الله مراد عفیفی پور در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: مزایده اپراتوری بندر شهید رجایی در حال گذراندن روال طبیعی خود است.
وی تاخیر صورت گرفته در نهایی شدن اعلام برنده این مزایده را به دلیل بزرگی پروژه دانست و افزود: این یک پروژه بزرگ برای اولین بار در این سطح انجام می شود، بنابراین تاخیر صورت گرفته طبیعی است. تاخیرها ضرورت های این مدل از واگذاری است چرا که نیازمند تامل و ارزیابی چندین باره است.
عفیفی پور لایحه برنامه ششم توسعه را در تعویق تعیین اپراتور بندر شهید رجایی موثر دانست و خاطر نشان کرد: هدف گذاری اولیه این بود که تا پایان سال جاری اپراتور بندر شهید رجایی تعیین شود. اما زمانی این امر وارد فازعملیاتی شد همزمان لایحه برنامه ششم توسعه نیز منتشر شد که طی آن تغییراتی در مقررات و نحوه واگذاری ها بوجود آمد براین اساس که سازمان های دولتی مانند سازمان بنادر و دریانوردی نیز اجازه یافتند با مشارکت خارجی در فرآیند مزایده وارد شوند. بنابراین نحوه واگذاری نیازمند بازنگری و بررسی بیشتر شد. با این حال سازمان بنادرعلیرغم این مقررات نخواسته است که با مشارکت شرکت های خارجی راساً وارد مزایده بندر شهید رجایی شود اما با دستور العمل های تازه نیاز بود تا گزینه های مختلفی کنار هم قرار بگیرند تا با بررسی تمامی آنها یک تصمیم جدی و دقیق گرفته شود.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان سرمایه گذاری خارجی در بنادر کشور را یک ضرورت اعلام کرد و تاکید کرد: این سرمایه گذاری ها برای تامین منابع مالی مورد نیاز برای توسعه تجهیزات، بخش نرم افزاری و البته مدیریتی لازم است، در عین حال سرمایه گذاری خارجی می تواند بازاریابی برای بنادر کشور را تا حد زیادی تسهیل کند.
وی ضمن رد برخی شایعات در رابطه با وجود برخی فشارها بر روی سازمان بنادر و دریانوردی در باره مزایده اپراتوری بندر شهید رجایی، شایعه کناره گیری شریک خارجی یکی از متقاضیان اصلی مزایده را نیز نادرست دانست و گفت: شرایط متقاضیان همچنان در حال ارزیابی و بررسی است و این بررسی ها به جایی نرسیده که بر مبنای آن بتوان اینگونه خبرها را تایید کرد و قطعا هیچگونه فشاری بر روی سازمان بنادر در رابطه با برنامه های این سازمان وجود ندارد.
عفیفی پور ابراز امیدواری کرد که برنده نهایی مزایده اپراتوری بندر شهید رجایی در اوائل سال آینده مشخص شود.
مدیر اداره بنادر استان هرمزگان همچنین در تشریح وضعیت عملکردی بندر شهید رجایی در سال جاری اظهار داشت: شاخص های بندر شهید رجایی همگی رو به رشد است. حجم عملیات کانتینری در 10 ماهه گذشته 33 درصد رشد داشته است، مجموع عملیات نیز در حدود 24 درصد رشد را نشان می دهد. در این مدت ترانشیپ نیز با رشد مواجه بوده و حمل و نقل ریلی 27 درصد از مجموع عملیات را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به تردد 17 لاینر بین المللی به بندر شهید رجایی از افزودن یک خط جدید به این خطوط خبر داد و گفت: به تازگی خط کشتیرانی ژاپنی NYK که در زمینه حمل خودرو فعال است تردد به بندر شهید رجایی را با ارسال بزرگترین کشتی خود آغاز کرده است. قرار است این خط کشتیرانی بزودی برنامه منظمی را برای رفت و آمد به بندر شهید رجایی اعلام کند.
عفیفی پور در زمینه تجهیزات خریداری شده برای بندر شهید رجایی خاطر نشان کرد: تجهیزات خریدار شده در اوائل سال آینده در بندر نصب و راه اندازی خواهد شد.
وی اشاره ای نیز به وضعیت فاز 3 بندر شهید رجایی داشت و در این زمینه گفت: عملیات اجرایی فاز 3 بندر در یال های جنوبی و شمالی در حال پیشرفت است همزمان مدل واگذاری آنها از سوی مشاور خارجی در حال مطالعه و بررسی است.