۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵

اعلام زمان افتتاح کامل فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی

مجری طرح فاز 15 و 16 پارس جنوبی در نفت و گاز پارس جنوبی زمان افتتاح کامل فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی را اعلام کرد.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۵۵۷۱۵
اعلام زمان افتتاح کامل فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی
به گزارش مانا محمد رضا فروزش در یک نشست خبری در شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به افتتاح رسمی فاز 15 و 16 پارس جنوبی در شهریورماه، گفت: هم اکنون حدود 37 میلیون مترمکعب در روز از پالایشگاه این فاز گاز به خط لوله سراسری تزریق می شود که این گاز از 3 سکوی فازهای 15، 16 و 18 دریافت می شود. 
 ادامه داد: پیمانکار این فازها تعهد داده است پالایشگاه را در شهریورماه به شرکت بهره بردار تحویل دهد و بخش باقی مانده حفاری نیز تا آذرماه تکمیل خواهد شد. 
وی با اشاره عقد قرارداد توسعه این فاز پارس جنوبی با کنسرسیومی از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و شرکت تأسیسات دریایی، گفت: توسعه این دو فاز ظرف 104 ماه به پایان رسید، درحالی که باید ظرف 52 ماه تمام می شد و امیدواریم در شهریور ماه افتتاح پالایشگاه این فاز را به صورت کامل شاهد باشیم. 
وی با اشاره به تولید 36.3 میلیون مترمکعب گاز در پالایشگاه فاز 15 و 16، گفت: سکوی فاز 15 با پیشرفت 98 درصدی، سکوی فاز 16 با پیشرفت 98.2 درصدی، خط لوله با پیشرفت 98.53 درصد و حفاری با پیشرفت 93.3 درصد همراه بوده است که در مجموع پیشرفت کلی این پروژه در خشکی و دریا در مجموع 96.36 درصد بوده است. 
فروزش با بیان اینکه پیشرفت بخش خشکی به تنهایی 97.7 درصد بوده است، گفت: چهار واحد شیرین سازی، همچنین تثبیت میعانات و مخازن ذخیره وارد مدار شدند و واحد تفکیک گوگرد نیز هفته گذشته وارد مدار شد. 
وی ادامه داد: واحد تولید LPG ابتدای مردادماه آماده قرار گرفتن در مدار بود، اما به دلیل آماده نبودن مخازن پروپان و بوتان وارد سرویس نشد که طی 3 یا 4 هفته آینده حداقل دو مخزن وارد مدار می شود تا واحد LPG بتواند آغاز به کار کند. 
وی افزود: اولین واحد بخش تفکیک اتان نیز از امروز وارد سرویس شده و اتان استحصال شده را به سوی پتروشیمی ها ارسال خواهد کرد. 
مجری طرح فاز 15 و 16 پارس جنوبی در نفت و گاز پارس اضافه کرد: حجم سرمایه گذاری در این فاز تا به امروز 6 میلیارد دلار بوده است که سه میلیارد دلار در خشکی، 2 میلیارد دلار در بخش فراساحل و یک میلیارد دلار در بخش حفاری سرمایه گذاری شده است.
وی اظهار داشت: در زمان انعقاد قرارداد میزان سرمایه گذاری سه میلیارد دلار پیش بینی می شد که به شش میلیارد دلار افزایش یافت. 
وی با تأکید بر اینکه این طرح از بالاترین نرخ بازگشت سرمایه برخوردار است، گفت: متوسط روزانه حدود 19 تا 20 میلیون دلار عایدی تولیدات این فاز است که در طول یک سال 6 میلیارد دلار درآمد ارزی با احتساب میعانات، LPG، گاز طبیعی و اتان نصیب کشور می کند. 
وی تصریح کرد: مشکلات تأمین مالی پروژه، شرایط تحریم و وضعیت بین المللی بر طول کشیدن این پروژه تأثیرگذار بوده است. 
وی ادامه داد: در بخش خشکی از سال 92 تا کنون 250 میلیون دلار و در بخش دریا هم 150 میلیون دلار به این پروژه تزریق کردیم تا به بهره برداری برسد. 
