۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳

جدال سوئز و پاناما بالا می گیرد

تغییر الگوی تجارت جهانی حاکی از پیشی گرفتن ترددها از کانال سوئز در مقایسه با کانال پاناما در تجارت آسیا – آمریکا است.
نویسنده: مهری عزیزی
کد خبر: ۵۵۷۱۴
جدال سوئز و پاناما بالا می گیردبه گزارش گروه بین الملل مانا، کانال سوئز در حال حاضر پذیرای کشتی های کانتینربر بیشتری در مسیر آسیا – آمریکا نسبت به کانال پاناما است که دلیل اصلی آن رواج کشتی های بزرگ تر و افزایش تقاضا بعلاوه تغییر در الگوی تجارت جهانی عنوان شده است.
پیشی گرفتن کانال سوئز از همتای پانامایی خود به قبل از افتتاح لاین جدید در کانال سوئز بر می گردد.
آمارهای توافقنامه  Transpacific Stabiilization Agreement) TSA) که 15 کشتیرانی اصلی را شامل می شود، از عبور 297 هزار و 456 TEU در سال جاری از کانال سوئز در مسیر آسیا به اروپا در سه ماهه دوم سال جاری خبر می دهد و این در حالی است که در کانال پاناما شاهد عبور 241 هزار و 371 TEU بودیم.
تفاوت TEU عبوری از این دو کانال در سال گذشته بیشتر نمایان است به طوریکه کانال سوئز 238 هزار و 941 TEU و کانال پاناما 226 هزار و 516 TEU را در مدت مشابه از خود عبور داد. 
با بزرگ تر شدن کشتی ها شاهد عبور کشتی های کوچک تر از کانال پاناما و کشتی های بزرگ تر از همتای مصری خود بودیم.
آمارهای منتشر شده از توافقنامه TSA نشان می دهد در یک هفته معمولی در سه ماهه دوم سال جاری میزان 23 هزار TEU از سوئز به سمت آمریکا روانه شدند و این در حالیست که این میزان برای کانال پاناما 19 هزار TEU بود.
این گزارش در ادامه افزود: در ابتدای سه ماهه دوم سال 2014، 16 هزار و 500 TEU از کانال سوئز عبور کردند و کانال پاناما پذیرای 18 هزار TEU عبوری از این کانال بود.
 
 
 
در هفته انتهایی ماه ژوئن بطور مثال TSA از ورود 81 هزار TEU به بنادر غربی آمریکا و 43 هزار TEU به بنادر شرقی خبر داد. این در حالیست که در سال 2014 شاهد عبور 82 و 39 هزار TEU از بنادر غربی و شرق آمریکا بودیم و این روند افزایش به عقیده کارشناسان ادامه خواهد داشت.
از سوی دیگر کانال سوئز با افتتاح لاین جدید پذیرای میزان بیشتری از کشتی های ورودی به بنادر آمریکا خواهد بود که پاسخگوی مناسبتری برای افزایش حجم پیش بینی شده محسوب می شود.
بنادر غربی آمریکا در حال حاضر سهم بیشتری از واردات کالا به این کشور را نسبت به بنادر شرقی بر عهده دارند اما به عقیده کارشناسان این روند در حال تغییر است.
 اگر چه دروازه جدید کانال پاناما در سال آینده اجازه ورود کشتی های بزرگ تر را خواهد داد اما در حال حاضر عمق پایین این کانال محدودیت های فراوانی برای کشتی ها بوجود آورده است.
در طولانی مدت بنادر شرقی آمریکا با تجهیزات جدید قادر به پذیرایی از کشتی های بزرگ تر خواهند بود.
براساس این گزارش، در حال حاضر این بنادر قادر به پذیرفتن کشتی های 18 هزار TEU که در خط آسیا – اروپا فعالیت دارند نخواهند بود. این کشتی ها قادر به عبور از کانال سوئز هستند اما از سوی دیگر تا ظرفیت 14 هزار TEU از دروازه های پاناما قادر به عبور خواهند بود.
موسسه SeaIntel  تخمین می زند در سه ماهه دوم سال جاری میزان 450 هزار TEU از سواحل غربی آمریکا به سواحل شرقی این کشور تغییر مسیر دادند و به اعتقاد تحلیلگران این موسسه در آینده شاهد جذب کالای بیشتر در سواحل شرقی نسبت به سواحل غربی آمریکا خواهیم بود.
به هرحال موسسه Drewry همانطور که قبلا به آن اشاره شد در گزارش خود پیش بینی ها در خصوص کانال جدید سوئز را بیش از حد خوش بینانه دانست و عنوان کرد: گسترش کانال سوئز زمان عبور از کانال را کاهش خواهد داد که نقش بسزایی برای کانتینربرهای غول پیکر با هزینه اجرایی بالا ایفا می کند. این کانال همچنین تسهیلات و زیرساخت هایی را برای پذیرایی از کشتی های خیلی بزرگ فراهم کرده است. با این حال با توجه به کاهش روند صعودی اقتصاد جهانی که به دلیل کاهش صادرات چین بوقوع پیوست و با توجه به برنامه های این کشور در خصوص انرژی مقامات کانال سوئز نباید منتظر افزایش ناگهانی تردد کشتی ها از این کانال باشند چرا که این تغییر در یک بازه طولانی مدت اتفاق خواهد افتاد.
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار