به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از مؤسسه Sea-Intelligence؛ رشد مورد انتظار تقاضای کانتینری تحت تأثیر چهار عامل اصلی قرار گرفته است: کاهش بهرهوری کشتیها، ازدحام بندر، بحران دریای سرخ و اوراقسازی کشتیها.
در این راستا، بازار از کسری ظرفیت اخیر به سمت ظرفیت اضافی قابل توجهی در حال حرکت است و انتظار میرود در سال ۲۰۲۷ به سطحی برسد که با رقابت شدید قیمت در سال ۲۰۱۶ قابل مقایسه باشد.
این چشمانداز بر این فرض بنا شده است که بحران دریای سرخ تا اواسط سال ۲۰۲۶ حل و فصل میشود و در نتیجه ظرفیت قابل توجهی به بازار باز خواهد گشت.
البته ابهامات قابل توجهی نیز در این پیشبینی وجود دارد. این تحلیل بر افزایش قابل توجه اوراقسازی کشتیها از سال ۲۰۲۶ متکی است؛ به طوری که انتظار میرود ۱۳ درصد از ناوگان جهانی با عمر ۲۰ سال یا بیشتر از رده خارج شوند.
همچنین، زمانبندی حل بحران دریای سرخ بسیار حیاتی است؛ زیرا تداوم اختلالات میتواند همچنان ظرفیت را جذب کرده و مازاد عرضه را کاهش دهد.
از سوی دیگر، جنگ تجاری مداوم آمریکا خطر سرکوب تقاضا را به همراه دارد. در همین راستا، اخیراً رئیس جمهور ایالات متحده اعلام کرد که از سال ۲۰۲۶، تعرفه ۲۵ درصدی بر تمام کامیونهای سنگین وارداتی اعمال خواهد شد. علاوه بر این، سفارشهای کشتی اضافی نیز میتواند وضعیت ظرفیت بیش از حد پیشبینی شده را تشدید کند.