۲۳ مهر ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۸

حمل‌ونقل دریایی جبهه جدید جنگ تجاری آمریکا و چین

تنش‌های تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان، ایالات متحده و چین، وارد مرحله جدید و حساسی شده و حوزه حمل‌ونقل دریایی و کشتیرانی اقیانوسی را به جبهه اصلی تقابل تبدیل کرده است. در پی اقدامات متقابل دو کشور، اعمال تعرفه‌ها و عوارض اضافی بندری بر کشتی‌های مرتبط با طرف مقابل از روز گذشته (۱۴ اکتبر) آغاز شد.
کد خبر: ۱۰۴۶۲۳

 

حمل‌ونقل دریایی جبهه جدید جنگ تجاری آمریکا و چین

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از safety4sea؛ چین رسماً اعلام کرد که دریافت "هزینه‌های ویژه" را بر کشتی‌های نفتکش و کانتینری که تحت مالکیت، مدیریت یا ساخت آمریکا بوده و با پرچم این کشور تردد می‌کنند، آغاز کرده است. این اقدام تلافی‌جویانه در واکنش به طرح آمریکا برای اخذ عوارض اضافی از کشتی‌های مرتبط با چین صورت گرفته و طبق اعلام پکن، کشتی‌های ساخت چین از این عوارض معاف خواهند بود.

هزینه‌های اضافی اعمال شده توسط چین، در اولین بندر ورودی در هر سفر یا برای پنج سفر اول در طول یک سال (پس از چرخه صورتحساب سالانه‌ای که از ۱۷ آوریل آغاز می‌شود) دریافت خواهد شد. البته تلویزیون دولتی چین خبر داد که کشتی‌های خالی که صرفاً برای تعمیرات وارد یارد‌های کشتی‌سازی چین می‌شوند، از این مفاد مستثنی هستند.

اهداف واشنگتن و واکنش پکن

دولت آمریکا اعلام کرده است که هدف از وضع این هزینه‌ها، کاهش تسلط چین بر صنعت دریانوردی جهانی و تقویت صنعت کشتی‌سازی داخلی آمریکا است. تحلیلگران آمریکایی معتقدند استفاده چین از سیاست‌ها و شیوه‌های «نادرست» برای تسلط بر بخش‌های لجستیک و کشتی‌سازی جهانی، مسیر را برای وضع این مجازات‌ها هموار کرده است.

در همین راستا، پکن نیز اقدام به اعمال تحریم‌هایی علیه پنج شرکت تابعه مرتبط با آمریکا در شرکت کشتی‌سازی هانوا کره جنوبی کرده است. چین مدعی است این شرکت‌ها به تحقیقات آمریکا از شیوه‌های تجاری این کشور کمک کرده‌اند.

پیش‌بینی تأثیرات جهانی و اقتصادی

کارشناسان بخش حمل‌ونقل دریایی نسبت به عواقب این تقارن تلافی‌جویانه هشدار می‌دهند. یکی از مسئولان شرکت کارگزاری کشتی Xclusiv در آتن اظهار داشت که این وضعیت، هر دو اقتصاد را درگیر مالیات دریایی کرده که خطر تحریف جریان‌های جهانی حمل‌ونقل را در پی دارد.

عمر نوکتا، تحلیلگر موسسه Jefferies، برآورد کرد که ۱۳ درصد از نفتکش‌های نفت خام و ۱۱ درصد از کشتی‌های کانتینری در ناوگان جهانی تحت تأثیر این شرایط قرار خواهند گرفت. همچنین، مؤسسه Clarksons گزارش داد که ۱۵ درصد از ظرفیت جهانی نفتکش‌ها تحت تأثیر هزینه‌های جدید بندری قرار می‌گیرند.

با وجود این ارقام، یک شرکت مشاوره‌ای در شانگهای معتقد است که این هزینه‌ها ممکن است زیان‌آور فاجعه‌باری برای صنعت نداشته باشند، اما تأکید کرد که هرگونه افزایش هزینه احتمالاً به طور مستقیم در قیمت‌های نهایی کالا‌ها منعکس خواهد شد.

نگرانی‌ها و معافیت‌های موقت

تحلیلگران انتظار دارند شرکت کشتیرانی کانتینری کاسکو (COSCO) چین بیشترین آسیب را از قوانین جدید ببیند و نیمی از هزینه ۳.۲ میلیارد دلاری مورد انتظار این بخش تا سال ۲۰۲۶ را متحمل شود.

در واکنش به این شرایط، آمریکا برای اجاره‌کنندگان بلندمدت کشتی‌های تحت مدیریت چین که حامل اِتان و LPG آمریکایی هستند، معافیتی موقت در نظر گرفته و دریافت هزینه‌های بندری آنها را تا ۱۰ دسامبر به تعویق انداخته است. با این حال، سامانتا هارتکه، تحلیلگر شرکت Vortexa، اعلام کرد که حداقل ۴۵ کشتی VLGC (حامل ۱۱ درصد از کل ناوگان LPG) همچنان مشمول پرداخت هزینه‌های بندری چین خواهند بود.

تهدید به تعرفه‌های ۱۰۰ درصدی و گشودن در‌های مذاکره

جنگ تعرفه‌ای میان دو کشور به حوزه انرژی و مواد معدنی نیز کشیده شده است. ترامپ تهدید کرده است که از اول نوامبر، تعرفه‌های ۱۰۰ درصدی اضافی بر کالا‌های چینی وضع خواهد کرد و کنترل‌های صادراتی جدیدی را بر نرم‌افزار‌های حیاتی و عناصر نایاب معدنی اعمال می‌کند.

سخنگوی وزارت بازرگانی چین در واکنش به تهدید اعمال تعرفه ۱۰۰ درصدی، موضع پکن را ثابت دانست و گفت: «اگر بخواهند بجنگند، ما تا انتها همراهی خواهیم کرد. اما اگر بخواهند گفت‌و‌گو کنند، در‌های مذاکره همیشه به روی آنها باز است.»

در پایان این گزارش آمده است، در پی اعلام دریافت عوارض از کشتی‌ها، سهام شرکت کاسکو در فهرست بورس شانگهای در معاملات اولیه با رشد بیش از ۲ درصدی مواجه شد. این شرکت برای محافظت از منافع سهامداران و حفظ ارزش شرکت، طرحی برای بازخرید سهام خود به ارزش ۱.۵ میلیارد یوان (حدود ۲۱۰.۳ میلیون دلار) را در سه ماه آینده تصویب کرده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار