ درصد بوده است. اگرچه حجم جابه‌جایی درسه ماهه دوم سال کمی افزایش پیدا کرد، اما این حجم اساساً پایین‌تر و کمتر از از آنچه صنعت کشتیرانی سابقاً به نمایش می‌گذاشته است، برای مثال رشد جابه‌جایی در هفت ماه. نخست سال ۲۰۱۸ میلادی معادل ۴.۴ درصد گزارش شده است

این گزارش ادامه داد: روند نزولی نرخ‌های کرایۀ حمل فوری در مسیر تجاری بین شرق دور و اروپا استمرار داشته است. در سی ام ماه آگوست، نرخ‌های کرایۀ حمل روند کاهشی ۲۴ درصدی را نسبت به ابتدای سال جاری نشان دادند. همچنین شاخص نرخ کرایۀ حمل کانتینری شانگ‌های چین CCFI نسبت به ماه آگوست سال ۲۰۱۸ میلادی، افت هفت درصدی را به همراه داشت.

نکته قابل توجه اینکه در شرایطی نرخ‌های کرایۀ حمل در حال سقوط هستند که از آن طرف خطوط کشتیرانی با هدف بالا بردن نرخ‌ها اقدام به کنسل کردن سفر‌های دریایی کرده اند.  داده‌های آلفالاینر نشان می‌دهد، ۴۲ سفر دریایی در سه ماه نخست سال جاری میلادی کنسل شده اند، این تعداد در مدت مشابه سال گذشته ۱۶ سفر بوده است.

بر طبق داده‌های بیمکو، رشد حجم جابه‌جایی کانتینری در ساحل شرقی آمریکا بر روی ۷.۲ درصد می‌ایستد، این رقم در شش ماه نخست سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ میلادی به ترتیب ۴.۷ و ۱۰.۶ درصد بوده است. در آن روی سکه جنگ تجاری بین چین و آمریکا، مسیر شرق دور به آمریکای شمالی را تحت تأثیر خود قرار داده، به طوری‌که طی هفت ماه نخست سال جاری میلادی حجم جابه‌جایی در مسیر مذکور روند نزولی ۰.۴ درصد را طی کرد. در روایتی مشابه، حجم واردات بارگیری شده به ساحل غربی آمریکا طی هفت ماه نخست سال جاری میلادی ۱.۵ درصد تنزل یافت.

این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه نرخ‌های چارتری برای بازه زمانی شش الی دوازده ماه در بخش کشتی‌های کانتینری بزرگ‌تر افزایش پیدا کرده است، نوشت: نرخ‌های کرایۀ حمل برای کشتی‌های با ظرفیت شش هزار و ۵۰۰ TEU در روز سی ام ماه آگوست با رسیدن به ۲۴ هزار و ۵۰۰ دلار نسبت به ابتدای سال رشد ۱۵۱ درصدی را نشان داد.

علاوه براین نرخ‌های چارتری برای کشتی‌های هشت هزار و ۵۰۰ TEU با رسیدن به ۳۰ هزار دلار در روز افزایش ۸۸ درصدی را به همراه داشت. اما از سوی دیگر روند نرخ‌های چارتری برای کشتی‌ها با سایز کوچک‌تر در طول سال کاملاً پایدار بوده است، چنانچه نرخ چارتری کشتی کانتینری با ظرفیت ۷۰۰ TEU به پنج هزار دلار رسید که نسبت به ابتدای سال تنها ۱۰۰ دلار افزایش پیدا کرده است.

لازم به ذکراست: از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، ظرفیت ناوگان کانتینری رشد ۲.۶ درصد را تجربه کرده است، پیش بینی می‌شود در پایان سال این رقم به ۳.۵ درصد برسد.

نکتۀ قابل اهمیت دیگر اینکه ۱۶۵ فروند کشتی کانتینری اولتراماکس با مجموع ظرفیت ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار TEU در ناوگان فعال قرار دارند، از این تعداد تنها هشت فروند بیش از ۱۰ سال عمردارند و ۷۸ فروند دو سال یا کمتر از این مدت به ناوگان جهانی پیوسته اند. ازآنجایی‌که این شناور‌ها بسیار جوان هستند، به این زودی روانۀ یارد‌های اوراق نخواهند شد و انتظار می‌رود طی دو دهۀ آینده به فعالیت خود ادامه دهند. از طرف دیگر، ۷۱ فروند کشتی کانتینری اولتراماکس سفارش داده شده اند. از این رو ظرفیت ناوگان این شناور‌ها رو به افزایش است.

این کشتی‌های کانتینری اولتراماکس در مسیر تجاری آسیا-اروپا در زمانی مستقر خواهند شد که براساس روند نرخ‌های کرایه، هیچ نیازی به ظرفیت اضافی تناژ مشاهده نمی‌شود. به عبارت دیگر با توجه به اینکه خطوط  کشتیرانی‌ها برای رشد نرخ کرایۀ حمل به کنسل سفر‌های دریایی متوسل شده اند، به طبع ضرورتی برای پیوستن این نوع کشتی‌ها به ناوگان جهانی وجود ندارد.

گفتنی است: در بخش اوراق، بزرگ‌ترین کشتی کانتینری که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون روانۀ یارد ارواق شده است، تنها ظرفیت پنج هزار و ۳۶۴ TEU داشته است. در کل میانگین سایز کشتی‌های کانتینری که در سال جاری به اوراق رفته اند، به دو هزار و ۱۴۲ TEU می‌رسد.

ناگفته نماند بازار اوراق کانتینری در ماه آگوست رونق پیدا کرد، بیمکو پیش بینی می‌کند، در کل سال جاری ۲۰۰ هزار TEU ظرفیت اوراق شود، از آن طرف ۹۶۷ هزار TEU ظرفیت تحویل داده شود.

این گزارش در پایان نوشت: با توجه به رشد حجم جابه‌جایی ۱.۲ درصد طی هفت ماه نخست سال جاری میلادی، انتظار می‌رود تقاضای جهانی برای کشتیرانی کانتینری در ماه‌های باقی‌مانده سال جاری روند نزولی را طی کند. همچنین افزایش هزینه‌های سوخت به دلیل پیروی از قانون سوخت با سولفور کمتر از نیم درصد آیمو، تصویر ناخوشایندی از بازار کانتینری را برای ماه‌های باقی‌مانده سال ۲۰۱۹ و سال ۲۰۲۰ میلادی ترسیم می‌کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار