۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱

انجمن های دریایی باید حافظ منافع ملی باشند

انجمن مهندسی دریایی زمانی موفق خواهد بود که بتواند هم افزایی بین عناصر مختلف اعضای خود و محیط بیرونی در جهت منافع اعضاء و منافع ملی را فراهم کند.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۶۸۶۹۸
انجمن های دریایی باید حافظ منافع ملی باشند
رئیس جدید هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: انجمن مهندسی دریایی باید با استفاده از روشهای نوین، به شکل گیری خوشه های اقتصادی در حوزه دریایی کمک کند و مشارکت هایی را در تعامل با شرکتها و انجمن های مختلف در اقصی نقاط دنیا شکل دهد. این موضوع با هدف انتقال تکنولوژی، کمک به جذب پروژه و افزایش سهم بازار صنایع دریایی انجام می پذیرد. 
حسین فاضل همچنین تفاهم و تعامل با همه فعالان جامعه دریایی را خواست اولیه هیئت مدیره در دوره جدید دانست و گفت: همه کسانی که در حوزه های مرتبط با دریا و اقتصاد دریا کار می کنند جزو جامعه هدف انجمن در دوره جدید خواهند بود و امیدواریم با مشارکت فعال همه جامعه دریایی کشور بتوانیم رشد علمی و اقتصادی را در این صنعت راهبردی شاهد باشیم و انجمن بتواند کمک کند که این اتفاق مهم بیفتد.
وی با بیان این نکته که تعامل و تفاهم وجهه دیگری دارد که خارج از مرزهای کشور است اظهار کرد: در فضای پسا برجام تعاملات بین المللی و منطقه ای باید در دستور کار انجمن مهندسی دریایی قرار گیرد و انجمن مهندسی دریا باید با انجمن های علمی حوزه دریایی درسطح منطقه و بین الملل ارتباط برقرار کند تا ارتقای علمی جامعه دریایی و توسعه آموزش و پژوهش را موجب ‏شود.
رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران تصریح کرد: از الزامات توسعه دریایی کشور، گسترش تعاملات بین المللی در این حوزه است. اگر در برخی از حوزه‏ ها و رشته ها بتوان با نگاه معطوف به داخل کشور در مسیر توسعه گام برداشت، در حوزه دریایی این امر امکان پذیر نخواهد بود، امری که تاکنون در کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی اظهار امیدواری کرد: هیئت مدیره جدید انجمن مهندسی دریا بتواند این اتفاق را سامان دهد و کمک کند تعاملات منطقه ای و بین المللی اعضای انجمن گسترش یابد.
وی با بیان اینکه تاثیر گذاری انجمن ها درهم افزایی است افزود: انجمنی موفق خواهد بود که بتواند هم افزایی بین عناصر مختلف اعضای خود و محیط بیرونی در جهت منافع اعضاء و منافع ملی را فراهم کند و برای ساماندهی این اتفاق باید برنامه های بهبود، ارتقاء و جهش در حوزه های مختلف از جمله آموزشهای دریایی، پژوهش های دریایی و به ویژه موضوعات میان رشته ای مرتبط با دریا، خدمات و مدیریت کارخانجات و امثال آن را در دستور کار قرار دهد تا به واسطه ارتقاء اجزاء، پازل هم افزایی در بخش های مختلف دریایی شکل بگیرد.
رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی گفت: اگر انجمن با تعدادی از سازمان های دولتی که بخشی از کار حاکمیتی مربوط به دریا را اختیار خود دارند تعامل داشته و سخنی بگوید که پختگی علمی و فنی کافی داشته باشد، می تواند به دور از تقابل، تعامل مناسبی را شکل دهد.
وی گفت: البته در بعضی موارد انجمن ها به ناچار مجبورند وارد فضایی شوند که صدایشان شنیده شود و در تمام دنیا انجمن ها صدای جامعه خود هستند و باید صدای خود را به گوش کسانی که نمی شنوند برسانند، این اتفاق یک بحث مهم است ولی ما معتقدیم در فضای تعاملی کارکرد انجمن ها بهتر است و توسعه شتاب بیشتری پیدا می کند. 
فاضل در پاسخ به این سوال که همایش های سالانه انجمن را چگونه ارزیابی می کنید گفت: یکی از رویکردهای مهم برای افزایش تاثیر این همایش ها در توسعه دریایی کشور، این است که خواسته های مطروحه که خلاصه آن در قطعنامه همایش ها منعکس می شود، با انجام بررسی های علمی و فنی، مطالعه و بهینه کاوی بین المللی در موضوع مربوطه و نهایتاً ارائه پیشنهاد و راهکار مناسب طرح شوند. این موضوع می تواند به کمک بدنه علمی جامعه متفکرین کشور صورت پذیرد و با نگاه فرابخشی در همه رشته ها و نهاد های مختلف برای حل مسائل دریایی که چند وجهی هستند، پیشنهاد ارائه شود.
رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی تصریح کرد: پرداختن به موضوعات فنی در بخش علمی همایش ها از ضروریات است اما نکته مهم اینجاست که نمی توان در بخش علمی همایش صرفا به موضوعات فنی پرداخت و در قطعنامه ها، موضوعات کلان و استراتژیک کشوری را مطرح کرد، باید هزینه فایده هریک از این خواسته ها بصورت علمی بررسی شده باشند و درهم تنیدگی معنا داری بین خواسته‏ ها و مقالات علمی ارائه شده نیز وجود داشته باشد. 
وی همچنین در پاسخ به این سوال که حاشیه های بوجود آمده بعد از انتخابات اخیر انجمن را چگونه ارزیابی می کنید گفت: انجام برخی از رفتارهای غیر حرفه ای و عدم پذیرش آراء جامعه دریایی توسط برخی از افراد، موجب تضعیف انجمن مهندسی دریایی است.
وی ادامه این موضوعات را نهایتاً به ضرر همه جامعه دریایی دانست و اضافه کرد: به عنوان عضو کوچکی از جامعه دریایی از همه درخواست دارم که پایبند به اخلاق اسلامی و رفتار حرفه ای باشند. 
ارسال نظرات

نظرات کاربران

رضا حسنی Iran (Islamic Republic of) ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
0
0
ایشان خوب حرف می زنن ولی کو حرف تا عمل، زمانی که ایشان مدیر صندوق بودن چه کمکی به جامعه دریایی کردند. خیلی راحت میتوان عملکرد دکتر مظفری را با ایشان قیاس کرد. زمانی که دکتر مظفری امدن پروزه های زیادی به کمک صندوق در حال راه اندازی می باشند.
جاوید Iran (Islamic Republic of) ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹
0
0
فقط انجمن مهندسی دریایی است که به رانت و انحصار طلبی سازمان بنادر اعتراض می کنه ، معلومه که عده ای سعی دارن انجمن را به بیراهه ببرند.
محمودی Iran (Islamic Republic of) ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
0
0
شما اگر توان اجرایی داشتی که تو صندوق می ماندی
هالو دریایی Iran (Islamic Republic of) ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
0
0
آقای مهندس توجه داشته باشین آقای دکتر زراعتگر که مورد اعتماد جامعه دریایی هستند به عنوان بازرس انجمن بر موضوع انتخابات نظارت داشتند و اگر رفتار غیرحرفه ای و کم کاری انجام می شد ایشان حتما اعتراض می کردند.
آخرین اخبار