۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴

رویکرد خطوط کانتینری دنیا در اجرای قانون 2020 اعلام شد

رویکرد خطوط کانتینری دنیا در اجرای قانون 2020 اعلام شد
همزمان با نزدیک شدن به زمان مقرر مصوب سازمان بین المللی دریانوردی مبنی بر اجرای قانون سوخت کم سولفور نیم درصد در سال ۲۰۲۰ میلادی، خطوط برتر کشتیرانی در تلاش برای انتخاب بهترین گزینه سازگار، سرمایه‌های خود را وارد بازار می‌کنند.
کد خبر: ۸۲۳۵۴
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از آلفالاینر، درحالی که تنها ۱۴ ماه به تاریخ مقرر سازمان بین المللی دریانوردی مبنی بر اجرای قانون سوخت کم سولفور ۲۰۲۰ میلادی زمان باقی مانده است، بزرگترین خطوط حمل و نقل کانتینری دنیا رویکرد‌های متفاوتی را برای سازگاری با الزامات جدید اتخاذ کرده اند.
در این میان از بین ۱۲ خط برتر کانتینری جهان تنها چهار شرکت متعهد به نصب اسکرابر بر روی شناور‌های ناوگان خود شده اند. هشت شرکت دیگر نیز در حال انجام آزمایش‌هایی مبنی بر تغییر سوخت شناور‌های کوچک به سوخت کم سولفور هستند. 
درحالی که خطوط حمل و نقل کانتینری کشتیرانی در خصوص نصب اسکرابر‌ها با اطمینان خاطر به سمت جلو گام برمی دارند، آلفالاینر در آخرین بررسی خود نشان داد تاکنون تنها ۳۰۰ فروند شناور این دستگاه را بر روی سیستم‌های خود نصب کرده اند. در این میان، شرکت کشتیرانی MSC سوئیس بیشترین اسکرابر را بر روی ۱۲۰ فروند شناورملی و چارتری بلند مدت ناوگان خود نصب کرده است و بعد از آن شرکت اورگرین تایوان با نصب اسکرابر بر روی ۷۰ فروند شناور کانتینری در رده دوم قرار می‌گیرد. شرکت کشتیرانی هیوندایی کره جنوبی نیز در حال حاضر سفارش ساخت ۲۷ اسکرابر را نهایی کرده و انتظار می‌رود بر تعداد آن تا تاریخ مقرر افزوده شود.
چهارمین شرکت برتر حمل و نقل کانتینری موسوم به CMA CGM فرانسه از گزینه‌های ترکیبی بهره برده که شامل نصب اسکرابر بر ۲۰ فروند شناور و استفاده از سوخت LNG بر ۱۵ فروند دیگر می‌شود.
در مقابل، شرکت‌های کشتیرانی مرسک دانمارک و هاپاگ لوید آلمان اعلام کردند که تنها آزمایش‌هایی محدود را برای تغییر سیستم سوخت شناورهای کانتینری غول پیکر به LNG به انجام رسانیده اند.
الباقی خطوط کشتیرانی شامل کاسکو چین و ONE ژاپن به گزینه نصب اسکرابر و تغییر سیستم سوخت رسان به LNG نیاندیشیده اند و تنها گزینه آن‌ها استفاده از سوخت‌های سنگین با سولفور کم است.
 
تعداد شناور‌های اپراتوری شده از سوی خطوط کشتیرانی
تکاپوی کشتیرانی در راستای قانون 2020 میلادی
تمرکز هیوندایی با سرمایه بالا براسکرابر
شرکت کشیرانی هیوندای کره جنوبی به منظور سازگاری با قانون مصوب سازمان بین المللی دریانوردی مبنی بر استفاده از سوخت‌هایی با کمترین میزان انتشار سولفور، چندین قرار داد را با شرکا NASDAQ به امضا رسانیده است که به موجب آن پنج فروند شناور کانتینربر که به چارتر بلندمدت این شرکت درآمده، با ظرفیت ۵.۰۲۳ TEU مجهز به اسکرابر شوند. شرکت کره‌ای برای چارتر هر فروند شناور از تاریخ یک ژانویه ۲۰۲۰ میلادی روزانه ۴.۹۰۰ دلار پرداخت می‌کند و از آنجایی که قرارداد اجاره شناور‌ها تا ۲۰۲۵ میلادی معتبر است، این شرکت موظف است در ازای هر شناور ضمن نصب سیستم اسکرابر ۹ میلیون دلار هزینه کند.
ناوگان بیکار در روندی صعودی
ناوگان شناور‌های کانتینبربر بیکار در ۲۹ اکتبر سال جاری میلادی به ۶۶۲.۲۶۰ TEU رسید که طی ۱۹ ماه گذشته بالاترین رکود را به دنبال کمبود تقاضا در کارنامه خود ثبت کرد. 
تعداد شناور‌های بیکار معمولا تا دو هفته پس از تعطیلات طلایی در چین در روندی صعودی به مسیر خود ادامه می‌دهند. نخستین هفته طولانی پس از سال نوی Lunar در تاریخ ۱۵ فوریه شاهد رسیدن ناوگان بیکار به ۶۲۷ هزار TEU در مارس سال جاری میلادی بود. پس از آن در تاریخ یک تا هفت اکتبر بار دیگر افزایش یافت. 
 
