
به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از خبرگزاری بلومبرگ دریایی؛ این افزایش نشاندهنده رشد اعتماد بهنفس اپراتورهای چینی به مسیر فصلی قطب شمال است؛ مسیری که فاصله میان شمال چین و اروپا را در مقایسه با مسیرهای سنتی از طریق کانال سوئز بهطور محسوسی کوتاه میکند.
بر اساس این گزارش، شرکتهای کشتیرانی NewNew Shipping Line و Sea Legend پیشتر برنامههایی را برای گسترش بیشتر حرکت کشتیهای کانتینری در مسیر قطب شمال طی سال ۲۰۲۶ اعلام کردهاند. هدف این برنامهها افزایش تعداد سفرهای دریایی و بهبود قابلیت اطمینان برنامهها در طول فصل محدود ناوبری تابستانی است.
این پروژه در ۱۶ ژوئیه ۲۰۲۵ با حرکت کشتی NewNew Polar Bear از شانگهای به بندر آرخانگلسک روسیه آغاز شد و در ۳۰ اکتبر با عبور کشتی Xin Xin Tian 2 از شانگهای به کالینینگراد به پایان رسید. با این حال، به دلیل تشکیل زودهنگام یخ دریا در بخشهای شرقی مسیر، پنجره حملونقل حدود سه هفته کوتاهتر از سال گذشته بود.
اپراتور کشتیهای یخشکن هستهای روسیه، Rosatomflot، اعلام کرد رشد ترافیک کانتینری در سال ۲۰۲۵ به رقمی بیسابقه در مسیر دریای شمال تبدیل شده است. بر همین اساس، حجم محمولههای کانتینری در این مسیر به حدود ۴۰۰ هزار تن رسید که در مقایسه با سال ۲۰۲۴، افزایش ۲.۶ برابری را نشان میدهد.
یکی از پرسروصداترین سفرهای این فصل توسط کشتی کانتینری Istanbul Bridge انجام شد که نخستین اتصال مستقیم کانتینری بین چین و بریتانیا را از طریق مسیر دریای شمال تکمیل کرد. این کشتی مسیر مذکور را در مدت زمان رکورددار ۲۰ روز و با حفظ سرعت متوسط ۱۶.۷ گره دریایی در امتداد کریدور قطب شمال طی کرد که نشاندهنده پتانسیل صرفهجویی زمانی این مسیر در شرایط مساعد یخ و آبوهوا است.
در ادامه این گزارش آمده است که حملونقل کانتینری در مسیر دریای شمال مدتهاست مورد بحث قرار گرفته، اما توسعه آن روندی کند داشته است.
شرکت کشتیرانی مرسک در سال ۲۰۱۸ یک سفر آزمایشی یکباره با کشتی Venta Maersk انجام داد و امکانسنجی تجاری و عملیاتی ترانزیت کانتینری از مسیر قطب شمال را مورد آزمایش قرار داد. با وجود موفقیت این سفر، مرسک و اکثر خطوط بزرگ کانتینری غربی بارها اعلام کردهاند که برنامهای برای ارائه خدمات منظم کانتینری از طریق NSR ندارند و دلایلی همچون نگرانیهای زیستمحیطی، محدودیتهای زیرساختی، چالشهای بیمهای و اقتصاد نامطمئن را مطرح کردهاند.
بر اساس این گزارش، ترافیک کانتینری در این مسیر عمدتاً توسط منافع روسیه و چین هدایت میشود و از سوی ناوگان رو به گسترش یخشکنهای هستهای روسیه و توسعه زیرساختهای قطب شمال با حمایت دولتها پشتیبانی میشود.
همچنین ترافیک کلی در مسیر دریای شمال در سال ۲۰۲۵ به رکوردهای جدیدی دست یافت. مقامات از ثبت ۱۰۳ سفر ترانزیتی حامل حدود ۳.۲ میلیون تن بار خبر دادند که بخش عمده آن شامل نفت خام، گاز طبیعی مایع و کالاهای فله بوده است.