
به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از بیمکو؛ بهدلیل افزایش سن ناوگان و پایان یک دوره رکود بازار، موج جدیدی از بازیافت در راه است. بسیاری از کشتیهای قدیمیتر بیش از حد انتظار در خدمت باقی ماندهاند و بازار بزرگی برای بازیافت آنها شکل گرفته است.
بر اساس این گزارش، سهم کشتیهای ۲۰ ساله یا بیشتر از ۱۶ درصد در ابتدای سال ۲۰۲۰ به ۲۴ درصد در زمان حاضر رسیده است. این کشتیها طی سالهای اخیر برای پر کردن شکافهای ظرفیت مورد استفاده قرار گرفته و احتمالاً بخش عمدهای از موج آینده بازیافت را تشکیل خواهند داد.
دادهها نشان میدهد که سهم کشتیهای قدیمیتر در ناوگان جهانی از اوایل دهه ۱۹۷۰ تاکنون به این اندازه بالا نبوده است. افزون بر این، حجم بسیار بالای سفارشات فعلی کشتیهای جدید، تهدید کاهش تقاضا در صورت بازگشت مسیرها به کانال سوئز و همچنین الزامات نظارتی برای بهبود کارایی ناوگان میتوانند منجر به افزایش سریعتر نرخ ارسال کشتیها به یاردهای بازیافت شوند.
نیلز راسموسن، تحلیلگر ارشد کشتیرانی بیمکو، میگوید: «با استفاده از الگوی متوسط بازیافت در سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ تخمین میزنیم که حداقل میزان معطلی فعلی مربوط به ۵۰۰ کشتی با ظرفیت ۱.۸ میلیون TEU است. اگر از دادههای بازیافت اولیه کشتیها در شرایط ضعیفتر بازار در دهه ۲۰۱۰ استفاده کنیم، تخمین حداکثر میزان بازیافت میتواند حتی چشمگیرتر باشد.»
بر اساس تخمین بیمکو، این رقم ممکن است به ۸۵۰ کشتی با ظرفیت ۳.۱ میلیون TEU برسد. در سال جاری تنها ۱۰ کشتی کانتینری بازیافت شدهاند؛ آماری که ادامهدهنده الگوی فعالیت پایین بازیافت از سال ۲۰۲۱ تاکنون است، زیرا بسیاری از کشتیها فراتر از سن معمول بازیافت خود همچنان فعال ماندهاند.
در ادامه این گزارش آمده است که چرخه عمر متوسط برای هر بخش از اندازه ناوگان محاسبه و با ناوگان فعلی مقایسه شده است. بهعنوان نمونه، در دوره ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹، ۲۰ درصد از کشتیها پیش از ۲۰ سالگی و ۵۳ درصد پیش از ۲۵ سالگی بازیافت شدهاند.
راسموسن در ادامه تصریح میکند: «تخمین دقیق بازیافت آینده بسیار دشوار است؛ اما تحلیلها نشان میدهد ۶ تا ۱۰ درصد از کل کشتیهای تجاری فعلی ـ معادل ۳۳ تا ۵۵ درصد از کشتیهای بالای ۲۰ سال ـ از ظرفیت فعال خود خارج شدهاند.»
او در پایان خاطرنشان میکند که میزان سفارش تخمینی برای همه بخشهای کشتیرانی بیش از میانگین معمول است، اما این موضوع بهویژه در مورد کشتیهای کوچک با ظرفیت کمتر از ۸۰۰۰ TEU صادق است. این روند حاکی از آن است که رشد ناوگان در سالهای آینده با کشتیهای بزرگتر هدایت خواهد شد؛ امری که میتواند منجر به ورود این کشتیهای عظیم به مسیرهایی شود که اکنون در اختیار کشتیهای کوچکتر قرار دارند.