به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از مؤسسه آلفا لاینر؛ خط کشتیرانی X-Press Feeders که دفتر مرکزی آن در سنگاپور قرار دارد و رتبه سیزدهم را در میان ۱۰۰ شرکت برتر آلفا لاینر داراست، از سپتامبر ۲۰۲۴ تاکنون ناوگان عملیاتی خود را ۱۳ درصد معادل ۲۲۵۰۰ TEU افزایش داده است. عملکرد عملیاتی این شرکت نیز در همین دوره با رشد ۸ درصدی همراه بوده است.
افزایش تکیه بر اپراتورهای فیدری در بحران دریای سرخ
در مقابل، خط کشتیرانی Unifeeder بهعنوان رقیب اصلی X-Press Feeders و دارنده رتبه پانزدهم در میان خطوط برتر، توسعه کمتری را تجربه کرده و ۱۲۵۰۰ TEU به ظرفیت عملیاتی خود افزوده است؛ هرچند نرخ رشد آن ۹ درصد گزارش شده است.
افزایش حمل کالا عمدتاً ناشی از بحران دریای سرخ بوده است؛ بحرانی که موجب شد اپراتورهای خطوط اصلی از عبور از کانال سوئز اجتناب کنند و بیش از پیش به خدمات فیدری متکی شوند.
رونق آمریکای لاتین موتور رشد X-Press Feeders
افزایش ظرفیت فیدری X-Press Feeders عمدتاً حاصل رونق تجارت در آمریکای لاتین، خاورمیانه و شبه قاره هند است. در آمریکای لاتین، این شرکت در سپتامبر ۲۰۲۵ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۳ درصد رشد معادل ۹۲۰۰ TEU را ثبت کرده است. همچنین در خاورمیانه، فعالیت شرکت با ۸ درصد رشد و افزایش ۸۷۰۰ TEU همراه بوده است.
آمریکای لاتین اکنون به عنوان منطقه کلیدی توسعه X-Press Feeders شناخته میشود. ظرفیت عملیاتی این شرکت در منطقه نسبت به سال گذشته ۵۳ درصد (حدود ۹۲۵۰ TEU) افزایش یافته و با راهاندازی پنج حلقه جدید منطقهای که عمدتاً به آمریکای مرکزی خدمات ارائه میدهند، محقق شده است.
تمرکز Unifeeder بر بازار اروپا
بزرگترین بخش ظرفیت Unifeeder یعنی ۱۲۵۰۰ TEU مربوط به تجارت دروناروپا است که شاهد افزایش خالص ۱۱۰۰۰ TEU بوده است. این گسترش عمدتاً توسط شرکت وابسته آن، Unimed Feeder Services (UFS) در دریای مدیترانه انجام شده که با افزودن ۱۰ فروند کشتی جدید، ۹۷۰۰ TEU ظرفیت تازه به ناوگان خود اضافه کرده است.
برتری پنجبرابری X-Press در آمریکای لاتین
اگرچه Unifeeder حضور خود را در آمریکای لاتین ۶۱ درصد معادل ۲۰۰۰ TEU افزایش داده و ظرفیت خود را به ۵۴۰۰ TEU با چهار کشتی رسانده است، اما همچنان در مقایسه با X-Press Feeders که ۲۶۸۰۰ TEU ظرفیت با ۱۹ کشتی در این منطقه دارد، پنج برابر کوچکتر محسوب میشود.