فروزش توضیح داد: پیشرفت پروژه از 92 درصد در سال 92 به حدود 98 درصد در شرایط حاضر و امروز رسیده است. 
وی با اشاره به مهندسی و ساخت تأسیسات خشکی و فراساحل توسط پیمانکاران داخلی، گفت: راه اندازی پروژه هم توسط شرکت های ایرانی انجام می شود، چنانکه صف و ایزوایکو سکوها را ساخته اند و حمل و نصب آن توسط شرکت تأسیسات دریایی انجام شده است. 
فروزش با بیان اینکه در زمستان گذشته پالایشگاه فاز 15 و 16 توانست بخشی از گاز مورد نیاز کشور را تصفیه کند، گفت: تصمیم گرفتیم حفاری در مقطعی متوقف شود و سکوها را به سرعت نصب کنیم و رکوردمان این بود که ایرانی ها این فعالیت را خودشان انجام دادند و سکوها ظرف 4.5 تا 5 ماه نصب شد و به تولید رسید که رکورد بهتری از خارجی ها در پروژه های قبلی به حساب می آمد. 
وی اضافه کرد: در یک سال اخیر حدوداً 11 میلیارد مترمکعب گاز به خط سراسری تزریق کردیم و 6.7 میلیون بشکه میعانات گازی هم تا به امروز از این فاز برداشته شده است. 
فروزش تصریح کرد: پیمانکار متعهد شده است پالایشگاه را تا پایان شهریور ماه تحویل دهد و تا پایان آذرماه باقی مانده بخش حفاری هم به پایان می رسد. 
وی گفت: عملکرد پیمانکاران در پروژه های آینده لحاظ خواهد شد و پنالتی و جریمه نیز در متن قرارداد دیده شده و در صورت لزوم اعمال خواهد شد؛ چنانکه 5 درصد مبلغ قرارداد جریمه دیرکرد غیرموجه پیمانکاران محسوب می شود. 
وی با بیان اینکه صف و ایزوایکو در قالب قرارداد و به موقع منابع مالی را دریافت کرده اند، گفت: در فاز 15 و 16 خوشبختانه در منطقه مرزی قرار گرفتیم و در هر چاه بین 10 تا 15 درصد اضافه برداشت خواهیم داشت و پالایشگاه هم ظرفیت پالایش این میزان اضافه برداشت را خواهند داشت. 
وی اظهار داشت: بعد از بهره برداری 500 نفر در این پالایشگاه مشغول به کار خواهند شد و 420 هزار نفر ماه کار صرف احداث پالایشگاه شده است. 
مجری طرح فاز 15 و 16 پارس جنوبی در نفت و گاز پارس با اشاره به توسعه فازهای 15 و 16 و 13 و 22-24 توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء گفت: در این مدت از سال 92 تا به امروز قرارگاه تمام توان خود را به پای کار آورده و خواستن را به فعل تبدیل کرده و مجموعه مدیریت آنها و مدیریت کنسرسیوم همکاری کاملی با ما داشته اند. 
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر مقایسه پیشرفت فازهای 15 و 16 با 17 و 18 پارس جنوبی که همزمان توسعه آنها آغاز شده است، گفت: ما دو سکوی یک میلیارد فوت مکعبی در فاز 15 و 16 داشته ایم و آنها 4 سکوی 500 میلیون مترمکعبی داشته اند، اما مشکلات سکوها و شرکت صدرا در تأخیر نسبی فازهای 17 و 18 تأثیرگذار بوده اند. 
وی در پایان گفت: در مقایسه با پروژه های قبلی و حتی تجربه های خارجی تلاش کردیم حداکثر فعالیت مربوط به بخش فراساحل را در خشکی انجام دهیم تا هزینه و زمان کار در دریا کاهش بیابد و به همین دلیل توانستیم رکود 4.5 تا 5 ماه را در عملیات راه اندازی سکوها در دریا نسبت به زمانی که خارجی ها ثبت کرده بودند، به ثبت برسانیم.
برچسب ها: پارس جنوبی
ارسال نظرات
آخرین اخبار