ظرفیت شناور‌های کانتینری بیکار بر حسب درصد از کل ناوگان
تکاپوی کشتیرانی در راستای قانون 2020 میلادی
افزایش اخیر در میزان اوراق نتوانست تاثیر چندانی در کاهش تعداد شناور‌های بیکار داشته باشد چرا که میزان بیکاری در روندی صعودی به مسیر حرکت ادامه می‌داد یا در تمامی سایز‌های ناوگان روندی ثابت و بدون تغییر داشت. نرخ‌های چارتر در این میان و در تمامی بخش‌های تحت فشار جدی بود و تنها نشانه‌هایی از بهبود در منطقه ترانس پاسفیک مشاهده شد. اما، افزایش تقاضا برای شناور‌های دیگر در بخش ترانس پاسفیک انتطار میرفت تا ماه دسامبر آغاز گر افزایش دیگری در بازار شناور‌های کانتینری بیکار باشد.
 
شناور‌های کانتینربر بیکار (بر حسب سایز)
تکاپوی کشتیرانی در راستای قانون 2020 میلادی
افزایش تقاضا برای تناژ ۵.۵۰۰ تا هفت هزار TEU
بازار چارتر در هفته‌های گذشته به نسبت فعال گزارش شد اگرچه حجم تجارت در آخرین هفته‌ای که گذشت به پایین‌ترین میزان خود رسید. 
اتفاقی که طی دو هفته گذشته در بازار کشتیرانی توجه‌ها را به سمت خود جلب کرد، قوت گرفتن تقاضا برای شناور‌های LCS با تناژ ۵.۵۰۰ تا هفت هزار TEU بود که اتفاقی خوشایند برای مالکان به شمار می‌آمد. با این حال نرخ‌های چارتر برای شناور‌های VLCS و ظرفیت بالای ۷.۵۰۰ TEU توانست با تقاضای مقبول، رشد قابل توجهی را در کارنامه عملکرد خود ثبت کند.
به طور کلی، شناور‌ها با سایز‌های مختلف ناچار به افزایش زمان کوتاه مدت یا انعطاف پذیر چارتر هستند که نشان می‌دهد چارترکنندگان قدرت بالایی در بازار دارند، اما چشم انداز آن‌ها مبهم است.
تناژ شناور‌های هندی VLCS با میزان قابل قبول تقاضا همراه بود. توجه بالا به این بخش میزان عرضه را با کمبود مواجه ساخته به گونه‌ای که تنها یک فروند شناور به ظرفیت ۸.۲۰۰ TEU در موقعیت فوری در آسیا در حال فعالیت است. علی رغم محیطی که به ظاهر آرام میرسد، نرخ‌های چارتر ناامیدکننده است چرا که نرخ چارتر شناوری با تناژ ۸ تا ۸.۵۰۰ TEU روزانه به ۱۲.۵۰۰ دلار می‌رسد که در مقایسه با آخرین بازبینی بازار روند رو به پیشرفتی نداشته است. با این حال نرخ‌های پایین از سوی برخی خطوط کشتیرانی به منظور حفظ تناژ‌های بالا یک فرصت استثنایی به حساب می‌آید.
بازار شناور‌های پاناماکس کلاسیک طی هفته‌های گذشته فعالیت قابل توجهی داشت به گونه‌ای که ۱۱ قرارداد چارتر را ظرف مدت دوهفته در کارنامه خود ثبت کرد. با این حال به دنبال وجود تناژ معلق نرخ‌های چارتر در سراشیبی نزولی قرار گرفته اند. برای مثال، در آسیا شناور‌های هندی با ظرفیت ۴.۲۵۰ TEU روزانه ۱۰ هزار دلار و در آتلانتیک ۱۱ هزار دلار برای چارتر پرداخت می‌کنند.
رودخانه یانگ تز پیشتاز در اجرای قانون ۲۰۲۰
اداره‌های دریانوردی Zhejiang و شانگ‌های بیانیه‌ای صادر کردند که به موجب آن شناور‌هایی که مو خواهند در رودخانه یانگ تز تردد داشته باشند ملزم به رعایت سوخت کم سولفور ۰.۵ درصد از تاریخ یک اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی هستند.
دو منطقه با کمترین میزان انتشار آلاینده‌ها در چین بنادر شانگهای، نینگبو، Zhoushan، Nantong و آب‌های ساحلی مانند خلیج Hangzhou و رودخانه یانگ تز را دربرمی گیرد.
آب‌های مذکور در منطقه ECA واقع شده اند و تاکنون تنها شناور‌هایی که در سه بندر مذکور پهلو می‌گرفتند، ملزم به رعایت قانون سوخت کم سولفور ۰.۵ درصد از نخستین روز آوریل ۲۰۱۶ میلادی بودند. اما در حال حاضر، این قوانین در مناطق ECA گسترده‌تر شده و از نخستین روز ژانویه ۲۰۱۹ میلادی فازع از آنکه شناور در بندر، دریا، مسیر و یا لنگرگاه باشد، اجرایی می‌شود.
به دنبال قانون کم سولفور سازمان بین المللی دریانوردی، دو اداره مذکور چینی تصمیم گرفتند تا در آکوست سال جاری میلادی قوانین لنگراندازی را تا بنادر و سه ماه پیش از موعد مقرر یعنی ژانویه ۲۰۱۹ بسط دهند. بدین ترتیب باید شناور‌ها از اواسط نوامبر مالیاتی اضافه به ارزش ۴۰ تا ۷۰ دلار برای یک شناور کانتینری ۴۰ فوتی در سفر‌های طولانی که اروپای شمالی یا آمریکای شمالی را پوشش می‌دهد، دریافت می‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار