۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱

کرانه های مکران دروازه ورود به اقیانوس هند

نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۷۶۸۰۴
کرانه های مکران دروازه ورود به اقیانوس هند
کتاب کرانه های مکران دروازه ورود به اقیانوس هند به قلم دکتر ایرج افشار سیستانی در 610 صفحه منتشر شد.
به گزارش خبرنگار مانا کرانه های مکران و آب های جنوب آن، که در جنوب خاوری ایران قرار گرفته است، از کهن ترین سرزمین ها و دریاهاست که انسان شناخته و ساکنان آن ها نخستین انسان هایی بوده اند که با فن دریانوردی آشنا شده و به کشتیرانی پرداختند. کشتیرانی و چیره گی بر راه آبی انگیزه بالیدن و پرورش تمدن و بازرگانی زمینی و دریایی و پیدایی دولت هایی نیز شده اند.
نویسنده در پیشگفتار این کتاب آورده است کرانه های ایرانی دریای مکران عبارتند از1- کرانه های ناحیه بیابان که کرانه شمال خاوری راس الخلیج را تشکیل می دهد و از دلتای رود میناب در ازای حدود 140 کیلومتر تا راس ال کوه و از آن جا به درازای حدود 48 کیلومتر تا بندر جاسک کشیده شده اند.2 – کرانه های منطقه مکران است که از جاسک تا بندر گواتر به درازای 930 کیلومتر در راستای خاور و جنوب خاوری درازا دارد. این کرانه ها و آب های جنوب آن، از سه هزار پیش از میلاد به عنوان راه پیوندی و پهنه تلاش و مبارزه مردم روزگار باستان، وارد تاریخ نگاری ها شده و سده ها از بندرها و جزیره های منطقه، برای اسکان و کشتیرانی و فرمانروایی بر کرانه دریای مکران و بازرگانی با هند باختری و دره نیل بهره گیری می کردند.
جنوب خاور ایران که کرانه های مکران را نیز دربر گرفته است، کانون گردهم آیی های شهر نشینی و پل پیوند آسیای باختر تا هند و چین و گذرگاه کاروان های بزرگ بازرگانی، از جمله راه های زمینی و دریایی ابریشم و ادویه بوده است. 
جغرافیای طبیعی کرانه های مکران، نام و پیشینه تاریخی منطقه مکران و کرانه های آن، جغرافیای طبیعی و تاریخی دریای مکران، جایگاه ژئوپلتیک، استراتژیک، امنیتی و دفاعی دریای مکران و کرانه های آن، ساختار اجتماعی، سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی، تدبیرها، رهنمودهای مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا درباره اهمیت دریا و توسعه کرانه های راهبردی مکران و طرح های کلان ملی، پیوندهای تاریخی ایران با کشورهای منطقه، بندرها و کرانه های مکران، اقیانوس هند و کشورهای کرانه ای آن بخش های اصلی این کتاب را تشکیل می دهند.
این کتاب به همت دفتر پژوهش های نظری و مطالعات راهبردی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است. 
برچسب ها: مکران
ارسال نظرات
آخرین اخبار