۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶

تولید دو هزار قطعه مورد نیاز کشتی ها در داخل کشور/لزوم ایجاد اسکله های تدارکاتی در بنادر

دو هزار قطعه و تجهیزات مورد نیاز کشتی ها توسط متخصصان داخلی تولید می شود.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۸۱۹۰
تولید دو هزار قطعه مورد نیاز کشتی ها در داخل کشور/لزوم ایجاد اسکله های تدارکاتی در بنادر
مدیرعامل شرکت خیبر در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: در حال حاضر مسئولیت تدارکات ملزومات کشتی‌ها، رنگ و روغن، مواد شیمیایی و برخی از قطعات ساخت داخل بر عهده این شرکت است.علاوه بر این تأمین قطعات ماشین‌آلات سنگین هم کماکان ادامه دارد و قصد داریم پس از تحریم تأمین این قطعات را به شیوه دیگری ادامه دهیم به این منظور مذاکراتی با دو شرکت آلمانی و ایتالیایی در حال انجام است.
قاسم نبی پور خودکفایی و ساخت قطعات در داخل را از جمله موضوعات مهم شرکت خیبر ذکر کرد و یادآور شد: در این خصوص مذاکراتی با صاحبان صنعت در داخل و سازندگان انجام شده و تاکنون 2000 قلم قطعه در داخل شناسایی و ساخته شده است. در گذشته این قطعات از خارج تهیه می‌شد اما اکنون این قطعات در داخل ساخته می‌شود.
وی گفت: در صدد هستیم که نیاز کشتی‌ها مانند رنگ و روغن که از جمله ملزومات لجستیکی و استراتژیک ناوگان است و همچنین مواد شیمیایی و قطعات تخصصی مورد نیاز ناوگان را مطابق با استانداردهای بین‌المللی در داخل تولید کنیم.
90 درصد رنگ و روغن مورد نیاز کشتی ها از داخل تامین می شود
وی گفت: در حال حاضر با شرکت‌های تولید کننده روغن در داخل این همکاری در حال انجام است و موفق شده ایم در زمینه رنگ و روغن تقریباً 90 درصد از مایحتاج کشتی‌ها را از داخل تأمین کنیم.
وی مشارکت با شرکت های داخلی تولید کننده رنگ و روغن در منطقه سلخ را از برنامه های آینده عنوان کرد و اظهارداشت : سلخ یک منطقه استراتژیک در خلیج‌فارس است و می‌تواند برای کشتی‌های عبوری ناوگان بین‌المللی مؤثر باشد. ضمن اینکه استفاده از منطقه آزاد و دسترسی به آب‌های بین‌المللی از جمله امتیازات این منطقه است که امیدواریم به نتیجه برسد.
مدیرعامل شرکت خیبر با بیان این نکته که خیبر توانایی تدارک کشتی‌های غیر از ناوگان کشتیرانی را نیز داراست افزود : به دلیل اینکه در شرایط تحریم کشتی‌های خارجی کمتری به بنادر ایران تردد داشتند این کار انجام نشده است، اما اکنون که تردد کشتی‌های خارجی و عبوری افزایش پیدا کرده است تدارک این کشتی‌ها نیز جزو برنامه‌های شرکت خیبر است که با استقرار در منطقه سلخ فعالیت‌ها بهتر از گذشته انجام خواهد شد.
وی گفت: تدارک و پوشش شناورهای حوزه فراساحل از دیگر برنامه‌هاست و در این خصوص تحقیقاتی انجام شده و هدف این است که تدارک کشتی‌های فراساحلی داخلی فعال در عسلویه را انجام دهیم.
طرح‌ها و برنامه‌های دوران پساتحریم
وی در خصوص برنامه های دوران پساتحریم گفت: در این جهت با فعال شدن بازارهای بین‌المللی و ورود کشتی‌های خارجی اولویت‌های شرکت خیبر نیز تغییر خواهد کرد زیرا این شرکت از یک سو باید در گسترش عرصه خدمات‌دهی در کشورهای دیگر و از سوی دیگر در داخل نیز به منظور تدارک نیاز کشتی‌های خارجی فعال‌تر شود.
مدیرعامل شرکت خیبر افزود: با گسترش تردد ناوگان ملی به کشورهای مختلف، طرح‌ها و برنامه‌های این شرکت برای تدارک ملزومات مصرفی و قطعات کشتی‌ها اجرایی‌تر خواهد شد همچنین برای زمان فعال شدن دفاتر منطقه‌ای اروپا و سنگاپور و همچنین مناطقی که کشتی‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تردد خواهند کرد برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته و مسیر یکپارچه‌ای با هماهنگی مدیریت هلدینگ در دوران پساتحریم خواهیم داشت تا بتوانیم نیاز کشتی‌ها را با در نظر گرفتن استانداردهای بین‌المللی از طریق نمایندگی‌ها یا شرکت‌های فعال تدارکاتی، مرتفع کنیم.
نبی پور اظهار داشت: با توجه به برنامه پنج ساله کشتیرانی و اهداف و شاخص‌های تعریف شده در نظر داریم نسبت به ایجاد شرکت‌های مشترک تدارکاتی در کره‌جنوبی و کشورهایی که با پتانسیل کشتیرانی همسو هستند اقدامات لازم به عمل آوریم. مسلماً از همین مسیر نسبت به حضور گسترده کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های تجاری و مشترک افزوده می‌شود.
وی گفت: در صددیم در جهت دیپلماسی تجاری با اهداف چشم‌انداز کشور حداکثر بهره‌مندی را داشته باشیم تا منافع گروه کشتیرانی و سهام‌داران محقق شود.
وی خاطرنشان کرد: امروز مشکل در تولید قطعات نیست بلکه مشکل در قیمت قطعه تولید شده و رعایت استانداردهای مورد نیاز در صنایع دریایی است که با همکاری شورای عالی صنایع دریایی و تکمیل زنجیره تأمین می‌توان هماهنگی‌های حمایتی را برای تولیدکننده یا ارتقاء سطح فناوری و اطلاعاتی ایجاد کرد.
لزوم ایجاد اسکله های تدارکاتی در بنادر
نبی پور نبود اسکله های تدارکاتی را یکی از مشکلات در بنادر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر شناورهای تدارکاتی باید از طریق اسکله‌هایی تردد کنند که احتیاج به مجوزهای خاص دارد و دائمی نیست. این در حالی است که در همه جای دنیا مهم‌ترین نقطه بندر، اسکله تدارکاتی آن بندر است.
وی مشکل دیگررا شرایط ورود قطعات‌ترانزیتی به داخل عنوان کرد و گفت: متاسفانه ورود قطعات به داخل هنوز شکل قانونی پیدا نکرده است. گاهی انتقال قطعات از یک کشتی به کشتی دیگر به عنوان قاچاق مطرح می‌شود و مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند. گمرک و سازمان بنادر و دریانوردی باید قانونی را در خصوص قطعات‌ترانزیتی ایجاد کنند. در حال حاضر کار به صورت روزمره و سلیقه‌ای انجام می‌شود.
ارسال نظرات

نظرات کاربران

ناشناس Canada ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۲
0
0
مهندس نبى پور براى كشتيرانى زحمات بسيارى كشيدند به خصوص در زمان تحريم كشتيرانى را نجات دادند.
بسيار از زحمات آقاى نبى پور متشكريم. اگر در تمام مقام ها در ادارات به خصوص پستهاى مهم و حساس از افرادى خبره مثل جناب نبى پور استفاده مى كردند كارمان به اينجا نمى رسيد.
آخرین اخبار