روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳

کانال توسعه یافتۀ پاناما یکساله شد

همزمان با گذشت یک سال از گشایش آبراه های جدید کانال توسعه یافتۀ پاناما، گزارشی از عملکرد یکساله این کانال منتشر شد.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۴۶۴۵
کانال توسعه یافتۀ پاناما یکساله شد
به گزارش گروه بین الملل مانا و همزمان با یکساله شدن کانال توسعه یافتۀ پاناما، بیش از یک هزار و 500 فروند شناور نئوپاناماکس از آبراه های جدید این کانال ترانزیت داشتند.
شناورهای کانتینری تقریبا 46.8 درصد از ترافیک این کانال را بر عهده داشتند و ادارۀ بندر پاناما میزبان 15 خط سرویس دهی جدید در طول مدت یکسال بود.
بر اساس این گزارش در تاریخ 24 ماه می سال جاری و پیش از ثبت رکورد مذکور، این کانال میزبان بزرگترین شناور کانتینری نئوپاناماکس موسوم به OOCL France بود که تا به امروز تنها شناور با بالاترین ظرفیت است که ترانزیت خود را از طریق آبراه های کانال توسعه یافتۀ پاناما انجام داده است. این شناور با طول 366 و عرض 48 مترظرفیتی برابر 13 هزار و 926 TEU دارد که ترانزیت خود را از اقیانوس آرام به اطلس انجام داده است.
 
 
 
این گزارش ادامه داد: شناور مذکور برای سرویس دهی هفتگیِ (SAX) ائتلاف جدید اقیانوسیه و با هدف برقراری ارتباط آسیا-آمریکا به کارگرفته شده است. 11 فروند شناور با ظرفیت 11 تا 13 هزار TEU در این سرویس فعال هستند. شناور OOCL France پس از شناور COSCO Development دومین شناور متعلق به این سرویس است که از آبراه های کانال توسعه یافتۀ پاناما عبور کرده است. این شناور از نظر ابعاد مانند شناور OOCL France است و تنها تفاوت آنها در ظرفیت است به گونه ای که نخستین شناور ترانزیتی ظرفیتی معادل 13 هزار و 345 TEU دارد.
 
 
 
این گزارش ضمن اشاره به توان عملیاتی شناورهای مختلف افزود: توان عملیاتی کانتینر با 46.8 درصد در جایگاه نخست قرار دارد و پس از آن جابه جایی شناورهای حمل LPG و LNG به ترتیب 34.2 و 9.4 درصد ثبت شد.
سال گذشتۀ میلادی در تاریخ 25 ماه جولای، کانال توسعه یافتۀ پاناما شاهد ترانزیت اولین شناور حمل LNG موسوم به Maran Gas Apollonia و متعلق به شرکت نفتی Shell بود. طول و عرض این شناور به ترتیب به 289 و 45 متر می رسید. کانال توسعه یافتۀ پاناما قابلیت تامین جایگاه 90 درصد از تانکرهای حمل LNG دنیا را دارد.
افزون بر آن، در تاریخ 29 ماه آوریل نیز این کانال میزبان نخستین شناور مسافری با نام تجاریِ Disney Wonder بود.
 
 
تناژ کانال پاناما در سال مالی 2018 میلادی در مقایسه با سال های 2016 و 17 میلادی 22.2 درصد افزایش یافت. به طور میانگین، ترانزیت شناورها در ازای هر روز از کانال پاناما 5.9 درصد با رشد همراه بود و از پیش بینی های صورت گرفته مبنی بر ترانزیت دو تا سه شناور در روز در نخستین سال عملیاتی پیشی گرفت. 
شایان ذکر است، توسعۀ کانال پاناما پس از 100 مطالعه و تحقیق گسترده بزرگترین پروژۀ زیرساختی از آغاز فعالیت کانال در سال 1914 میلادی بود. توسعۀ کانال شامل ساخت آبراه های جدید در مسیرهای آبی اطراف اقیانوس آرام و اطلس بود که سومین خط ترافیکی را ایجاد و ظرفیت جابه جایی بار را تا دو برابر افزایش داد. افزون بر آن، توسعه کانال ساخت کانال دسترسی اقیانوس آرام را با هدف ارتقا کانال های دریایی و منابع آبی دربرگرفت.
این گزارش در پایان افزود: با وجود اینکه آبراه های جدید کانال پاناما در مقایسه با کانال های اصلی کانال به ترتیب 70 فوت پهن تر و 18 فوت عمیق تر هستند، آب کمتری را به موجب حوضچه های ذخیرۀ آب نیاز دارند به گونه ای که در هر ترانزیت 60 درصد آب مورد استفاده را بازیافت می کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار