به گزارش گروه بین الملل مانا شرکت مشاوره ای و حمل و نقل Poten & Partners در گزارش جدید خود با اشاره به اینکه تعدادی از پروژه های طرح ابتکاری یک کمربند یک جاده چین که هدف از آن تحریک رشد اقتصادی و تجاری است، سایه بلند و سنگین خود را بر بازار تانکر خواهد افکند. گفت: برخی از پروژه ها مانند خط لوله انتقال نفت میانمار به ترکیه و پیشنهاد برای ایجاد یک کانال از طریق Kra Isthmus در تایلند، با کوتاه کردن فواصل کشتیرانی تقاضا برای تن مایل تانکر را کاهش خواهد داد.
این گزارش ادامه داد: خط لوله میانمار –چین را می توان مهم ترین پروژه که تاثیر مستقیم بر صنعت کشتیرانی به جای خواهد گذاشت، ذکر کرد، این خط لوله به عنوان یک مسیر جایگزین برای چین جهت دریافت نفت خام از خاورمیانه و آفریقا طراحی می شود. با استفاده از این خط، نیاز به حمل نفت از طریق تنگه های مالاکا به دریای جنوب چین حذف خواهد شد.
این خط لوله 479 مایلی برای حمل بیش از 400 هزار بشکه در روز از ترمینال نفتی جزیره Ma Day در ساحل غربی میانمار به بندر Kunming در ایالت Yunnan چین طراحی می شود.
پس از راه اندازی رسمی این خط لوله از ماه آوریل سال جاری میلادی، حجم ماهانه ای که ترمینال میانمار دریافت می کند، به تدریج افزایش پیدا کرده است.
به موازات این توسعه، Poten & Partners اعلام کرد، سایز شناورهایی که در ترمینال های پهلوگیری می کنند،در حال افزایش است، به طوری که تانکر سوئزماکس به تدریج جای خود را به نفتکش های غول پیکر می دهد.
این گزارش در ادامه با اشاره به طرح کانال از طریق Kra Isthmus در تایلند به عنوان پروژه جاه طلبانه دیگر طرح یک کمربند و یک جاده، نوشت: به مانند خط لوله میانمار به چین، کانال Kra Isthmus یا Thai نیز یک مسیر جایگزین برای حمل از طریق تنگه مالاکا را فراهم می کند، علاوه بر این، فاصله برای محمولات نفتی به ژاپن و چین را در حدود 650 ناتیکال مایل کوتاه می کند.
Poten & Partners هم چنین افزود: علیرغم اینکه این پیشنهاد به دلیل هزینه های بالا و نگرانی های محیطی، چندین بار رد شده است، اما در صورت ساخت کانال، تن مایل برای کشتیرانی تانکر کوتاه خواهد شد.
در ادامه این گزارش آمده است: چین برروی چندین پروژه حمل و نقل و انرژی در خاورمیانه شامل پروژه های پالایشگاهی و خطوط نیز سرمایه گذاری کرده و یا اینکه طرح ریزی را در مورد آنها آغاز کرده است.
افزون بر این، سرمایه گذاری های چین برای پروژه های مختلفی در آسیای جنوبی-شرق مانند یک پالایشگاه در اندونزی و یک بندر با آبخور عمیق در ویتنام نیز صرف خواهد شد.
این گزارش در پایان به نقل از Poten & Partners نوشت: در ظاهر، آسیا نیاز به زیرساختار دارد و طرح OBOR بخشی از این نیاز را تامین می کند. در واقع، پروژه مذکور تقاضای تن مایل تانکر را کاهش می دهد و بر نرخ کرایه حمل در مسیرهای طولانی نیز تاثیر گذار خواهد بود.