۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۵

راه اندازی سکوی فشار‎افزای گاز دریایی در پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: با توجه به افت فشار گاز در مخازن فازهای پارس جنوبی سکوی فشار افزای گاز در این فازهای نصب و راه اندازی می شود.
نویسنده: امین رجب زاده
کد خبر: ۷۰۱۹۱
راه اندازی سکوی فشار‎افزای گاز دریایی در پارس جنوبیبه گزارش خبرنگار مانا از بوشهر، محمد مشکن فام با بیان اینکه فاز 11 پارس جنوبی تعیین تکلیف می شود اظهار داشت: فاز 11 پارس جنوبی آخرین طرح توسعه این میدان مشترک گازی است که تعیین تکلیف می شود و به لحاظ برخورداری از سکوی فشار افزایی گاز با دیگر طرح‎های توسعه پارس جنوبی متفاوت است.
وی در تشریح ویژگی‎های فنی طرح توسعه فاز 11گفت: در این طرح توسعه در مجموع از دو بلوک A و B روزانه دو میلیارد فوت مکعب گاز (معادل 56  میلیون مترمکعب) برداشت می شود که این گاز تولیدی به پالایشگاه فازهای 6،7و8 پارس جنوبی و پالایشگاه فاز 12 که ظرفیت خالی دارند، منتقل خواهد شد.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، حجم ذخایر درجای گاز فاز 11 پارس جنوبی را حدود 21 تریلیون فوت مکعب گاز عنوان کرد و افزود: تاسیسات طرح توسعه فاز 11در سه بخش کلی شامل تاسیسات سرچاهی و منیفولدینگ، تاسیسات فرآیندی برای جداسازی آب همراه و تاسیسات صادرات گاز برای انتقال گاز به خشکی خواهد بود.
وی به ضرورت ساخت و راه اندازی سکوی تقویت فشار گاز اشاره کرد و گفت: مطالعات نشان می دهد پس از گذشت حدود سه سال از تولید فاز 11 پارس جنوبی مخزن با افت فشار روبرو می‎شود؛ بنابراین از هم اکنون باید ساخت تاسیسات مورد نیاز برای فشارافزایی گاز مدنظر قرار گیرد.
مشکین فام با یادآوری این که در ایران فناوری ساخت سکوی فشارافزا در دریا وجود ندارد، ادامه داد: پیمانکاران داخلی ما در زمینه طراحی، ساخت و نصب پلت فرم های سرچاهی تجربه زیادی دارند؛ اما ساخت این سکوی ویژه پیچیدگی های خاصی دارد و ایجاب می کند پیمانکار بین المللی خبره ای در این زمینه با صنعت نفت ما همکاری کند.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز با اشاره به این که دیگر فازهای پارس جنوبی نیز به تدریج در سال‎های آینده با افت فشار روبرو می شوند و نیازمند ساخت تاسیسات تقویت فشارخواهند بود، افزود: امیدواریم فاز 11به الگویی برای دیگر فازها تبدیل شود و بتوانیم فناوری ساخت سکوی فشارافزای گاز در دریا را در سالهای آینده به کشور منتقل کنیم.
به گفته وی، در آینده باید حدود 20 سکوی فشارافزای گاز برای دیگر فازهای پارس جنوبی تعریف، ساخت، نصب و راه اندازی شود و از این رو دقت و حساسیت کافی در ساخت نخستین سکو ضروری است.
برچسب ها: پارس جنوبی
ارسال نظرات
آخرین اخبار