به گزارش گروه بین الملل مانا، کرایه کیپ سایزها در سراسر دنیا با افزایش روبرو شد و دلیل آن سرازیر شدن محصولات معدنی از برزیل و استرالیا در جریان رقابت بر سر قیمت سنگ آهن عنوان شده است.
همچنین، بسیاری از فعالان این عرصه از حمل و نقل به رونق کوتاه مدت کرایه ها بر اثر تلاش چین در بارگیری دوباره انبارهای این کشور امید داشتند که به تحقق پیوست و از اواسط تا اواخر ماه اوت ادامه خواهد داشت.
یک دلال کشتی هنگ کنگی اظهار داشت: کرایه های رضایت بخش دست کم تا آخرهفته جاری ادامه خواهند داشت و امکان کاهش جزئی آنها در هفته های آتی وجود دارد.
براساس شاخص بالتیک، نرخ ها در C3 برزیل – چین به 16.26دلار به ازای هر تن رسید که افزایش را نسبت به نرخ 15.01 دلار در هفته گذشته نشان می دهد.
نرخ سرویس بولیوار (ونزوئلا) – روتردام از 8.33 دلار به ازای هر تن در هفته گذشته به 9.80 دلار در هفته جاری رسید.
نرخ ها در سرویس آفریقای جنوبی – چین نیز از 9.49 دلار به ازای هر تن به 10.88 دلار رسید.
بطور کلی نرخ کرایه ها در چهار خط اصلی حمل و نقل فله به بالاترین میزان خود از دسامبر سال 2014 رسید.
شاخص بالتیک برای کیپ سایزها نیز به دو هزار 308 واحد رسید که در هشت ماه گذشته بی سابقه بوده است. لازم به ذکر است این میزان در هفته گذشته یک هزار و 935 واحد بود.
موسسه کلارکسون در پیش بینی خود صعود کرایه کیپ سایزها را تا روزانه 20 هزار و 71 دلار اعلام کرد.
موسسه کلارکسون همچنین از افزایش تقاضا توسط شرکت های معدنی در غرب استرالیا و با توجه به پیش بینی بدی آب و هوا در هفته های آینده، خبر داد.
براساس این گزارش، از ماه ژوئن شاهد صعود آهسته کرایه ها در بخش Spot بوده ایم.
هفته گذشته دارندگان فله بر Lowlands Prosperity از اجاره روزی 16 هزار دلار برای پنج تا هشت ماه آینده خبر دادند.
فله بر Corona ساخت شرکت هیوندایی و ساخت سال 2011 نیز در اواخر ماه ژولای به قیمت 33.6 میلیون دلار فروخته شد. این میزان نسبت به فروش کشتی Geosand Max ساخت کشتی سازی Waigaoqiao شانگهای و ساخت سال 2011 با قیمت 27.5 میلیون دلار در ماه ژوئن افزایش را نشان می دهد.
این گزارش در پایان افزود: این افزایش در کوتاه مدت و با ادامه تقاضا از سوی چین بر قوت خود باقی خواهد ماند.
تقاضای چین برای سنگ آهن و استیل با توجه به میزان پایین آنها در انبارهای چین بالا خواهد رفت.
در همین راستا کشورهای برزیل و استرالیا از جمله بزرگ ترین صادرکنندگان این دو محموله در شش ماهه دوم سال به چین هستند.
به هرحال برخلاف دو برابر شدن کرایه ها نسبت به ماه گذشته، کارشناسان افزایش بیشتری را برای کرایه ها پیش بینی نمی کنند. در واقع این افزایش کرایه ها در بازار ماندگار نخواهد بود.