۰۶ آبان ۱۴۰۴ - ۱۶:۱۴

چین بزرگ‌ترین کشتی باری تمام‌برقی جهان را به خدمت گرفت

ای‌یی‌چانگ، چین — بزرگ‌ترین کشتی باری تمام‌برقی جهان با نام «گژوبا» (Gezhouba) رسماً در شهر‌ ای‌یی‌چانگ، استان هوبِه‌ای، به ناوگان حمل‌ونقل داخلی چین پیوست و نقطه‌عطفی در توسعه کشتیرانی پاک و کم‌کربن در آبراه‌های داخلی این کشور رقم زد.
کد خبر: ۱۰۴۸۰۱

چین بزرگ‌ترین کشتی باری تمام‌برقی جهان را به خدمت گرفت

 

به گزارش مانا به نقل از مرین اینسایت؛ این کشتی جدید ۱۲۹.۹۸ متر طول، ۲۲ متر عرض و ۷.۷ متر عمق دارد و با آبخور ۶.۵ متر، قادر است حداکثر ۱۳،۷۴۰ تُن بار حمل کند. مأموریت اصلی گژوبا، حمل کالا‌های فله‌ای در امتداد رودخانه یانگ‌تسه (چانگ‌جیانگ)، یکی از پر‌ترددترین مسیر‌های آبی داخلی جهان است.

گژوبا مجهز به ۱۲ مجموعه باتری لیتیوم-یونی کانتینری با ظرفیت کل ۲۴هزار کیلووات‌ساعت است که امکان برد حرکتی تا ۵۰۰ کیلومتر را فراهم می‌کند. این باتری‌ها در مدت ۳۰ دقیقه قابل شارژ یا تعویض کامل هستند و بدین ترتیب عملیات حمل‌ونقل طولانی‌مدت بدون توقف طولانی را ممکن می‌سازند.

از منظر فناوری، این شناور از شبکه ارتباطی چندلایه شامل ۴G، ۵G، سامانه ناوبری بیدو (BeiDou) و ارتباطات ماهواره‌ای بهره می‌برد و قادر به هدایت از راه دور، پهلوگیری و جدا شدن خودکار از اسکله است — گامی مؤثر در جهت دیجیتالی‌سازی و خودکارسازی ناوبری دریایی چین.

به گفته مجریان پروژه، کشتی گژوبا در حوزه‌های پیشرانش نوین الکتریکی، کنترل ناوبری هوشمند و زیرساخت‌های پشتیبان دستاورد‌های فناورانه چشمگیری به همراه داشته است. از زمان آغاز به‌کار، این سیستم پیشران برقی توانسته است بیش از ۶۱۷.۵ تُن سوخت فسیلی را جایگزین کرده و حدود ۲،۰۵۲ تُن دی‌اکسیدکربن کمتر تولید کند — اقدامی قابل‌توجه در مسیر تحقق اهداف کشتیرانی سبز و کاهش آلایندگی در چین.

این شناور همچنین به‌عنوان پلتفرمی آزمایشی برای فناوری‌های نوین باتری‌های عظیم‌ظرفیت و سامانه‌های توان مستقیم (DC) عمل می‌کند و به گفته کارشناسان، می‌تواند روند برقی‌سازی کشتی‌های متوسط و بزرگ داخلی و ساحلی را شتاب بخشد.

به باور تحلیل‌گران صنعت، راه‌اندازی گژوبا نشانه‌ای روشن از حرکت چین به‌سوی کاهش کربن، دیجیتالی‌سازی و هوشمندسازی حمل‌ونقل دریایی است؛ مسیری که با اهداف ملی این کشور برای توسعه حمل‌ونقل پایدار تا سال ۲۰۳۰ همسو است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار