۱۹ آبان ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۶

نرخ حمل کانتینر بالاترین جهش هفتگی را تجربه کرد

میانگین نرخ‌های لحظه‌ای در تمام خطوط اصلی حمل‌ونقل کانتینری از خاور دور به آمریکا و اروپا در هفته منتهی به هفتم نوامبر به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافت و خط آتلانتیک نیز به‌تدریج روند صعودی خود را آغاز کرده است. در همین حال، بالاترین جهش هفتگی در میانگین نرخ‌های لحظه‌ای در مسیر خاور دور به سواحل غربی ایالات متحده با افزایش ۲۸.۲ درصدی نسبت به ۳۰ اکتبر به ثبت رسید.
کد خبر: ۱۰۴۹۷۷

نرخ حمل کانتینر بالاترین جهش هفتگی را تجربه کرد

 

به گزارش گروه بین‌المللی مانا به نقل از پورت‌نیوز؛ مؤسسه Xeneta با انتشار گزارش هفتگی بازار کانتینری اقیانوسی، داده‌های ظرفیت ارائه‌شده در پنج مسیر اصلی حمل‌ونقل دریایی به همراه میانگین نرخ‌های لحظه‌ای و تغییرات صعودی و نزولی ظرفیت پیشنهادی از سوی شرکت‌های کشتیرانی در این خطوط را مورد بررسی قرار داده است.
بر این اساس، بزرگ‌ترین افزایش ظرفیت در خط اصلی حمل‌ونقل اقیانوس اطلس با رشد ۱۹.۸ درصدی مشاهده شد که کاهش ظرفیت نیمه دوم اکتبر را معکوس کرده است. در مقابل، بزرگ‌ترین کاهش ظرفیت پیشنهادی مربوط به مسیر خاور دور به شمال اروپا بوده که با کاهش ۵.۸ درصدی همراه بوده است.
روندهای متفاوت در حمل کالا نشان می‌دهد که ظرفیت پیشنهادی در معاملات به مقصد ایالات متحده از خاور دور در خط اقیانوس آرام به سواحل غربی آمریکا ۴.۱ درصد افزایش و در مسیر سواحل شرقی ۰.۷ درصد کاهش یافته است.
در مسیر خاور دور به مدیترانه نیز نرخ‌ها با افزایش ۲۴.۴ درصدی به بالاترین سطح دو ماه گذشته رسیده و رقم ۲۸۹۹ دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی (TEU) را ثبت کرده است.
اختلاف نرخ‌های لحظه‌ای بین مسیرهای خاور دور به ساحل غربی و شرقی ایالات متحده نیز به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته و در تاریخ ۶ نوامبر به پایین‌ترین سطح خود در یک سال گذشته یعنی ۷۳۶ دلار به ازای هر کانتینر FEU رسیده است.
کاهش این اختلاف ناشی از اجرای موفق افزایش نرخ عمومی (GRI) از ابتدای نوامبر توسط خطوط کشتیرانی است؛ اقدامی که با افزایش ۶۲۶ دلاری برای هر کانتینر ۴۰ فوتی در ساحل غربی و افزایش ۵۰۰ دلاری در ساحل شرقی همراه بوده است. دلیل این موضوع، قرار داشتن ساحل غربی آمریکا در معرض مستقیم‌تر تحولات ژئوپلیتیکی میان ایالات متحده و چین است.
پیتر سند، تحلیلگر ارشد مؤسسه Xeneta در این باره می‌گوید:«اگر می‌خواهید پویایی فعلی حمل‌ونقل کانتینری اقیانوسی را درک کنید، کافی است به رابطه میان ظرفیت پیشنهادی و نرخ حمل در مسیرهای اصلی حمل‌ونقل دریایی نگاه کنید. ظرفیت پیشنهادی نسبت به یک ماه گذشته، با وجود افزایش محدود در برخی مسیرها طی هفته اخیر، در مجموع در تمام خطوط اصلی کاهش یافته است. واضح است که شرکت‌های کشتیرانی در مقطع زمانی حساسی از سال، پیش از آغاز مناقصه‌های قراردادی ۲۰۲۶، ظرفیت خود را با دقت مدیریت می‌کنند. همین امر موجب شد میانگین نرخ‌های لحظه‌ای پس از افزایش قبلی در اواسط اکتبر، بار دیگر از ابتدای نوامبر رشد کند.»
به گفته‌ی وی، «افزایش مشابه نرخ‌های لحظه‌ای در اول نوامبر ۲۰۲۴ و اول نوامبر ۲۰۲۳ تصادفی نیست. شرکت‌های کشتیرانی در این زمان حیاتی از سال همواره بهترین عملکرد خود را ارائه می‌دهند. با این حال، باوجود مدیریت هوشمندانه ظرفیت، همچنان با مشکل تقاضای پایین دست‌وپنجه نرم می‌کنند.»
او تأکید کرد: «اختلاف میانگین نرخ‌های لحظه‌ای میان خطوط کشتیرانی به مقصد ایالات متحده به پایین‌ترین سطح خود در یک سال اخیر رسیده است؛ امری که ناشی از افزایش بیشتر تقاضا در ساحل غربی نسبت به ساحل شرقی است. آتش‌بس میان آمریکا و چین عامل کلیدی این روند محسوب می‌شود، چراکه تجارت در ساحل غربی آمریکا از نظر تاریخی نسبت به تحولات ژئوپلیتیک میان دو کشور حساس‌تر است. این موضوع همچنین توضیح می‌دهد که چرا شرکت‌های کشتیرانی در هفته گذشته ظرفیت پیشنهادی خود را در این مسیر اندکی افزایش داده‌اند.»

ارسال نظرات
آخرین اخبار