۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱

رفع تحریم؛ فرصتی تازه برای صادرات انبوه گاز مایع

لویدزلیست در گزارشی اعلام کرد: میدان گازی و نفتی پارس جنوبی در ایران ، 10 درصد از ذخایر کل گاز جهان و 60 درصد از ذخایر گاز کشور را در اختیار دارد.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۵۹۸۲۷
رفع تحریم؛ فرصتی تازه برای صادرات انبوه گاز مایع
به گزارش گروه بین الملل مانا، با لغو تحریم ها علیه ایران، مسیر برای یک تجارت جدید در صادرات گاز مایع طبیعی کشور هموارمی شود. ناگفته نماند، ایران پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به بزرگترین صادر کننده گاز مایع در جهان را دارد. 
در حالی که پروژه ساخت نیروگاه صادرات گاز مایع ساحلی در ایران به دلیل تحریم ها برای مدتی به حالت تعلیق درآمده بود، اما خوشبختانه در حال حاضر حدود 85 درصد این پروژه به تکمیل رسیده است. در ضمن بخش نهایی تکمیل این نیروگاه که شامل ساخت دستگاهای مایع کننده است توسط گروه مهندسی صنعتی آلمانی لیند در حال انجام است. 
نکته قابل توجه اینکه لغو تحریم ها دریچه جدیدی را به روی ناوگان جهانی حمل کننده های گاز مایع برای حمل کالاها باز می کند. 
به گفته یک مقام آگاه، در مراحل اولیه این پروژه، اظهارنظر درباره اینکه چه تعداد حمل کننده گاز مایع برای ارسال کالاها از ایران به کار گرفته می شوند کار دشواری بود.
این مقام مسئول افزود: این نیروگاه از پتانسیل لازم برای هماهنگ شدن با ظرفیت نیروگاه نیجریه نیز برخوردار است برطبق گزارش منتشرشده از سوی لودیزلیست، نیجریه که بزرگترین نیروگاه درحوزه آتلانتیک به شمار می آید در حدود 25 محموله را در هر ماه صادر می کند و ناگفته نماند قطر، بزرگترین صادرکننده آسیای میانه، در حدود 80 محموله را درهر ماه صادر می کند.
 قابل تامل است، صادرات گاز مایع ایرانی به بازار تا قبل از سال 2018 محتمل به نظر نمی رسد و پیش بینی می شود که این اتفاق در سال 2020 میلادی رخ بدهد.
بر طبق گزارشات منتشر شده از رسانه های بین المللی کشتیرانی مرسک دانمارک که از آن به عنوان غول صنعت حمل و نقل دریایی یاد می کنند حدود دو هفته قبل اعلام کرد: به دنبال لغو تحریم ها، مذاکراتی با ایران در جهت توسعه تولید گاز و نفت این کشور انجام داده است در سایه این مذاکرات ایران خواستار همکاری با گروه کشتیرانی مرسک در پروژه پارس جنوبی شد.
سازمان اطلاعات انرژی نیز اعلام کرد : طرف ایرانی از 60 درصد ذخایر گاز کشور و 10 درصد از کل جهان بهره مند است.
وی افزود: ایران پتانسیلی عظیمی برای صنعت کشتیرانی گاز مایع دارد، همانطور که دومین جایگاه بزرگترین ذخیره کننده گاز طبیعی را به خود اختصاص داده است.  
با این وجود، عدم تمرکز بر صادرات گاز به این معنی است که ایران کمتر از یک درصد در تجارت جهانی گاز سهیم است و فقط مقدار کمی را به ترکیه از طریق خط لوله صادر می کند. ضمنا خطوط لوله تهدیدی برای توسعه صادرات گاز مایع ایران از طریق دریا، محسوب می شوند.
 به این نکته نیز باید اشاره کرد: توسعه خط لوله پاکستان و ایران به شدت مورد توجه قرار گرفته است که در نهایت می تواند گاز مایع چین و هند را تأمین کند.با توجه به روابط سرد حاکم برهند و پاکستان به دلیل وجود یک دولت هندو در هند عبور خطوط لوله از طریق پاکستان، برای دولت هند خوش آیند نخواهد بود.
بر اساس  گزارش کارشناس لویدز، ایران در کنار نیروگاه ساحلی, می تواند دستگاه مایع کننده شناور را به عنوان وسیله ای برای صادر کردن گاز به بازارهای جهانی به کار گیرد.
این گزارش در ادامه می افزاید: گاز مایع  طبیعی شناور برای بعضی از میدان های گازی کوچکتر مثل جزیره کیش می تواند محسوس تر به نظر می رسد.
نکته مهم این است که مالک گاز مایع گولار علاقه مندی اش را به بهره بری از پتانسیل گاز مایع  شناور ایران ابراز کرده و می تواند نیاز ایران به  کشتی های حمل کننده های گاز مایع شناور را تامین کند.
مدیر ارشد اجرایی گولاردر این باره  اظهار داشت: ایران ظرفیت این را دارد که از تعداد کشتی برابر با آنچه ما داریم برخوردار باشد. ناگفته نماند که گولار با میزان بالایی از سفارشات در حال رو به رو شدن است به طوری که یک قرارداد خرید و فروش 8 ساله برای صادرات  گاز مایع از ناوگان گاز طبیعی مایع شناورگولار, برای Gazprom,Societe و Nationale des Hydrocarbures منعقد کرده است.
از این نکته نباید غافل ماند که گاز مایع ایران زمانی به بازار می آید که رشد تولید گاز مایع جهانی به طور جدی مشاهده شود.در شش ماه آینده تنها این انتظار می رود که حدود ده درصد تولید گاز مایع جهانی از استرالیا وارد بازار شود.
در آخر باید به این مطلب اشاره کرد: حجم تجارت جهانی اخیرا به 250 تن در سال رسیده است اما این انتظار می رود که در سال 2020 شاهد دو برابر شدن این میزان از حجم مبادلات تجاری باشیم و این امر با تولیدات  جدید از سوی کشورهای استرالیا، روسیه، کانادا، موزامبیک، تانزانیا و هم چنین ایران محقق خواهد شد.
برچسب ها: پارس جنوبی
ارسال نظرات
آخرین اخبار